PreSonus StudioLive 24.4.2

Här kan du diskutera digitala/analoga mixerbord, FX, inserts mm.
Användarvisningsbild
Kjell Andersson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 66
Blev medlem: tor 30 mar 2006, 08:37
Presentation: Jobbar fast 50% på Stena Line som tekniker, resten av tiden frilansmusiker och med mina två band samt frilanstekniker. Jag extraknäcker också som datatekniker med inriktning server och nätverk/kommunikation.
Ort: värmland
Kontakt:

PreSonus StudioLive 24.4.2

Inlägg av Kjell Andersson »

Hej,

har precis införskafatt en mixer enligt rubriken. I helgen gjorde jag mittt första jobb med den och hade lite krångel, tänkte kolla om det är nån som vet nåt mer i ärendet.

Först och främst hänger sej firewirekommunikationen ibland, löses med omstart. Vidare under spelningen så hängde sej hela bordet, alla insignaler försvann och LEDar frös... Efter det var det svårare att få igång det igen, fick slå av och på 10-15 gånger innan det kom igång igen... Sen hände det inget mer den kvällen och nu ska det in på garantirep... En annan sak som jag såg var att vissa LEDstaplar då och då gav fullt utslag samt att displayen tappade ljusstyrka ibland som kunde avhjälpas genom att knacka på den.

Felet med den totala hängningen där alla insignaler försvann är enligt en annan tekniker som var på giget ett känt fel, som Presonus inte har nån lösning på ännu. Nån mer som känner till det?

//Kjell

Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Re: PreSonus StudioLive 24.4.2

Inlägg av Per Johanson »

Ingen lösning men en kommentar. HJÄLP!
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Användarvisningsbild
Kjell Andersson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 66
Blev medlem: tor 30 mar 2006, 08:37
Presentation: Jobbar fast 50% på Stena Line som tekniker, resten av tiden frilansmusiker och med mina två band samt frilanstekniker. Jag extraknäcker också som datatekniker med inriktning server och nätverk/kommunikation.
Ort: värmland
Kontakt:

Re: PreSonus StudioLive 24.4.2

Inlägg av Kjell Andersson »

Innebär ropet på hjälp att du har samma problem eller bara ett allmänt konstaterande? :)

Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Re: PreSonus StudioLive 24.4.2

Inlägg av Per Johanson »

Jag har efter snart 25 år inte lyckats vara med om att få totalhaveri på mixern. Jag har varit nära i form av brinnande nätdelar på analogbord ett par gånger men då har det ju bara varit att gå på reservnätdelen. Därför gör att en digitalburk totalhänger sig att jag avger ett uppgivet litet, hjälp!
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Användarvisningsbild
Kjell Andersson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 66
Blev medlem: tor 30 mar 2006, 08:37
Presentation: Jobbar fast 50% på Stena Line som tekniker, resten av tiden frilansmusiker och med mina två band samt frilanstekniker. Jag extraknäcker också som datatekniker med inriktning server och nätverk/kommunikation.
Ort: värmland
Kontakt:

Re: PreSonus StudioLive 24.4.2

Inlägg av Kjell Andersson »

Jo, det gjorde jag åxå mitt under ett gig ;) Väldigt olustigt, å än värre när man får höra att det är ett känt fenomen... Inget bra... Hoppas de kommer på nån lösning, eller att det är nåt hårdvarufel, annars kan man säga att jag kastat pengarna i sjön...

Men jag har fått totalhaveri förut på mitt gamla jobb... En full gäst snubblade å lyckades kasta en öl i en M7CL, den började låta pink noise på full volym... men det var ju iaf yttre påverkan...

Acke Andersson
Rookie
Rookie
Inlägg: 7
Blev medlem: fre 03 jul 2009, 22:06
Presentation: Vad skall man skriva här då?
Jobbar med ljud, ljus och bild, och lite system lösningar för detta.... Lite dat blir det ju oxå.

Re: PreSonus StudioLive 24.4.2

Inlägg av Acke Andersson »

Har märk att vårt bord strulat med diverse FW-kort/chipset dock aldrig med MAC.
Om du kör PC så kolla sidan 170 i manualen så att ditt FW-Chipset är rekomenderat.

