Roland M400

Här kan du diskutera digitala/analoga mixerbord, FX, inserts mm.
Mikael Thurfjell
Rookie
Rookie
Inlägg: 7
Blev medlem: ons 21 feb 2007, 17:56

Roland M400

Inlägg av Mikael Thurfjell »

Är det någon här på forumet som har kunskap om Rolands digitalmixer M400? Kvalite? Användbarhet? Vad är det att gämföra med? Ungefärligt pris? mm. Finns det rent av någon som provat bordet?

Mikael Thieme
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 790
Blev medlem: mån 23 jan 2006, 19:07
Presentation: Ljudtekniker med nyfikenhet och resvana.
Ort: Falkenberg

Inlägg av Mikael Thieme »

Ser litet intressant ut, kanske. Jag har dock en djup skepsis till digitalmixrar från Roland efter upprepad hands-on erfarenhet av deras VM-7000 prylar. Låter bra, men användarmässigt total härdsmälta.

Magnus Lindskog
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 113
Blev medlem: tis 04 mar 2008, 00:19
Ort: Malmö

Inlägg av Magnus Lindskog »

Jag jobbar ganska mkt med Roland-bordet och är Supernöjd.
Med den digitala multin låter den mkt bättre än Yamaha Ls-9 32 och M7CL48.
Andvändarvänlighet kan den liknas vid LS-9:an, bättre på vissa grejor och sämre på vissa.
I den prisklassen med multi tycker jag inte det finns vettiga alternativ.
Man ska inte ropa hej förrän man öppnat munnen! / Linsan

Mikael Thieme
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 790
Blev medlem: mån 23 jan 2006, 19:07
Presentation: Ljudtekniker med nyfikenhet och resvana.
Ort: Falkenberg

Inlägg av Mikael Thieme »

Magnus Lindskog skrev:Andvändarvänlighet kan den liknas vid LS-9:an, bättre på vissa grejor och sämre på vissa.
Det låter glädjande, det betyder att de kommit väldigt långt på det planet sedan VM-7000.

Mathias Kronholm
Rookie
Rookie
Inlägg: 10
Blev medlem: tis 24 jun 2008, 18:08
Presentation: Dj, ljud och ljus tekniker på olika events.
Jag kan hyra ut personal för event för TV radio festivaler företag

ROLAND v-mixer

Inlägg av Mathias Kronholm »

Hej alla!

Jag har testat roland mixern till grund och botten, den för ett betyg på 9 av en skala på 1-10. den digitala snaken funkar enormt bra och har en ljudkvalite som heter verkligen duga. slipp alla bekymmer med störningar och dylikt och gammal tung multikabel.

Jag överväger nu själv att köpa denna mixer för jag tror rider mässigt kan den bra stå upp till yamaha, kanske bättre pga av sitt enkla användnings sätt. Jag brukar säga att en helt vanlig amatör kan använda denna mixer utan instruktioner och dylikt. Snabb användning med tydliga knappar vart som hör vart. även programmerbara knappar finns då förståss.

Effekterna låter bra, mycket bättre än m-one kanske mera mot tcs bästa reverb? kanske då inte riktit men helt ok för live bruk!

Kompressorn som då nu finns endast på dom 24 ch första kanalerna men tror jag hört att dom skulle fixa det till resterande kanalerna, men 24 ch funkar dock långt. Den jobbar riktit bra också, snyggt och rent.

Skärmen är ej touchscreen men användningen enligt mig funkar kanon utan det, det blir så krångligt som på m7 är det ju ganska smått. om man vill förståss ha pekskärm så skaffa en 17" touchscreen och koppla till! Själv har jag remote styrt mixern med min macbook och ställer in effekter och aux nivåer från den på scen.

Formatet är perfekt, liten och lätt och snabbmanövrad med 24 faders direkt.

Roland har också lovat att dom kommer att släppa många uppgraderingar till softan, dom lär ha många kompetenta grabbar i jobb där har jag hört.

Negativt med denna mixer är då ja.. hmmm.. finns inte mycket men. klart finns det något på alla. Fick mig att fundera lite, tjaa hmm. kommer inte på nåt nu jyst. kanske att det är en relativt ny produkt från roland som måste inarbetas till folket. och därför är den lite känslig som "rider" duglig.

Kraftigt paket hursomhelst, lätt roadat med små snakes och kabel samt mixer. å låter grym för att vara i sin klass!



Dela gärna mera av era åsikter!!!

Matti

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Hasse Queisser »

Dynamics går nu att adressera även till kanalerna på layer 2. Det är fortfarande samma antal dynamics dock, inte på alla kanaler samtidigt alltså.
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Mathias Kronholm
Rookie
Rookie
Inlägg: 10
Blev medlem: tis 24 jun 2008, 18:08
Presentation: Dj, ljud och ljus tekniker på olika events.
Jag kan hyra ut personal för event för TV radio festivaler företag

Inlägg av Mathias Kronholm »

Hasse Queisser skrev:Dynamics går nu att adressera även till kanalerna på layer 2. Det är fortfarande samma antal dynamics dock, inte på alla kanaler samtidigt alltså.
låter bra..för när behöver man mera än 24 dynamics live.. måste kolla på soft uppgraderingen.

