Utljud och monitor samtidigt på 01v96

Här kan du diskutera digitala/analoga mixerbord, FX, inserts mm.
Jakob Nilsson
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 202
Blev medlem: mån 06 mar 2006, 15:00
Presentation: Arbetar främst som DJ på olika typer företagsevent samt på flertalet festvåningar. Är också verksam som ljudtekniker och har på senare tid börja pula mer och mer med ljus.
Ort: Uppsala

Utljud och monitor samtidigt på 01v96

Inlägg av Jakob Nilsson »

Ovan som man är på digitalmixrar har jag nu en fundering. Har ett rätt enkelt gig bestående av 4 sång, 1 backtrack, 1 monitorsystem, allt mixas på en Yamaha 01v96. Monitorsystemet ligger självklart på en aux (pre).
Nu till min fråga: Under några tillfällen ska jag tona ut backtracken och snabbt igen tona upp den igen. Den ska alltså tona ut i både pa:t och monitorn samtidigt. Hur gör jag? Kan jag lägga upp just backtrackkanalens aux send på en regel i home layer? Så jag slipper hoppa fram och tillbaka mellan aux-layer och home-layer.

/Jakob

Användarvisningsbild
Markus Hammerin
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 167
Blev medlem: tis 17 maj 2011, 21:57
Presentation: Tekniknörd som gillar datorer, ljud och ljus. Är dock inte särskilt kunnig* inom någondera området, förutom att jag läst till Ljudingengör.
Har efter avslutad utbildning fått allt för lite praktik varför jag känner att mina kunskaper sakta rinner ur mig.

*alltså jag är bra på att använda datorer, men jag kan inte programmera eller löda ihop en egen processor.

Re: Utljud och monitor samtidigt på 01v96

Inlägg av Markus Hammerin »

Hur homogena backingtracks har du? Skulle det funka att lägga backingtrack-kanalen post eller behöver du justera nivån under gigets gång?
Det var inte mitt fel!

Användarvisningsbild
Per Zeilon
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 64
Blev medlem: tor 23 aug 2007, 14:46
Presentation: Ljudtekniker / Projektledare sedan 2008-isch..
Ort: Göteborg

Re: Utljud och monitor samtidigt på 01v96

Inlägg av Per Zeilon »

Tja !

User defined layer..

BT input brevid , AUX-Mon master... Fade ´a båda samtidigt... :D
Frilans Ljudtekniker !

Jakob Nilsson
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 202
Blev medlem: mån 06 mar 2006, 15:00
Presentation: Arbetar främst som DJ på olika typer företagsevent samt på flertalet festvåningar. Är också verksam som ljudtekniker och har på senare tid börja pula mer och mer med ljus.
Ort: Uppsala

Re: Utljud och monitor samtidigt på 01v96

Inlägg av Jakob Nilsson »

Tack för det, ska prova imorgon när jag har tillgång till mixern. Hoppas bara att jag lyckas ställa in det...

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1784
Blev medlem: tor 09 mar 2006, 15:32
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: Utljud och monitor samtidigt på 01v96

Inlägg av Marcus Sandberg »

Jakob Nilsson skrev:Ovan som man är på digitalmixrar har jag nu en fundering. Har ett rätt enkelt gig bestående av 4 sång, 1 backtrack, 1 monitorsystem, allt mixas på en Yamaha 01v96. Monitorsystemet ligger självklart på en aux (pre).
Nu till min fråga: Under några tillfällen ska jag tona ut backtracken och snabbt igen tona upp den igen. Den ska alltså tona ut i både pa:t och monitorn samtidigt. Hur gör jag? Kan jag lägga upp just backtrackkanalens aux send på en regel i home layer? Så jag slipper hoppa fram och tillbaka mellan aux-layer och home-layer.

/Jakob
Varför inte lägga auxen post på de kanalerna som du vill att det ska tonas in och ut i både PA och monitor samtidigt?
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Markus Hammerin
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 167
Blev medlem: tis 17 maj 2011, 21:57
Presentation: Tekniknörd som gillar datorer, ljud och ljus. Är dock inte särskilt kunnig* inom någondera området, förutom att jag läst till Ljudingengör.
Har efter avslutad utbildning fått allt för lite praktik varför jag känner att mina kunskaper sakta rinner ur mig.

*alltså jag är bra på att använda datorer, men jag kan inte programmera eller löda ihop en egen processor.

Re: Utljud och monitor samtidigt på 01v96

Inlägg av Markus Hammerin »

Markus Hammerin skrev:Skulle det funka att lägga backingtrack-kanalen post?
Marcus Sandberg skrev:Varför inte lägga auxen post på de kanalerna som du vill att det ska tonas in och ut i både PA och monitor samtidigt?
?
Det var inte mitt fel!

Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1461
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: vettet
Kontakt:

Re: Utljud och monitor samtidigt på 01v96

Inlägg av Ian Delahorne »

annat sätt: Lägg trax på 2 kanaler, en för PA, en för mon. Låt mon-kanalen gå in post i monitor-auxen. Sätt en Control Group som styr fadern på bägge. Gör en user defined layer som ovan med styrfadern för control group:en framme. använd den när du ska fade:a.

Eller preppa dina backtracks bättre.
"This is the updated input list"

Användarvisningsbild
Krister Uddén
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 278
Blev medlem: mån 12 feb 2007, 00:04
Presentation: Numera anställd. teknisk samordnare dans/teater
Frilansar som tekniker på lediga stunder.
Ort: Mellerud

Re: Utljud och monitor samtidigt på 01v96

Inlägg av Krister Uddén »

Ian Delahorne skrev:annat sätt: Lägg trax på 2 kanaler, en för PA, en för mon. Låt mon-kanalen gå in post i monitor-auxen. Sätt en Control Group som styr fadern på bägge. Gör en user defined layer som ovan med styrfadern för control group:en framme. använd den när du ska fade:a.

Eller preppa dina backtracks bättre.
Fast man kanske vill justera volymen i Backtrack UTAN att justera monitor i vissa låtar?

Jag skulle köra två reglar i User Define Layer.
En till PA
En som skickar Post till monitor, men inte skickas till PA.

OM du har kanaler över så skulle jag även tipsa om att splitta alla mickar, så kan du köra olika kompressor och EQ
i PA rest Mon.

Skönt att komprimera utan att artisterna sjunger sönder sig mot kompressorn...

Finns ju många ollika kreativa sätt att lösa problemet på...

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 8 och 0 gäster