Sen är det ju altid värt att kolla så du har den senaste mjukvaran i bordet.

Men annars kan jag bara säga när du kommit vidare frånditt bords "barnsjukdomar" så kommer du bli tok nöjd.

//Acke

Användarvisningsbild
Kjell Andersson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 66
Blev medlem: tor 30 mar 2006, 08:37
Presentation: Jobbar fast 50% på Stena Line som tekniker, resten av tiden frilansmusiker och med mina två band samt frilanstekniker. Jag extraknäcker också som datatekniker med inriktning server och nätverk/kommunikation.
Ort: värmland
Kontakt:

Re: PreSonus StudioLive 24.4.2

Inlägg av Kjell Andersson »

Jag kör MAC och har senaste mjukisen inladdad...

Johannes Nordgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1349
Blev medlem: ons 01 nov 2006, 22:08
Kontakt:

Re: PreSonus StudioLive 24.4.2

Inlägg av Johannes Nordgren »

Kjell Andersson skrev:annars kan man säga att jag kastat pengarna i sjön.....
Men om mixern är ny kan du väl hävda reklamation lr? Jag hade nog dragit öronen åt mig med sådana fenomen.... :(
We make good music sound great!

Användarvisningsbild
Kjell Andersson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 66
Blev medlem: tor 30 mar 2006, 08:37
Presentation: Jobbar fast 50% på Stena Line som tekniker, resten av tiden frilansmusiker och med mina två band samt frilanstekniker. Jag extraknäcker också som datatekniker med inriktning server och nätverk/kommunikation.
Ort: värmland
Kontakt:

Re: PreSonus StudioLive 24.4.2

Inlägg av Kjell Andersson »

Johannes Nordgren skrev:
Kjell Andersson skrev:annars kan man säga att jag kastat pengarna i sjön.....
Men om mixern är ny kan du väl hävda reklamation lr? Jag hade nog dragit öronen åt mig med sådana fenomen.... :(
Jo, den ska in på garanti.

Användarvisningsbild
Björn Lundin
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 173
Blev medlem: fre 09 jul 2004, 01:00
Presentation: Jobbar som elektriker på dagarna, driver ljud- och ljusfirma resten av dygnet.
Ort: Vetlanda
Kontakt:

Re: PreSonus StudioLive 24.4.2

Inlägg av Björn Lundin »

Hur har det gått för trådskaparen med sin mixer?

Någon annan som vågat sig på ett köp?

Jag planerar inköp av mindre/billigare digitalbord, och på pappret tycker jag detta bord ser intressant ut. Men blir dock tveksam när man läser detta.

Hur fungerar det i övrigt? Välljud, användarvänlighet mm?

Kanske nya 01v96i vore bättre köp?

Användarvisningsbild
Kjell Andersson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 66
Blev medlem: tor 30 mar 2006, 08:37
Presentation: Jobbar fast 50% på Stena Line som tekniker, resten av tiden frilansmusiker och med mina två band samt frilanstekniker. Jag extraknäcker också som datatekniker med inriktning server och nätverk/kommunikation.
Ort: värmland
Kontakt:

Re: PreSonus StudioLive 24.4.2

Inlägg av Kjell Andersson »

Hej,

det löste sej, jag fick toppenbra service och hjälp av Luthman Scandinavia med garantireparation, eller rättare sagt, jag fick en helt ny mixer då jag hade lite brått å de inte kunde hitta felet så snabbt.

Jag har nu kört med denna 15-20 gig och den funkar perfekt, särskilt bra är det när man som jag ibland spelar med mitt band och har mixern på scenen och kan fjärrstyra den med en ipad. Jag har inget egentligt att anmärka på den, om man ser till vad den kostar, ljudmässigt slår den enligt mej 01v96 på fingrarna, och för övrigt hatar jag den mixern... (gillar Yamaha i övrigt) den ska enligt andra även slå LS9 ljudmässigt, men jag har inte jobbat med den så mycket... Kompressorn gillar jag särskilt i Presonusen.

Men nu råkar det vara såhär att jag ska faktiskt sälja bordet, till fördel för ett större så välkommen med ett PM om du är intresserad.