Magnus Lindskog
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 113
Blev medlem: tis 04 mar 2008, 00:19
Ort: Malmö

Inlägg av Magnus Lindskog »

Jag har hört att tap-delay skulle vara med i nya updaten.
Man ska inte ropa hej förrän man öppnat munnen! / Linsan

Mathias Kronholm
Rookie
Rookie
Inlägg: 10
Blev medlem: tis 24 jun 2008, 18:08
Presentation: Dj, ljud och ljus tekniker på olika events.
Jag kan hyra ut personal för event för TV radio festivaler företag

Inlägg av Mathias Kronholm »

ja det skulle underlätta:) ja har en programvara som är på 1.1 ..har inte kollat dom senaste uppdateringarna... då jag ännu inte köpt mixern som är på prov hos oss. drillar mellan yamaha och roland men rolanden tycker jag skulle passa oss.

Användarvisningsbild
Kjell Andersson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 66
Blev medlem: tor 30 mar 2006, 08:37
Presentation: Jobbar fast 50% på Stena Line som tekniker, resten av tiden frilansmusiker och med mina två band samt frilanstekniker. Jag extraknäcker också som datatekniker med inriktning server och nätverk/kommunikation.
Ort: värmland
Kontakt:

Inlägg av Kjell Andersson »

jag läste lite på Thomann om den, tänkte om jag fattar allt rätt... Man kan bara köra 8 in och 8 ut om man inte har den digitala snaken? Den är inte lämplig för digitala flerkanalsinspelnigar då den inte har möjlighet till tex instickskort med Adat ut? Jag vill förutom använda den live ha möjligheten att spela in och av minst 16 kanaler till dator.

Peter Obbarius
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 86
Blev medlem: lör 20 okt 2007, 13:45
Presentation: Egenföretagare på Ljudkällan i Sunne, Värmland.
Ort: Sunne
Kontakt:

Inlägg av Peter Obbarius »

Det stämmer att det bara finns 8 in och 8 ut om man inte använder digitala multin.
Gällande digital inspelning så ska det räcka med en TP-kabel (Cat 5e) mellan mixern (Split/Backup utgången) och nätverkskortet i datorn (gigabit) så kan man spela in alla? kanaler i typ Sonar (Cakewalk)

Användarvisningsbild
Hans Ekdahl
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 68
Blev medlem: ons 16 maj 2007, 12:54
Ort: Göteborg

Inlägg av Hans Ekdahl »

Mikael Thieme skrev:Ser litet intressant ut, kanske. Jag har dock en djup skepsis till digitalmixrar från Roland efter upprepad hands-on erfarenhet av deras VM-7000 prylar. Låter bra, men användarmässigt total härdsmälta.
Hej Mikael!

Efter en liten jämförelse mellan en LS9 och ovan nämnda VM-7000 så kan jag säga att alla inblandade i jämförelsen var rörande överens om att aldrig, ALDRIG mer använda rolandmixern, detta var dock det enda vi var överens om, det verkliga teste gällde Bose MA12 vs Soundprecision VHA-40... :-)

/Hans

Mathias Kronholm
Rookie
Rookie
Inlägg: 10
Blev medlem: tis 24 jun 2008, 18:08
Presentation: Dj, ljud och ljus tekniker på olika events.
Jag kan hyra ut personal för event för TV radio festivaler företag

Re: Roland M400

Inlägg av Mathias Kronholm »

tror att hans missuppfatta och trodde att vi menade VM-7000 detta är då stor skillnad till den nya M-400 användarmässigt.

jag har nu kört den på ett tiotal gig och den är suverän live ... lätt roadat och låter snyggt! nya effekter med uppdateringarna har även kommit..samt ljud analysator "brus" nu även inbyggd!

matti

Användarvisningsbild
Anton Stjärnbrandt
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1070
Blev medlem: mån 06 aug 2007, 20:26
Presentation: Jag driver Star Audio AB - det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel och ännu mer med stora !
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Roland M400

Inlägg av Anton Stjärnbrandt »

är ni verkligen allvarliga med att roland skulle låta så pass mycket bättre än en LS9 att man väljer den istället?

jag har då aldrig fått störningar från mina gamla, tunga multikablar.
Det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel - och ännu mer med stora !

http://www.star-audio.se

Mathias Kronholm
Rookie
Rookie
Inlägg: 10
Blev medlem: tis 24 jun 2008, 18:08
Presentation: Dj, ljud och ljus tekniker på olika events.
Jag kan hyra ut personal för event för TV radio festivaler företag

Re: Roland M400

Inlägg av Mathias Kronholm »

Tjao alla!

LS9 och M7:an kommer man ju absolut inte ifrån att dom låter bra och är mycket rider vänliga. som en standard juh.. :)

Men vad man får för pengarna så är ju v-mixern ett fint alternativ.. eller hur ?

