Reverb till gitarr

Här kan du diskutera digitala/analoga mixerbord, FX, inserts mm.
Fredrik Sundström
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 244
Blev medlem: tor 15 jan 2004, 01:00
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Reverb till gitarr

Inlägg av Fredrik Sundström »

Reverb och/eller delay, rack, till gitarr <- Tre enkla kriterier att gå efter .. Någon kanske kan nämna några som är okej! Bryt gärna mot reglerna och gör reklam, jag är ju ute efter att köpa! *afromannen*

Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1461
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: vettet
Kontakt:

Inlägg av Ian Delahorne »

TC Electronics M-One och TC D-Two (M-One kan också delaya, men på sin höjd två tappar).
"This is the updated input list"

ElectroAudioHB
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 277
Blev medlem: lör 07 feb 2004, 01:00
Ort: Egenföretagare

Re: Reverb till gitarr

Inlägg av ElectroAudioHB »

knoppen (Afromannen) skrev:Reverb och/eller delay, rack, till gitarr <- Tre enkla kriterier att gå efter .. Någon kanske kan nämna några som är okej! Bryt gärna mot reglerna och gör reklam, jag är ju ute efter att köpa! *afromannen*
Det normala när det gäller gitarreffekter är ju att dom brukar "ärva" gamla avdankade effekter från PA.
Tex Roland DEP-5 är ju idag en klassisk gitarreffekt, andra alternativ är ju tex Quadraverb GT, där GT står för just Gitarr.
eller varför inte Yamaha SPX-90?

Men kolla begagnat på tex vendolin så hittar du ju en hel del gamla burkar som idag bara duger till gitarr.

Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1461
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: vettet
Kontakt:

Inlägg av Ian Delahorne »

Om man är ute efter gammalt junk som SPX-90 kan man även kika på Lexicon LXP-1 och Alesis Midiverb.
"This is the updated input list"

ElectroAudioHB
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 277
Blev medlem: lör 07 feb 2004, 01:00
Ort: Egenföretagare

Inlägg av ElectroAudioHB »

Kanske skall tilläggas att en gitarreffekt väljer man inte för att den har bra ljudkvalitet, utan för att den ger ett schysst sound...

Fredrik Sundström
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 244
Blev medlem: tor 15 jan 2004, 01:00
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av Fredrik Sundström »

ElectroAudioHB skrev:Kanske skall tilläggas att en gitarreffekt väljer man inte för att den har bra ljudkvalitet, utan för att den ger ett schysst sound...
Juste sound = bra ljudkvalité? :-/

Tycker jag i alla fall ....

Fredrik Sundström
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 244
Blev medlem: tor 15 jan 2004, 01:00
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av Fredrik Sundström »

ian skrev:Om man är ute efter gammalt junk som SPX-90 kan man även kika på Lexicon LXP-1 och Alesis Midiverb.
Varför skulle jag vilja vara ute efter gammalt junk .. Nej, jag är inte ute efter gammalt junk, så är det klart för alla .

ElectroAudioHB
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 277
Blev medlem: lör 07 feb 2004, 01:00
Ort: Egenföretagare

Inlägg av ElectroAudioHB »

knoppen (Afromannen) skrev: Juste sound = bra ljudkvalité? :-/
Tycker jjag i alla fall ....
Tja, vad sägs om att skippa alla effekter och köra så rent som möjligt, Mark-levinson för och slutsteg, kanske quad esl eller magneplan högtalare.Van der hul monsterkablar á 3000kr/m är ju ett krav för att få så rent och ofärgat ljud i elguran som möjligt förstås... :lol:

Nejdu, jag utgår iofs ifrån att du menar elgitarr, men en elgitarr låter skit utan kryddan av "dålig" ljudkvalité.
Det är ju knappast så att marshall har byggt upp sitt märke på distorisionsfria förstärkare precis. :shock:

Lite dist och färgning är ett krav för att det skall låta bra, eller hur...

Fredrik Sundström
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 244
Blev medlem: tor 15 jan 2004, 01:00
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av Fredrik Sundström »

ElectroAudioHB skrev:
knoppen (Afromannen) skrev: Juste sound = bra ljudkvalité? :-/
Tycker jjag i alla fall ....
Tja, vad sägs om att skippa alla effekter och köra så rent som möjligt, Mark-levinson för och slutsteg, kanske quad esl eller magneplan högtalare.Van der hul monsterkablar á 3000kr/m är ju ett krav för att få så rent och ofärgat ljud i elguran som möjligt förstås... :lol:

Nejdu, jag utgår iofs ifrån att du menar elgitarr, men en elgitarr låter skit utan kryddan av "dålig" ljudkvalité.
Det är ju knappast så att marshall har byggt upp sitt märke på distorisionsfria förstärkare precis. :shock:

Lite dist och färgning är ett krav för att det skall låta bra, eller hur...
Oh please.......

Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1461
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: vettet
Kontakt:

Inlägg av Ian Delahorne »

LXP-1 och SPX-90 låter skitbra om man ska göra 80-talsrock, det var nämligen då de var nya och häftiga. Jag brukar avsky dem för att köra på sång som ren reverb, men pitch detune är SPX90 bra på. Ibland. Om man inte är så noga.

"Modern rock is taking a 35 year old guitar and running it through a 25 year old amplifier"
"This is the updated input list"

ElectroAudioHB
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 277
Blev medlem: lör 07 feb 2004, 01:00
Ort: Egenföretagare

Inlägg av ElectroAudioHB »

Iofs så har jag också hört att SPXen skall ha nån gatefunktion som skall vara bra på trummor, samt att den skall ha en bra sångdist(!).

Nä, nog om gitarrer.
Här var det väl PA och Discoteknik som gällde och inte själva tafsandet på instrumenten.. :roll:

Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1461
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: vettet
Kontakt:

Inlägg av Ian Delahorne »

Ja, den är bra på att låta illa. SPX-990 är sjukt bra för åttitalstrummor.
"This is the updated input list"

Henrik Hansson
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 207
Blev medlem: sön 11 jan 2004, 01:00
Presentation: Frilansande och gör lite av varje. Gillar blåbärssmoothie och tar gärna en snus ibland, bara för att göra livet lite festligare.
Ort: Kiruna, men bor i Linköping
Kontakt:

Inlägg av Henrik Hansson »

Line6 har massa stompboxar som kan vara värda att titta på. Spelar man gitarr skall man ju ha stompbox eller rackeffekt man kan kontrollera med fotkontroll.

www.line6.com

/Henkebenkebäng
Henrik Hansson
info AT moodylighting DOT com
www.moodylighting.com

ZeCute
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 53
Blev medlem: ons 28 jan 2004, 01:00
Ort: Falun
Kontakt:

Inlägg av ZeCute »

Tycker alltid det är skoj att testa lite gammla grejer när det gäller gitarreffekter.

Men om du ska ha något nytt och som låter bra för dom pengarna.
Så håller jag med HenrikH att kolla in Line6.
Där finns det en hel del som låter väldigt bra.
Lycka till!

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Hasse Queisser »

Jag har tagit bort alla inlägg som inte hörde till ämnet av två skäl.

1. Eftersom inte reglerna finns tillgängliga att läsa så vet ingen om gitarreffekter/pedaler är OK i detta forum. Själv minns jag inte hur det var sagt.... OM något var sagt.

2. Om man verkligen läser inlägget från Knoppen så framgår det faktiskt inte om gitarristen ska ha effekten på scen eller om den faktiskt skall skötas av en ljudtekniker, så även OM gurapedaler skulle vara off topic så finns det inget som säger att tråden är det.
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

ElectroAudioHB
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 277
Blev medlem: lör 07 feb 2004, 01:00
Ort: Egenföretagare

Inlägg av ElectroAudioHB »

cyberpunk skrev:Jag har tagit bort alla inlägg som inte hörde till ämnet av två skäl.

1. Eftersom inte reglerna finns tillgängliga att läsa så vet ingen om gitarreffekter/pedaler är OK i detta forum. Själv minns jag inte hur det var sagt.... OM något var sagt.
Gitarrer har varit uppe tidigare.Tex tråden "hur koppla in en topp" under övrigt ljud (var en av dom två trådar som jag kan dra mig till minnes) som låstes pgav att dom handlade om instrument.

Fredrik Sundström
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 244
Blev medlem: tor 15 jan 2004, 01:00
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av Fredrik Sundström »

cyberpunk skrev:2. Om man verkligen läser inlägget från Knoppen så framgår det faktiskt inte om gitarristen ska ha effekten på scen eller om den faktiskt skall skötas av en ljudtekniker, så även OM gurapedaler skulle vara off topic så finns det inget som säger att tråden är det.
Jag menade gurapedaler, inte effekter som sköts av ljudtekniker.

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Hasse Queisser »

OK. Då låser vi ämnet och ser det som ännu en lärdom :wink:
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Låst

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 8 och 0 gäster