Använda mixerbordet så mycket som möjligt.

Här kan du diskutera digitala/analoga mixerbord, FX, inserts mm.
Peter_New
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 79
Blev medlem: tor 19 feb 2004, 01:00

Använda mixerbordet så mycket som möjligt.

Inlägg av Peter_New »

Har hört utav en hel del tekniker att det är bra att ta in så mycket gain det det går alltså inte på klipp men så mycket som möjligt innan klipp, för att man ska uttnytja bordet så mycket som möjligt.
Vad spelar det egentligen för roll, är det inte också så att det är ännu viktigare inom digitalabord?

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Hasse Queisser »

På analoga bord så handlar det om att förstärka signal istället för att förstärka brus. Om du bara utnyttjar 50% av gainen i preampen så förstärker du bordets tomgångsbrus lika mycket som du förstärker signalen.

Det är det teoretiska sättet att se det hela, och i stort sätt stämmer det. Men det finns lite utrymme för personliga preferenser i det hela också. Jag pressar preampen lite olika mycket beroende på vilket instrument jag förstärker, var jag vill ha kanalreglarna på skalan och om jag kör monitor från FOH eller inte.

Källor som är viktiga i monitorerna (om mixat från FOH) tjänar på att gå ganska heta genom preampen eftersom det även påverkar hur mycket gain jag har att ge på monitortappningen. Däremot OH som sällan går ut i monitorn vill jag gärna ha lite svagare genom preampen så jag har kanalreglarna närmare 0dB och därmed lite mer fingertoppskänsla än om de ligger på -30. Guror kör jag gärna rätt hot för att en liten förändring på regeln ska ge ett snabbt resultat t.ex vid solon.

På digitalbord handlar det mer om att utnyttja upplösningen/bitarna så man inte får det där "gryniga" ljudet som är resultatet av dåligt uttnyttjat headroom.
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Peter_New
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 79
Blev medlem: tor 19 feb 2004, 01:00

Inlägg av Peter_New »

Tack så jätte mycket!!

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Hasse Queisser »

Varsågod :D
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

ElectroAudioHB
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 277
Blev medlem: lör 07 feb 2004, 01:00
Ort: Egenföretagare

Inlägg av ElectroAudioHB »

cyberpunk skrev:På analoga bord så handlar det om att förstärka signal istället för att förstärka brus. Om du bara utnyttjar 50% av gainen i preampen så förstärker du bordets tomgångsbrus lika mycket som du förstärker signalen.

Det är det teoretiska sättet att se det hela, och i stort sätt stämmer det. Men det finns lite utrymme för personliga preferenser i det hela också.
Håller med dig i din praktiska beskrivning men ligger man så lågt på gainen så det blir hälften brus ... så bör man kanske köpa en ny mixer.

Men rent teoretiskt så är det ju bättre att förstärka lite brus än att riskera att bussar och filter börjar dista.Bruset försvinner ju i musiken men disten hörs väldigt bra.

Och det mesta bruset kommer ju utifrån och lite adderas i själva förförstärkaren.

Men resten av bordet, efter ingångsförstärkaren, jobbar ju med ett sving på max 25-30v utan någon direkt förstärkning, och där har ju bruset ingen chans i jämförelse, så bättre att ha lite extra headroom i bordet och slippa distade filter och bussar.

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Hasse Queisser »

Det blir ju inte 50% brus för att man förstärker ingångssignalen lika mycket som bruset, i och med att bruset bara är en viss % av gainen, eller hur?

Men jag håller med dig, i musiksammanhang åtmistone så är bruset i moderna riggar som är rätt kalibrerarde försumbart och det finns andra saker (t.ex headroom i bussarna) att tänka på.

Det är egentligen mest i talsammanhang som bruset är något att bry sig nämvärt om.
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

ElectroAudioHB
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 277
Blev medlem: lör 07 feb 2004, 01:00
Ort: Egenföretagare

Inlägg av ElectroAudioHB »

cyberpunk skrev:Det blir ju inte 50% brus för att man förstärker ingångssignalen lika mycket som bruset, i och med att bruset bara är en viss % av gainen, eller hur?
Det var väl du som skrev det "eminenta" exemplet ifrån början.
Jag skrev ju; har man hälften brus så bör man ju helt klart köpa en ny mixer....
Eller skicka den på service för det låter som en trasig opamp. :wink:

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Hasse Queisser »

Nu är jag lite förvirrad här, men jag tror vi säger samma sak faktiskt.

Annars får du gärna förklara var i resonemanget jag goofade, för jag är definitivt ingen igeniör, så tekniska tankevurpor är fullt möjliga :wink:
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

ElectroAudioHB
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 277
Blev medlem: lör 07 feb 2004, 01:00
Ort: Egenföretagare

Inlägg av ElectroAudioHB »

cyberpunk skrev:Nu är jag lite förvirrad här, men jag tror vi säger samma sak faktiskt.

Annars får du gärna förklara var i resonemanget jag goofade, för jag är definitivt ingen igeniör, så tekniska tankevurpor är fullt möjliga :wink:
Du sa (Eller jag läste det så i alla fall) att bruset förstärktes lika mycket som signalen, det betyder ju att bruset är i samma nivå som signalen. (0.1v * Gain eller 0.001v * Gain, blir ju olika) Och ligger man då på en såpass låg men ändå peakande gain som frågan handlade om, så då är det verkligen något allvarligt fel nånstans.

--------
Men annars så tror jag vi båda anser att det är bättre att ha lite headroom i bordet än att "utnyttja det fullt ut" som dom kallade det, så det här sidospåret är ju inte så intressant egentligen. :wink:
Men jag tänkte ifrån början bara fylla i att det rent elektriskt är bättre med headroom än dist.

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Hasse Queisser »

ElectroAudioHB skrev:Du sa (Eller jag läste det så i alla fall) att bruset förstärktes lika mycket som signalen, det betyder ju att bruset är i samma nivå som signalen. (0.1v * Gain eller 0.001v * Gain, blir ju olika)
Jo, det var så jag menade. Man förstärker ju isåfall bruset lika mycket som signalen, men eftersom bruset är avsevärt lägre från början så blir det ju avsevärt lägre även efter förstärkningen också. Men man använder ju fortfarande hälften av förstärkningen till att förstärka brus, vilket är onödigt.

Visst är vi överens, det finns en gyllene medelväg på allt. Särskilt på billigare bord, vilka inte har samma headroom i summeringsstegen, så får man ju se upp så man inte overloadar dem.
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 6 och 0 gäster