Soundcraft SI Compact

Här kan du diskutera digitala/analoga mixerbord, FX, inserts mm.
Johan Fälth
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 741
Blev medlem: tis 18 okt 2005, 12:17
Ort: Jönköping
Kontakt:

Soundcraft SI Compact

Inlägg av Johan Fälth »

Är det någon som fått chansen att fingra på detta bord än?
Ser ordentligt trevligt ut. Frågan är hur det kommer att prissättas i jämförelse med LS9, M400 etc.

http://www.soundcraft.com/products/product.aspx?pid=181" onclick="window.open(this.href);return false;
"Det är aldrig för sent att ge upp"

Anders Ericsson
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 143
Blev medlem: mån 01 jan 2007, 14:14
Presentation: Lets get the show on the road.....

Ägare, Ljus tekniker & Designer
Ort: Trelleborg

Re: Soundcraft SI Compact

Inlägg av Anders Ericsson »

Vi kommer att köpa ett i Januari när det släpps.
Prislappen landar runt xxxxx kr

Rikard Åberg
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 176
Blev medlem: mån 19 feb 2007, 01:46
Presentation: Ljudtekniker både FOH och monitor.
Jag föredrar att jobba med Allen & Heat
I-live, Qu och Gld
men har även erfarenhet av:
Yamaha Ls9, M7cl, CL och QL
Soundcraft Si och Vi
Midas Pro1 och M32
Behringer X32, Mackie TT24, Presonus

Certifierad L-Acoustics:
System Fundamentals level 1,
K2 system level 1
VCLS Design optimization level 2
Ort: Örnsköldsvik

Re: Soundcraft SI Compact

Inlägg av Rikard Åberg »

Anders Ericsson skrev:Vi kommer att köpa ett i Januari när det släpps.
Prislappen landar runt xxxxx kr
oj va billigt, är det för 16 kanalsmixern?

Arild Rønes
Rookie
Rookie
Inlägg: 16
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:08
Presentation: Rønes Musikk - www.ronesmusikk.no - Rønes Musikk

Re: Soundcraft SI Compact

Inlägg av Arild Rønes »

Det er i såfall VELDIG billig!! I Norge blir veil.pris (omregnet i Svenske kroner):

16: 65 000,-
24: 84 000,-
32: 105 000,-

Prisene i Norge er som kursen er nå ganske like med svenske priser tror jeg, så xxxxxx,- må være feil, selv om du får bra rabatter.

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Soundcraft SI Compact

Inlägg av Hasse Queisser »

Japp, det priset är inte alls vad jag hört heller. Arilds priser stämmer ganska bra med de jag fått däremot.
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Anders Ericsson
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 143
Blev medlem: mån 01 jan 2007, 14:14
Presentation: Lets get the show on the road.....

Ägare, Ljus tekniker & Designer
Ort: Trelleborg

Re: Soundcraft SI Compact

Inlägg av Anders Ericsson »

Inte för Compacten....

Soundcraft Si Compact 16
xxxxx kr plus moms har jag fått pris på

Soundcraft Si1:an har jag fått ett pris på xxxxx kr plus moms.

Yamaha LS-9 32ch ligger på xxxxx kr resp 16ch xxxxx kr och är ett likvärdigt bord. Fast Soundcraften är bättre i hästlängder endå!

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Soundcraft SI Compact

Inlägg av Hasse Queisser »

Anders Ericsson skrev:Inte för Compacten....

Soundcraft Si Compact 16
xxxxx kr plus moms har jag fått pris på

Soundcraft Si1:an har jag fått ett pris på xxxxx kr plus moms.

Yamaha LS-9 32ch ligger på xxxxx kr resp 16ch xxxxx kr och är ett likvärdigt bord. Fast Soundcraften är bättre i hästlängder endå!
Jag vet inte var du fått dina uppgifter ifrån, men jag pratade precis med Septon och nedanstående är listpriserna som gäller.

Si Compact 16: 53 600+moms
Si Compact 24: 68 800+moms
Si Compact 16: 86 400+moms

Inte heller ditt angivna pris på Yamaha stämmer. Listpriserna är som följer.

