Insert före eq, varför?

Här kan du diskutera digitala/analoga mixerbord, FX, inserts mm.
Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Insert före eq, varför?

Inlägg av David Wennberg »

Har kommit fram till att det är vanligast att inserten sitter innan eq:n på bord som inte har ställbar insertpunkt på utsidan (t.ex. MH4 har en switch på insidan, men det räknas väl inte om man måste skruva av locket? :wink:).

Varför är det så? Man vill väl t.ex. inte att en kompressor ska komprimera runt en frekvens som man senare skär bort i eq:n?

Jag kommer inte på någon vettig förklaring faktiskt. Någon annan?

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Hasse Queisser »

Problemet om du har compression efter EQ''n är istället att dina EQ-inställningar "lurar" compressorn. Ju mer du boostar en frekvens, desto mer kommer compressorn att motarbeta den boosten. Likadant med en gate. Du ställer in tröskelvärdet på gaten, gör något på EQ''n och plötsligt öppnar eller stänger gaten inte längre där du ville att den skulle göra det.

Något som däremot förvånar mig är att väldigt många tillverkare (för att inte säga de flesta) fortfarande lägger inserten före pre-fade tappningarna. Hur ballt är det på en skala att ha samma kompression i monitorerna som ut?
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Gäst

Inlägg av Gäst »

Nu är jag ingen fena på elektronik men jag antar att i en analog mixer så är det ett seriellt flöde från input till output. Om man då tänker sig att man vill ha insert punkten FÖRE eq (det vill säga direkt efter gain) men efter pre fade aux sendar så borde det kunna bli lite problematiskt att få till? Eller?

Men visst är det som du säger, en förändring på eq´n skulle påverka det som insertburken ser vilket gör att varje förändring skulle behöva kompenseras på t ex kompressorn...

Det är jättekorkat att komprimera en leadsång likadant i monitor som i PA:t, det är därför har man med sig in liten y-kabel eller ett monitorbord.... Beroende på budget.

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Jätteballt? *solglasögon* :lol:

Hmm. Lika bra att köra på KISS alltså och skita i dynamics. Då slipper man de problemen, och kan koncentrera sig på annat. Som att jobba på mikarnas placering, eller kolla på tjejer *solglasögon*

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 21 och 0 gäster