Midas venice

Här kan du diskutera digitala/analoga mixerbord, FX, inserts mm.
Björn Smith
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 50
Blev medlem: sön 09 nov 2003, 01:00
Ort: ålandsbåtens bar

Midas venice

Inlägg av Björn Smith »

Tjoho!

Tänkte bara höra om de är nån som har några åsikter om midas venice?

för/nackdelar?

Mvh/Polkaz

Fredrik Sundström
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 244
Blev medlem: tor 15 jan 2004, 01:00
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Re: Midas venice

Inlägg av Fredrik Sundström »

Polkaz skrev:Tjoho!

Tänkte bara höra om de är nån som har några åsikter om midas venice?

för/nackdelar?

Mvh/Polkaz
Det är ju snygga färger!

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Hasse Queisser »

Jag har rätt många åsikter om Venicen. Mest positiva sådana. Väldigt trevlig liten mixer faktiskt.

Negativt:

- Layouten på auxarna var de uppenbart fulla när de kom på. Om två sendar är switchbara Pre/post fader så SKA de två ligga i mitten (av 6 sendar). Allt annat är idioti.

- Mastersektionen är rätt så plottrig. Det tar ett tag innan man lär sig hitta saker, och inte ens då är det säkert man är på rätt ställe och pular.

- Hörlursstärken är i mesigaste laget.

- Phantommatningen har de gömt på rent jäkelskap. Första giget med min Venice 320 så var vi två rutinerade tekniker som sprang i cirklar runt bordet i en kvart innan vi hittade den minimala svarta knappen de gömt brevid XLR-kontakten på baksidan av bordet.

- Jag kan tycka att det är lite låg utnivå på både master och tappningar, men jag har aldrig mätt upp det för att kolla. Jag känner ibland att jag får pressa nivåerna en del mer än med andra bord för att få samma tryck ur samma rigg i övrigt. Helt ovetenskaplig iaktagelse och det går att pressa så bra att det egentligen inte är något stort problem.

Positivt:

- Det låter Midas om bordet. Preampen är väl ingen XL4, men det låter fan bra om den. Den bästa preampen i den prisklassen och nästa skulle jag våga påstå.

- EQ''n låter bra. Den tar ordentligt och låter helt enkelt snyggt.

- Headroooooooooom. Det går att vrida gainarna ett och ett halvt varv och pressa vartenda gainsteg ordentligt innan det distar nånstans. Inget bord i den klassen som jag har mixat på har haft i närheten av så mycket headroom som Venicen.

- Det är stadigt byggt, inte alls som motsvarande bord från Spirit eller Yamaha. Vårt har åkt i backen en gång utan case utan problem, och hela bygget känns väldigt bra.


Är man ute efter ett smutt och smidigt bord som låter bra och man klarar sig med sex tappningar så vet inte jag något annat som inte är mycket dyrare (och större) som går att jämföra med.
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Tobias Walka
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 235
Blev medlem: mån 21 jun 2004, 01:00
Ort: Borås
Kontakt:

Inlägg av Tobias Walka »

jag instämmer fullt ut med ovanstående talare, på det hela taget och framför allt för de pengarna; ett mycket trevligt bord.

beskrivningen att det faktiskt låter midas om det är mycket träffande.

i sin prisklass vill jag nog hävda att du inte hittar ett bättre bord.
Q.E.D

Nicklas Arlevall
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 405
Blev medlem: tis 09 nov 2004, 01:00
Ort: Borås
Kontakt:

Inlägg av Nicklas Arlevall »

Tycker inte att det låter så mycket "Midas" om det.
Visst, ett helt okej bord men inte vad man hade hoppats.
Tycker inte att Eq:n jobbar riktigt som man kan önska.
Fast det är ju smaksak.

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Hasse Queisser »

Newbee skrev:Tycker inte att det låter så mycket "Midas" om det.
Visst, ett helt okej bord men inte vad man hade hoppats.
Tycker inte att Eq:n jobbar riktigt som man kan önska.
Fast det är ju smaksak.
Som jag sa, inte en XL4, men man är hårt pressad att hitta ett bord i den storleken och för det priset som låter lika bra.
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Gäst

Inlägg av Gäst »

Håller med Cyber, enda invändningen jag kan komma på är att reglarna är för korta och att dom är lite snurrigt upplagda i auxarna, samt att det är svårare att hitta på en 24 ch Venice än en 48 ch XL4. Misslyckad ergonomi helt enkelt. Men det tar jag gärna, det åker i åttor kring allt annat i prisklassen ljudmässigt tycker jag.

Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1461
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: vettet
Kontakt:

Inlägg av Ian Delahorne »

Lite väl mycket "My first Midas" över den. Har bara testat den lite kort, men kört ett tag på Veronan. Bra bord för pengarna.
"This is the updated input list"

Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1461
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: vettet
Kontakt:

Inlägg av Ian Delahorne »

Nu har jag kranat på en Venice 320 på en teater norr om stan i några dar. Spontana åsikter:

60mm känns för mycket mackie. Det är lite halvtrångt i bordet. 60mm är för kort och reglarna känns lite tröga. Och varför, VARFÖR inga mute på grupperna?

Skön EQ, men de rökte ordentligt när de designade aux-delarna. 48V-placeringen är inte konstigare än på Soundcraft 200B som tjänstgjorde som "extender wing" på giget (och den indikerar faktiskt vilket läge den är i på framsidan). Jag gillar idén med switchbar PFL/AFL, jättebra för effektreturer (jobbigare på en K3 där PFL-bussen går i mono).
"This is the updated input list"

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Hasse Queisser »

Ian,

Det råkade inte vara ett spex på en teater i Sumpan, med Martinburkar och ett stim Sennheiser EW500 också?
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Gäst

Inlägg av Gäst »

Mitt juljobb är en av dom där (eller två egentligen) julgalorna. Riggen i Göteborg består av XL4/XL250 och Milo/M3D Sub och på coverbandsscenen så står det en Venice och ett gäng gamla goa MSL3:or med 650 subbar. Det är allt fortfarande en rätt kompetent klubbrigg även om man gärna slipper lyfta högtalarna...

Hursomhelst så är det är det rätt intressant för först mixar man på stora scenen, sen har man 30-60 minuter på sig att förflytta sig och stora delar av bandet till coverbandscenen samt att göra linecheck under tiden som dansbandsscenen håller på och spelar för fullt ca 15 meter därifrån. Mitt personbästa är 32 minuter. Men det roliga är ju att man kommer från slagskeppet XL4 och ner på miniatyren Venice och jag blir lika förvånad varje gång över hur bra det låter och hur väl eq uppför sig.

Det är dock fortfarande svårare att hitta runt på Venicen än på XL4:an.

Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1461
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: vettet
Kontakt:

Inlägg av Ian Delahorne »

cyberpunk skrev:Ian,

Det råkade inte vara ett spex på en teater i Sumpan, med Martinburkar och ett stim Sennheiser EW500 också?
Nej, vi var på Tibble och hyrde av en helt annan Hasse. (dock spelade jag i sumpan tidigare i höstas, men då hyrdes det från kåren) . Fast Venicen är husets.
"This is the updated input list"

Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1461
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: vettet
Kontakt:

Inlägg av Ian Delahorne »

Ingo skrev: Men det roliga är ju att man kommer från slagskeppet XL4 och ner på miniatyren Venice och jag blir lika förvånad varje gång över hur bra det låter och hur väl eq uppför sig.

Det är dock fortfarande svårare att hitta runt på Venicen än på XL4:an.
Har inte testat XL4 tyvärr :-(
Däremot har jag kranat Verona på Södran, och EQ:t + head låter så underbart där också.

mummelmummel kommer aldrig förlåta dem för att de bytte bort från ett VCA-bord mummelmummel
"This is the updated input list"

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Hasse Queisser »

ian skrev:
cyberpunk skrev:Ian,

Det råkade inte vara ett spex på en teater i Sumpan, med Martinburkar och ett stim Sennheiser EW500 också?
Nej, vi var på Tibble och hyrde av en helt annan Hasse. (dock spelade jag i sumpan tidigare i höstas, men då hyrdes det från kåren) . Fast Venicen är husets.
OK... var bara tvungen att kolla. Spexfolket är ju ändå en rätt liten krets, så det kunde ju mycket väl vara så att de lånat in dig och det var min rigg du råkat köra på :-)
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 52 och 0 gäster