LS9-16: 55 694+moms
LS9-32: 101 362+moms

Jag misstänker att du sitter och avslöjar ÅF-priser (vilket iofs inte heller stämmer med dina siffror). Jag hoppas du är medveten att genom att göra detta så begår du ett avtalsbrott gentemot generalagenten. ÅF-prislistor/rabatter är konfidentiella handlingar och får på inga villkor lämnas ut till tredje part. Att du lämnar ut ÅF-priser är för generalagenten skäl nog att avregistrera dig (eller din arbetsgivare) som återförsäljare, så det skulle jag akta mig noga för att göra i framtiden.
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Gustav Hedelund
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 65
Blev medlem: lör 04 sep 2010, 16:41
Presentation: Ju mer jag lär mig om ljud desto mindre inser jag att jag kan.
Ort: Falkenberg
Kontakt:

Re: Soundcraft SI Compact

Inlägg av Gustav Hedelund »

Hasse Queisser skrev: Jag misstänker att du sitter och avslöjar ÅF-priser (vilket iofs inte heller stämmer med dina siffror). Jag hoppas du är medveten att genom att göra detta så begår du ett avtalsbrott gentemot generalagenten. ÅF-prislistor/rabatter är konfidentiella handlingar och får på inga villkor lämnas ut till tredje part. Att du lämnar ut ÅF-priser är för generalagenten skäl nog att avregistrera dig (eller din arbetsgivare) som återförsäljare, så det skulle jag akta mig noga för att göra i framtiden.

Ja, vad är detta? Reagerade också mot att det luktade skunk. Kan vi få någon moderator som suddar lite i siffrorna?
Senast redigerad av 1 Gustav Hedelund, redigerad totalt 0 gånger.
"Om man utgår från att folk är trevliga är det förvånansvärt många som är det."

Användarvisningsbild
Magnus Lindgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1223
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Grundare av ljudoljus.net men har lämnat vidare ansvaret.

Jobbar åt Fegge & Mattes som ljud & ljustekniker, ansvarar för V:a Götaland.
Ort: Falköping
Kontakt:

Re: Soundcraft SI Compact

Inlägg av Magnus Lindgren »

Så, har rensat lite...
//Magnus - Fegge & Mattes

Anders Ericsson
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 143
Blev medlem: mån 01 jan 2007, 14:14
Presentation: Lets get the show on the road.....

Ägare, Ljus tekniker & Designer
Ort: Trelleborg

Re: Soundcraft SI Compact

Inlägg av Anders Ericsson »

Hasse Queisser skrev:
Anders Ericsson skrev:Inte för Compacten....

Soundcraft Si Compact 16
xxxxx kr plus moms har jag fått pris på

Soundcraft Si1:an har jag fått ett pris på xxxxx kr plus moms.

Yamaha LS-9 32ch ligger på xxxxx kr resp 16ch xxxxx kr och är ett likvärdigt bord. Fast Soundcraften är bättre i hästlängder endå!
Jag vet inte var du fått dina uppgifter ifrån, men jag pratade precis med Septon och nedanstående är listpriserna som gäller.

Si Compact 16: 53 600+moms
Si Compact 24: 68 800+moms
Si Compact 16: 86 400+moms

Inte heller ditt angivna pris på Yamaha stämmer. Listpriserna är som följer.

LS9-16: 55 694+moms
LS9-32: 101 362+moms

Jag misstänker att du sitter och avslöjar ÅF-priser (vilket iofs inte heller stämmer med dina siffror). Jag hoppas du är medveten att genom att göra detta så begår du ett avtalsbrott gentemot generalagenten. ÅF-prislistor/rabatter är konfidentiella handlingar och får på inga villkor lämnas ut till tredje part. Att du lämnar ut ÅF-priser är för generalagenten skäl nog att avregistrera dig (eller din arbetsgivare) som återförsäljare, så det skulle jag akta mig noga för att göra i framtiden.

1. Jag är inte ÅF över huvudtaget för Soundcraft. Vanlig knegare som vem som......
2. Jag vill och kommer köpa ett sådant bord... Fick för bövelen dom priserna när jag ringer och frågar om pris på dessa borden. För övrigt vet dom inte exakt vad priset blir på 16ch compact. Det kommer inte släppas förrän början av 2011.

3.Yahamas priser har jag svart på vitt var fall. Gå in på thomann.de så får ni se vad grejerna kostar! Tror det finns ÅF i Sverige som gärna släpper ett par kronor till om det skall vara så bara för att få sälja borden från Sverige.
LS9-32ch 87 434kr
http://www.thomann.de/se/yamaha_ls_932.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Så då vet jag inte vart DU fått dina priser i från.
Jag svslöjar dock inte min källa på priser. Men jag bara undrar, du säger avslöjar ÅFpriser....??? Om jag nu var ÅF, varför skulle jag avslöja mina priser? E det inte dumt tycker du?
Tänk efter innan du anklagar och hoppar på folk....


Jag vill inte bli på hoppad en gång till som jag nu blev av någon besserwisser.......
Här disskuterar vi frågor på detta forum inte kasar paj! Ursäkta mig men känner mig lite väl påhoppad!!!

