Koppla två mixerbord till ett pa-system?

Här kan du diskutera digitala/analoga mixerbord, FX, inserts mm.
Andres Ceron
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 54
Blev medlem: sön 09 dec 2007, 23:37

Koppla två mixerbord till ett pa-system?

Inlägg av Andres Ceron »

Jag vill veta hur man kan koppla två mixerbord till ett pa system?
Då ena mixerbordet styr bara monitorer (dvs in) och kan regulera och styra varenda mikrofon/instrument in
under tiden den andra mixern styr dem utåt och reglerar där sitt utåt.

Tacksam för svar

Mikael Thieme
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 790
Blev medlem: mån 23 jan 2006, 19:07
Presentation: Ljudtekniker med nyfikenhet och resvana.
Ort: Falkenberg

Inlägg av Mikael Thieme »

Hej Andres,
det normala är att man använder en multikabel med så kallad monitorsplit, det innebär att varje ingång i stageboxen har (minst) två utgångar - en till utljudsbordet och en till monitorbordet.
Somliga monitorbord har på varje kanal en utgång för vidarematning till utljudsbordet, så att man klarar sig utan split. I det fallet blir dock normalt utljudets vidarematning beroende av monitorbordets gainjustering.

Med tillräckligt många aux-tappningar går det fint att göra både utljud och många system monitorljud från samma bord, men av praktiska skäl vill man gärna dela upp uppgifterna på två personer och platser.

Marcus Nordlander
Rookie
Rookie
Inlägg: 21
Blev medlem: tis 10 apr 2007, 09:08
Ort: Kramfors
Kontakt:

Inlägg av Marcus Nordlander »

om man vill ha ett riktigt helvete så man man köra med en massa y-kablar :P

Andres Ceron
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 54
Blev medlem: sön 09 dec 2007, 23:37

Inlägg av Andres Ceron »

Tack så mycket Mikael. Prisklass för en 16kanals monitorsplit ungefär?
Någon ide?

mm... jag hade också tänkt med y-kablar men som sagt skulle bli ett helvete me krångel o skit..

tack

Andres Ceron
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 54
Blev medlem: sön 09 dec 2007, 23:37

Inlägg av Andres Ceron »

Men nu har jag en annan fråga.. dem där stagebox med s.k. monitorsplit... det är väl inte vanliga xlr-utgångar? det är väl nå annan utgång?

Användarvisningsbild
Peter Jönköping Hallin
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 135
Blev medlem: mån 29 okt 2007, 20:07
Ort: Jönköping

Inlägg av Peter Jönköping Hallin »

Om du kollar lite på denhär tråden:

http://www.ljudoljus.net/viewtopic.php? ... ght=#51453

så pratas det endel om splittar.

Ian länkar till ett väldigt bra dokument som visar flera alternativ till hur man bygger splittar i olika prisklasser.

Anders Brandén
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 487
Blev medlem: mån 21 aug 2006, 19:26
Presentation: Driver firma på fritiden och leker på jobbet. Systemar d&b och rattar FoH som en gud, men har halkat in lite i tv-svängen, på gott och ont. Håller till i Stockholm.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Anders Brandén »

Jag satt och räknade på split för ett tag sen och kom fram till att ett bra riktvärde är ca 1000kr /kanal (jensentrafos). Så i ditt fall om du ska göra trafodelat så ca 16000 + moms.
Anders Brandén - "Friends don't let friends use Behringer"
andersbranden.wordpress.com

Jakob Carlsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 612
Blev medlem: ons 14 feb 2007, 21:44
Presentation: Kille från Lund som läser informatik och jobbar som ljud- och ljustekniker när tillfälle ges.
Ort: Lund

Inlägg av Jakob Carlsson »

Anders: om du bara har 16 kanaler så bör du i de flesta fall kunna köra monitor från utljudsbordet.

Ska du bygga/köpa en split så är det ju inte riktigt värt det för mindre än 24 kanaler (om ens då) om man ska räkna med Anders pris per kanal.

Anders Brandén
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 487
Blev medlem: mån 21 aug 2006, 19:26
Presentation: Driver firma på fritiden och leker på jobbet. Systemar d&b och rattar FoH som en gud, men har halkat in lite i tv-svängen, på gott och ont. Håller till i Stockholm.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Anders Brandén »

mycket sant! Men man kan ju använda splitar till mycket mer... Skicka till OB t ex. Eftersom han efterfrågade ett pris så fick han också ett.
Anders Brandén - "Friends don't let friends use Behringer"
andersbranden.wordpress.com

Andres Ceron
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 54
Blev medlem: sön 09 dec 2007, 23:37

Inlägg av Andres Ceron »

Tack så mycket.
så det blir runt tusenlapp per kanal.. hyffsat..

jag kör just nu monitor från utljudsbordet men nackdelen är att den har bara 2 aux..

så jag uppdatera mina grejer lite

Jakob Carlsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 612
Blev medlem: ons 14 feb 2007, 21:44
Presentation: Kille från Lund som läser informatik och jobbar som ljud- och ljustekniker när tillfälle ges.
Ort: Lund

Inlägg av Jakob Carlsson »

Andres: hur många monitorer behöver du? Du kan ju uppdatera utljudsbordet, när man jobbar med 16 kanaler kan man oftast köra monitor från utljudsbordet för det är så liten scen så man kan inte köra jättemånga monitorsystem, ett bord med 4-6 aux funkar, jag har kört minifestival på ett 16-kanalsbord med 4 aux där två gick till monitorer (en låda per aux också, en bakom trummorna och en i framkant av scenen) och dom två andra var reverb och delay, har även kört större festival utomhus med bara ett Midas Venice med fyra monitorsystem och två effektburkar, så man klarar sig långt med att köra monitor från utljudsbordet.