Hur ser ni rider mässigt, kunde ni svenska tekniker tänka er ens att använda en M-400 om ni kommer på gig med nån större artist på ett litet ställe?

nämligen vi har lite tänkt köpa in ett par kompletta paket med M-400 modellerna..

tacksam för svar..

mathias

Användarvisningsbild
Anton Stjärnbrandt
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1070
Blev medlem: mån 06 aug 2007, 20:26
Presentation: Jag driver Star Audio AB - det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel och ännu mer med stora !
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Roland M400

Inlägg av Anton Stjärnbrandt »

nu har jag kollat lite..

när jag tog in offerter på LS9-32 så var ett paket med mixer, case, 2 st Yamaha SB168ES, ethersoundkort och kablage inte dyrare än Roland-systemet.

jag valde dock bort ethernet snake-alternativet och la pengarna på annat.

låter inte alla mixrar i den här klassen och uppåt rätt bra?

jag tycker LS9-32 är en klockren mixer som ligger helt rätt i pris.
Senast redigerad av 2 Anton Stjärnbrandt, redigerad totalt 0 gång.
Det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel - och ännu mer med stora !

http://www.star-audio.se

Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Re: Roland M400

Inlägg av Per Johanson »

LS9, jag hade gnällt men accepterat. Roland M400, tack men nej tack.

Yamahas mixers i denna prisklass är väl inte världens mest välljudande och de flesta tycker att det blir mycket bättre när man byter ut DA-omvandlingen på slutet.

Jag hade gärna provat iLive T-series i samma prisklass.
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Användarvisningsbild
Anton Stjärnbrandt
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1070
Blev medlem: mån 06 aug 2007, 20:26
Presentation: Jag driver Star Audio AB - det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel och ännu mer med stora !
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Roland M400

Inlägg av Anton Stjärnbrandt »

hmm..

synd att mina mixrar (LS9 och 01v96) inte har AES ut.

vad tror ni om att köpa en sån här:
http://www.neutrikusa.com/fl/en/audio/2 ... etail.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;

en AES-kabel och löda ihop en kabel med BNC i ena änden och coax i andra.

sen tänkte jag ställa XTA-processorerna i AES-läge.

Det borde väl ge en förbättring av ljudkvalité utan att behöva köpa en dyr DA-omvandlare?

/ Anton
Det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel - och ännu mer med stora !

http://www.star-audio.se

Mathias Kronholm
Rookie
Rookie
Inlägg: 10
Blev medlem: tis 24 jun 2008, 18:08
Presentation: Dj, ljud och ljus tekniker på olika events.
Jag kan hyra ut personal för event för TV radio festivaler företag

Re: Roland M400

Inlägg av Mathias Kronholm »

Hmm, tjaa sitter å funderar faktiskt...

skulle gärna köra med digital snake förståss därav priset men lätt roadat.

jag har hört dom som har köpt m-400 har blivit nöjda iaf, speciellt i sverige har dom sålt rätt bra säger dom...inte vet jag.

sen jag kört m7:an så gillade jag den direkt ... men ls9 var lite sådär ...iaf dagen efter m7 användning :)

men dock m-400 gillade jag direkt, med dess klara upplägg och snabb att använda och så.

skulle jag köra rockklubb så skulle jag ta med m-400 .. större sammanhang dock M7. m7:an e bara så klumpig, jag tänkte vi skulle köpa in 3 system som vi hade för paketbils "on the road" har ni bra tips om vilken utrustning ni skulle använda?

Ja tänkte köra som en rockklubb rigg med detta ca. 600 pers system:

4-6st VRX932 LAP
4st VRX918 SP
6st VRX monitorer
1st M-400 ev. LS9
6st LED wash movingheads ( egen import )
4st Fresnell frontljus dimmbart
1st HOG 500 ev. Daslight med touchscreen

detta skulle gå med en tekniker och paketbil...enkelt..
Skulle ni vilja jobba med ett sånt ? andra förslag? bra att höra andra åsikter...

större rigg kör vi:

10st mac 500
12m truss
6st led wash
6st fresnell
4st BMS TT375 3vägs
6st BMS dubbel 18"
2st BMS mid 18"
ram baserat slutsteg, m7...m.m

någon som hört coda audio bms tidigare? spelar rätt snyggt och högt.. iof som alla andra i den prisklassen..

Carl Bergander
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 184
Blev medlem: tis 29 aug 2006, 20:39

Re: Roland M400

Inlägg av Carl Bergander »

Vi har 2 st kompletta roland system. Och är mycket nöjda, och nu när version 2 kom så blev bordet mycket bättre än vad det redan var. Med nya välljudande effekter, RTA, LCR mixning mm.

Det är även mycket smidigt att spela in med det, antingen direkt på usb eller 32ch via ethernet in i datorn.

Vi supplyar även åt the real group med janne apelholm som tekniker och de är också mycket nöjda.

Det enda problemet med allting är att den lilla stageboxen s-1608 inte går att använda med sennheiser
ev300 iem, då det blir ett extremt brum iem. Men det går att fixa med 2st kondensatorer. Eller en trafo.
(vi har använt en klarksplit vid de tillfällerna som det har varit behov av iem tillsammans med s-1608

Calle
http://www.ljudjohan.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Senast redigerad av 1 Carl Bergander, redigerad totalt 0 gånger.

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 5 och 0 gäster