Användarvisningsbild
Gustav Hedelund
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 65
Blev medlem: lör 04 sep 2010, 16:41
Presentation: Ju mer jag lär mig om ljud desto mindre inser jag att jag kan.
Ort: Falkenberg
Kontakt:

Re: Soundcraft SI Compact

Inlägg av Gustav Hedelund »

Anders Ericsson skrev:
Fick för bövelen dom priserna när jag ringer och frågar om pris på dessa borden. För övrigt vet dom inte exakt vad priset blir på 16ch compact. Det kommer inte släppas förrän början av 2011.
Tydligen stämmer inte dina priser alls om man skall gå efter vad andra har kollat upp.

Ringde du Septon eller en kompis som sysslar med välgörenhet?
Om du ringde Septon kan ju risken vara att de tog dig för en ÅF, även om de gjorde det misstaget så är det inte rätt att lämna det vidare.
Välgörenhetstyper som underminerar branschen är inte heller ok, och rättfärdigar inte dig att gå ut med det offentligt, även om du "inte avslöjar din källa".
Anders Ericsson skrev: 3.Yahamas priser har jag svart på vitt var fall. Gå in på thomann.de så får ni se vad grejerna kostar!
LS9-32ch 87 434kr
Tror du Yamaha är glada för att Thomann trycker ner det reella och satta värdet på deras bord?
Är det lägsta tillgängliga pris i världen alla skall rätta sig efter?
Återigen, underminering.

Men visst, detta kanske inte är en "riktig" bransch och då kan man ju bete sig hur som helst och att leva på det man gör kan vi ju alla glömma då, eller?
"Om man utgår från att folk är trevliga är det förvånansvärt många som är det."

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Soundcraft SI Compact

Inlägg av Hasse Queisser »

Den du pratade med har fel priser eller säljer bordet med förlust. Septon är generalagent för Soundcraft i Sverige och ovanstående listpriser är de som gäller. Det pris du nämnde kan inte ens en ÅF köpa in mixern för, och med andra ord kommer inte en slutkund kunna göra det heller. Priset för 16-kanaleren är satt (till 53 600 kr), även om mixern inte kommer att kunna levereras förrän efter årsskiftet.

Du må känna dig påhoppad, men är det inte bra att någon går in och korrigerar när priset är helt fel? Det var dessutom tre personer som är verksamma i branschen som alla direkt sade att detta inte stämmer.

Jag har fått mina prisuppgifter från Yamaha. Vad Thomann säljer Yamaha för och vad det officiella listpriset ligger på är två helt olika saker. Listpriset är 101 362 kr. Jag skulle kunna sälja en för 10 000 och ta förlusten, men det innebär inte att det automatiskt blir Yamahas priser, eller hur?

Att folk har avslöjat ÅF-priser på detta forum har hänt förr. Och ja, det är dumt. Det var därför jag reagerade på ett pris som alldeles uppenbart inte stämmer med verkligheten.

Hur du får mitt inlägg till pajkastning förstår jag inte alls. Jag korrigerade helt enkelt en felaktighet.
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Magnus Gustafsson
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 554
Blev medlem: ons 08 apr 2009, 20:55
Presentation: __________________________________________________
Ort: Luleå

Re: Soundcraft SI Compact

Inlägg av Magnus Gustafsson »

Det jag finner intressant om/när jag skulle fråga efter en prisuppgift HÄR är rek listpris hos resp leverantör. Med det som grund kan jag lätt höfta ett nettopris.

Vad en nätbutik, i eller utanför Sverige, begär för samma vara är inte intressant, då jag inte på samma sätt kan bilda mig en uppfattning om vilket pris jag kan erhålla genom mina inköpskanaler.

Just My 5c.



/M
_________________
T b a

Användarvisningsbild
Måns Nilsson
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 585
Blev medlem: mån 12 apr 2004, 01:00
Ort: Stockholm, numera.
Kontakt:

Re: Soundcraft SI Compact

Inlägg av Måns Nilsson »

(Till ingen särskild, eller alla, välj själv.)

Nu är skrået igång igen och vill driva upp priset. Ni kommer att misslyckas.

Vill ni vara vänliga att fatta att det pris som Thomann eller motsvarande tar är det ni har att rätta er efter? Kan ni inte sälja till det priset så får ni låta bli. Det kallas marknadsekonomi och är inte rättvist, inte snällt, inte emotionellt (inte här i alla fall) utan påstås istället vara effektivt.

Identifiera vad ni är unikt bra på och sälj det, istället för att tävla med någon som är unikt bra på att sälja det alla säljer billigare.

