Klickljud i DS-201

Här kan du diskutera digitala/analoga mixerbord, FX, inserts mm.
Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1461
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: vettet
Kontakt:

Klickljud i DS-201

Inlägg av Ian Delahorne »

Hur får man sin DS-201 att inte låta klick när den öppnar/stänger? Jag märkte det när jag satte den på baskaggen nu idag (4 amatörrockband. the mind reels). När det är en metaltrummis med dubbeltramp är det en del av själva grejen (speciellt med kort delay och uthållning), men för bandet som spelade lite mer artsy rock lät det bara fel med det där extraklicket.

Virveln verkade jag inte få något sådant ljud på (samma enhet, andra kanalen).

(nej, jag har ingen aning om hur jag egentligen ska ratta DS-201:orna, men jag låtsas ändå)
"This is the updated input list"

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Klickljud i DS-201

Inlägg av Hasse Queisser »

ian skrev:Hur får man sin DS-201 att inte låta klick när den öppnar/stänger? Jag märkte det när jag satte den på baskaggen nu idag (4 amatörrockband. the mind reels). När det är en metaltrummis med dubbeltramp är det en del av själva grejen (speciellt med kort delay och uthållning), men för bandet som spelade lite mer artsy rock lät det bara fel med det där extraklicket.

Virveln verkade jag inte få något sådant ljud på (samma enhet, andra kanalen).

(nej, jag har ingen aning om hur jag egentligen ska ratta DS-201:orna, men jag låtsas ändå)
Har du kollat så att det inte är nåt fel på ena kanalen till att börja med (jag vet... obvious, men jag frågar ändå).

Annars brukar väl klicket komma om man har för snabb attacktid? Bara en gissning... när det gäller gatear brukar jag också bara vrida till jag får det jag vill ha (mer eller mindre).
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1461
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: vettet
Kontakt:

Inlägg av Ian Delahorne »

Hmm, det kanske var attacken. Jag labbade med svansen ett bra tag där, men rörde inte attacken.
när det gäller gatear brukar jag också bara vrida till jag får det jag vill ha (mer eller mindre).
(fast du ska ju veta vad alla rattar gör?)
"This is the updated input list"

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Hasse Queisser »

ian skrev:Hmm, det kanske var attacken. Jag labbade med svansen ett bra tag där, men rörde inte attacken.
när det gäller gatear brukar jag också bara vrida till jag får det jag vill ha (mer eller mindre).
(fast du ska ju veta vad alla rattar gör?)
Got me :P 1-0 till Ian *hurra*
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Christoffer Gustafsson
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 111
Blev medlem: fre 20 feb 2004, 01:00
Ort: Örebro

Inlägg av Christoffer Gustafsson »

ian skrev:Hmm, det kanske var attacken. Jag labbade med svansen ett bra tag där, men rörde inte attacken.
när det gäller gatear brukar jag också bara vrida till jag får det jag vill ha (mer eller mindre).
(fast du ska ju veta vad alla rattar gör?)
Ds201:orna är ganska känsliga på attack/decay, står dom i snabbaste läget kan dom klicka, det varierar lite mellan olika enheter, bara för ett kanal1 klickar så behöver inte kanal2 göra det.
oftast behöver man inte vrida mer än en osynlig gnutta för att det ska försvinna.. =)
//tofflis

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 7 och 0 gäster