Om du nu verkligen vill ha ett separat monitorbord så är mitt tips att hitta ett på 16 kanaler som har inbyggd split och sen en kort multikabel med stagebox för att kunna placera monitorbordet på ett bra ställe och all inkoppling av mikrofoner och så på ett bra ställe, sen en multikabel med piskor i båda ändarna för att få ner ljudet till utljudsmixern. Kan inte säga något monitorbord som passar på rak arm men jag tror du kan hitta något.

Användarvisningsbild
Lars Magnus Johansson
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 109
Blev medlem: tor 06 dec 2007, 23:14
Presentation: Hustekniker och samlare av maskiner med vita och svarta tangenter
Ort: Piteå
Kontakt:

Inlägg av Lars Magnus Johansson »

Om jag vore du skulle lägga de pengarna på ett större bord.

16.000:- för splittar

Sälj det bord du har nu + pengarna för ett monitorbord så borde du kunna finansiera ett större bord med fler kanaler samt fler auxar.

Ett AH GL-2x00 borde du kunna hitta för ca 20.000:- 22 mono 2 stereo 6 aux.

Eller varför inte ett begagnat Sony DMX-R100 ? 24 mic ( 48 digital in ) 8 aux send/ret. Comp/Gate på alla kanaler. PM:a mig isåfall.

L

Jakob Carlsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 612
Blev medlem: ons 14 feb 2007, 21:44
Presentation: Kille från Lund som läser informatik och jobbar som ljud- och ljustekniker när tillfälle ges.
Ort: Lund

Inlägg av Jakob Carlsson »

Lars: varför lägga pengarna på A&H när man kan köpa kvalitetssaker typ Soundcraft, Midas eller Yamaha? ;)

Användarvisningsbild
Lars Magnus Johansson
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 109
Blev medlem: tor 06 dec 2007, 23:14
Presentation: Hustekniker och samlare av maskiner med vita och svarta tangenter
Ort: Piteå
Kontakt:

Inlägg av Lars Magnus Johansson »

Så sant så !

Inte för att vi har något AH till salu......

Men vilket Midas får man för 20´? Och hur bra är det isåfall ?

L

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Midas XL42! Däremot är det ju inte riktigt vad Andres behöver...
KISS. Keep It Simple Stupid.

Jakob Carlsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 612
Blev medlem: ons 14 feb 2007, 21:44
Presentation: Kille från Lund som läser informatik och jobbar som ljud- och ljustekniker när tillfälle ges.
Ort: Lund

Inlägg av Jakob Carlsson »

Lars: du kan få ett Venice 320 för lite över 20 (exkl. moms) om jag inte minns fel från en annan tråd, så man bör ju kunna få ett Venice 240 eller liknande för den summan eller kanske köra på något av dom mindre borden från Soundcraft, hur dom mindre borden från Yamaha har det med aux vet jag inte.

Inget illa om A&H däremot, dom har bra med aux på sina mindre bord, såg Mejeriets gamla cafe-mixer igår, 16-kanaler A&H och den hade 6 aux om jag inte minns fel, 4 mono och 2 stereo :-)

Andres Ceron
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 54
Blev medlem: sön 09 dec 2007, 23:37

Inlägg av Andres Ceron »

Vi säger såhär.
Jag är två mixerbord som fungerar helt perfekt..
hur mycket skulle jag kunna få får dem?

Behringer EURODESK SL3242FX-PRO
Allen & Heath PA 20 (vet ej modellen) det har förstärkare också i mixern.

men här har ni en bild
http://www.spksoundsystems.net/images/p ... 232823.jpg (som kanske kan klargöra lite)

mvh

Martin Persson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 30
Blev medlem: tis 28 aug 2007, 12:19

Inlägg av Martin Persson »

Men om du ändå kör med behringer så borde väl en split utan trafos vara gott nog? inte riktigt 1000:-/kanal då. Jag håller dock med de andra forumiterna, skaffa ett annat bord med fler sendar.

Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Inlägg av Per Johanson »

Sen när blev antalet auxar ett relevant sätt att bedöma en mixers kvalitet?
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Christoffer Carpvik
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 650
Blev medlem: sön 13 nov 2005, 17:59
Presentation: ........................................
Ort: Jönköping

Inlägg av Christoffer Carpvik »

Jakob: Vad säger 16 kanaler om storleken på scenen? Finns väl massor av tillfällen med 16 kanaler som inte lämpar sig för att köra monitor från FOH eller där man iafall helst slipper.

Ex:

1- Kick
2- Kick
3- SD Top
4- Sd Bottom
5- Hihat
6- Tom1
7- Tom2
8- Tom3
9 - OH L
10- OH R
11- Bas
12- Git
13- Git
14-Voc
15-Voc
16-Voc.

Har ioförsig inte räknat på några effektreturer osv. men det finns ju fortfarande massor med jobb som man har en sådan här sättning på som man önskar att man inte behöver köra monitor från FOH så det är ju ingen bra måttstock? Eller är ajg ute o cyklar?
//Carpvik

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 6 och 0 gäster