För 94% (approximativt) av forumets postare betyder det att burksälj är HELT UTE som affärsidé. Det närmsta man kan komma burksälj är som komponent i value-add -tjänster som nyckelfärdig lösning eller kanske i bästa fall värdet av lokalt serviceåtagande.

Det värdefullaste ni har är det mellan öronen. Sälj er kompetens dyrt och låt Thomann klydda med garantiåtaganden.
--
Måns Nilsson, avdankad skåning, ute ur branschen, lever på
sarkasmer och DVBF.

Magnus Gustafsson
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 554
Blev medlem: ons 08 apr 2009, 20:55
Presentation: __________________________________________________
Ort: Luleå

Re: Soundcraft SI Compact

Inlägg av Magnus Gustafsson »

Väl talat Måns!

/M
_________________
T b a

Användarvisningsbild
Måns Nilsson
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 585
Blev medlem: mån 12 apr 2004, 01:00
Ort: Stockholm, numera.
Kontakt:

Re: Soundcraft SI Compact

Inlägg av Måns Nilsson »

Magnus: Tack!

Jag blev så upprörd att jag var tvungen att lägga en tusenlapp på lite småskröfs på Thomann :twisted: . Ert gnäll kommer att driva er till konkursens brant. Sanna mina ord.
--
Måns Nilsson, avdankad skåning, ute ur branschen, lever på
sarkasmer och DVBF.

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 4336
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:02
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Re: Soundcraft SI Compact

Inlägg av Nicke Löfgren »

Hehe! Så sant så sant :)

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Soundcraft SI Compact

Inlägg av Hasse Queisser »

Nu var ju det nämnda priset på Soundcraftmixern så fel att inte ens Thomann kommer att kunna sälja den för i närheten av den summan.

Självklart är verkligeheten att alla måste slåss mot Thomann, antingen på pris eller genom att erbjuda ett mervärde, men att citera Thomann som PRISET (i bestämd form) är fortfarande inte rätt. Det finns ett rekommenderat svenskt listpris, vilket ändå är grunden man får utgå ifrån, sedan är det upp till var och en att förhandla med sina kontakter. Oftast kan svenska ÅF vara med och slåss numera.

Och ja, som svensk ÅF lägger jag numer min energi på de kunder som vill ha kompetens och support med i paketet när de köper något, inte de som endast vill ha det lägsta priset. Där kommer nästa problem, generalagenter som allt oftare säljer förbi sina ÅF...
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Gustav Hedelund
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 65
Blev medlem: lör 04 sep 2010, 16:41
Presentation: Ju mer jag lär mig om ljud desto mindre inser jag att jag kan.
Ort: Falkenberg
Kontakt:

Re: Soundcraft SI Compact

Inlägg av Gustav Hedelund »

Gnäll och gnäll.. Sitt själv med hårt förhandlade marginaler och hög omsättning per person och försök få ihop det med snåljävlar som hellre åker 100 mil och tar grejen de prövade lokalt 100 spänn billigare på håll. Jag säger inte att vi gör rätt men allt annat än professionell uthyrning och installation är för oss idag ren service och kontaktbyggande. Ville vi tjäna pengar så skulle vi inte ha butik, men visst vi borde inte klaga över omständigheter för vi ska inte ha något inflytande över marknaden eftersom vi är små. sen att vi är många med samma problem säger inget om huruvida marknaden är sjuk eller inte. Ska vi låta bli produkter bara för att någon är större och har mer makt? Bullshit.
"Om man utgår från att folk är trevliga är det förvånansvärt många som är det."

Användarvisningsbild
Måns Nilsson
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 585
Blev medlem: mån 12 apr 2004, 01:00
Ort: Stockholm, numera.
Kontakt:

Re: Soundcraft SI Compact

Inlägg av Måns Nilsson »

Gustav: Det är ju det jag skriver, sälj inte burk. Andra är oslagbart bättre på det. Om du har en burksäljverksamhet av sentimentala skäl så stå för det och gnäll inte över att du inte går runt.

Jag erbjuder tjänster inom datakom (DNS mm), och jag kan inte konkurrera med de stora på pris; vissa gör det tom. gratis. Det enda skälet att man väljer mig är att jag kan göra saker i teknikens framkant som de stora inte befattar sig med.

Så måste det vara för er också, om ni inte blir lika stora så att ni kan berätta för Harman International vilken marginal ni finner lämplig att tillämpa på er återförsäljarrelation.
--
Måns Nilsson, avdankad skåning, ute ur branschen, lever på
sarkasmer och DVBF.

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 42 och 0 gäster