Anders Schärer
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 105
Blev medlem: mån 31 okt 2005, 21:06
Kontakt:

Re: PreSonus StudioLive 24.4.2

Inlägg av Anders Schärer »

Hmmmm
kan det vara Behringer X32 kanske ??? :)

Användarvisningsbild
Kjell Andersson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 66
Blev medlem: tor 30 mar 2006, 08:37
Presentation: Jobbar fast 50% på Stena Line som tekniker, resten av tiden frilansmusiker och med mina två band samt frilanstekniker. Jag extraknäcker också som datatekniker med inriktning server och nätverk/kommunikation.
Ort: värmland
Kontakt:

Re: PreSonus StudioLive 24.4.2

Inlägg av Kjell Andersson »

det kan det va :) men det är inte säkert :P

Användarvisningsbild
Kjell Andersson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 66
Blev medlem: tor 30 mar 2006, 08:37
Presentation: Jobbar fast 50% på Stena Line som tekniker, resten av tiden frilansmusiker och med mina två band samt frilanstekniker. Jag extraknäcker också som datatekniker med inriktning server och nätverk/kommunikation.
Ort: värmland
Kontakt:

Re: PreSonus StudioLive 24.4.2

Inlägg av Kjell Andersson »

Nä, det kan nog bli en Soundcraft eller Midas...

Anders Schärer
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 105
Blev medlem: mån 31 okt 2005, 21:06
Kontakt:

Re: PreSonus StudioLive 24.4.2

Inlägg av Anders Schärer »

om du inte kikat på Berran .....you'd be suprised......

Användarvisningsbild
Tim Mårtensson
Rookie
Rookie
Inlägg: 7
Blev medlem: ons 29 jun 2011, 20:30
Presentation: Arrangör på Molto, www.molto.se
Musikansvarig på ABF Södertälje
Frilanstekniker på Wavefront
Ort: Södertälje
Kontakt:

Re: PreSonus StudioLive 24.4.2

Inlägg av Tim Mårtensson »

Jag har haft problem att djag en tappar sparade sparade scener när man rycker firewirekabeln och packar ihop sin dator tills nästa gig. Samt att den puffar/pangar när man bryter pc förbindelsen trots att allt är muteat.

Sen efter att ha kört en del livgig på den har jag några saker som man stör sig på: Fler funktions ledarna som man inte tydligt får en förklaring för vilken siffra som gäller i vilket läge, men kanske framförallt det faktum att mixern inte har något headroom!

Användarvisningsbild
Markus Hammerin
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 167
Blev medlem: tis 17 maj 2011, 21:57
Presentation: Tekniknörd som gillar datorer, ljud och ljus. Är dock inte särskilt kunnig* inom någondera området, förutom att jag läst till Ljudingengör.
Har efter avslutad utbildning fått allt för lite praktik varför jag känner att mina kunskaper sakta rinner ur mig.

*alltså jag är bra på att använda datorer, men jag kan inte programmera eller löda ihop en egen processor.

Re: PreSonus StudioLive 24.4.2

Inlägg av Markus Hammerin »

FireWire ska man väl aldrig rycka medan grejerna är på?
Det var inte mitt fel!

Anders Schärer
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 105
Blev medlem: mån 31 okt 2005, 21:06
Kontakt:

Re: PreSonus StudioLive 24.4.2

Inlägg av Anders Schärer »

Som svar på det smäller när du rycker ut FW med rigg o mixer igång kan jag meddela att det inte är hälsosamt för FW-kortet , eller resten av grejorna heller :) , när du rycker FW så tappar bordet wordclock-signalen från dator och går över på bordets W-clock- då smäller deet ....
A

Mikael Thieme
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 790
Blev medlem: mån 23 jan 2006, 19:07
Presentation: Ljudtekniker med nyfikenhet och resvana.
Ort: Falkenberg

Re: PreSonus StudioLive 24.4.2

Inlägg av Mikael Thieme »

Tim Mårtensson skrev:kanske framförallt det faktum att mixern inte har något headroom!
Hur menar du då?

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 5 och 0 gäster