Koppla två mixerbord till ett pa-system?

Här kan du diskutera digitala/analoga mixerbord, FX, inserts mm.
Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Inlägg av Per Johanson »

Skitmixern från Tyskland får du max 3 000 spänn för och av en slutanvändare borde du kunna få runt 10000-12 000 för A&H om den är i bra skick.
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Jakob Carlsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 612
Blev medlem: ons 14 feb 2007, 21:44
Presentation: Kille från Lund som läser informatik och jobbar som ljud- och ljustekniker när tillfälle ges.
Ort: Lund

Inlägg av Jakob Carlsson »

Christoffer: du glömmer bort keyboards och annat också :) Du får nog stryka OH-mickarna.

Grejen i det hela är att det oftast inte lönar sig ekonomiskt att köra monitor från ett separat bord med så få kanaler, det är för dyrt per kanal det jag har sett. Men jag har ett vagt minne av ett litet monitorbord från Crest som någon på forumet sålde, men jag kommer inte ihåg mycket om det, mest att det var ok pris.

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Jakob Carlsson skrev:Grejen i det hela är att det oftast inte lönar sig ekonomiskt att köra monitor från ett separat bord med så få kanaler, det är för dyrt per kanal det jag har sett. Men jag har ett vagt minne av ett litet monitorbord från Crest som någon på forumet sålde, men jag kommer inte ihåg mycket om det, mest att det var ok pris.
Crest XRM är det du tänker på Jakob.
KISS. Keep It Simple Stupid.

Christoffer Carpvik
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 650
Blev medlem: sön 13 nov 2005, 17:59
Presentation: ........................................
Ort: Jönköping

Inlägg av Christoffer Carpvik »

Jakob: Men fortfarande, nu har jag inte jätte koll på massa rockband, men ta några av de större rockbanden i sverige eller utanför. Inte gör dom så himla mycket mer kanaler? Det är väl en ganska typisk hårdrockssättning?

Tycker du fortfarande man ska köra monitor från FOH då, bara för att det enbart är 16 kanaler, jag säger inte att man inte ska göra det. Tycker bara att det blir fel när det är antal kanaler som blir måttstocken.

Ta exempelvis när du gör blåsorkester o dom har med sig en solist vilket faktiskt har hänt, då vill de ha lite solist och ev. om det finns något piano i monitor. då kanske du gör 36 kanaler eller något. Men då behöver du knappast ha något separat monitorbord?

Förstår du vart jag vill komma? (ni får ursäkta de dåliga exemplen)
//Carpvik

Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Inlägg av Per Johanson »

Jag håller med Christoffer; varför skulle antalet kanaler avgöra om man ska använda separat monitormixer eller inte?

Det har alla gånger med ekonomi att göra men inte pga antalet kanaler akten gör av med utan nivån på gigget. Få kanaler har inte direkt med hur etablerat bandet är att göra.
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Tommy Pettersson
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 513
Blev medlem: fre 01 jul 2005, 01:00
Presentation: Minst 40 tecken beskrivning av dig själv

Inlägg av Tommy Pettersson »

Och hur ofta lägger man OH i monitor?

Christoffer Carpvik
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 650
Blev medlem: sön 13 nov 2005, 17:59
Presentation: ........................................
Ort: Jönköping

Inlägg av Christoffer Carpvik »

Tommy: Vem har sagt att man lägger OH i monitor? Om du syftar på min kanallista så var det en typisk setup för ett rockband.
Men för att svara på frågan också, jag spelar själv trummor ibland, då gärna med mitt in-ear system. Och jag tar mer än gärna lite OH där i.
Hurså?
//Carpvik

Jakob Carlsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 612
Blev medlem: ons 14 feb 2007, 21:44
Presentation: Kille från Lund som läser informatik och jobbar som ljud- och ljustekniker när tillfälle ges.
Ort: Lund

Inlägg av Jakob Carlsson »

Antalet kanaler man har på bordet har snarare med hur stor scen man har, har man få kanaler har man en liten scen för man har inte plats med utrustningen och då har man inte plats för så många monitorer så det är lönt att köra ett separat monitorbord, tänkte snarare så. Har du en större scen så har du ett bord som klarar av mer än 16 kanaler för du kanske får ett band som behöver det. Ett rockband idag ligger på runt 15-20 kanaler på FOH beroende på hur stor lokalen är och vad dom har för sättning, mindre lokaler kräver ju inget OH.

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Du borde komma hit och hälsa på oss på Herrgår'n här i Linköping Jakob, och lära dig ett och annat om livet.
KISS. Keep It Simple Stupid.

Jakob Carlsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 612
Blev medlem: ons 14 feb 2007, 21:44
Presentation: Kille från Lund som läser informatik och jobbar som ljud- och ljustekniker när tillfälle ges.
Ort: Lund

Inlägg av Jakob Carlsson »

David: jag klarar mig bra med studentnationer, fritidsgårdar, cafespelningar och festivaler här nere :)

Hur har ni det på herrgår'n då?

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Bra, tack. Mycket kanaler på lite yta. Alltid monitormix, fast lokalen i sig är väldigt liten. Det blir så mycket enklare att jobba då, och man är ju ändå i princip alltid mer än en oavsett vad det är för jobb man gör.
KISS. Keep It Simple Stupid.

Användarvisningsbild
Anton Stjärnbrandt
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1070
Blev medlem: mån 06 aug 2007, 20:26
Presentation: Jag driver Star Audio AB - det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel och ännu mer med stora !
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Anton Stjärnbrandt »

jag har en xrm till salu som jag köpte i våras.
gjorde några jobb som krävde monitormixer och precis då fick jag tillfälle att köpa den tillsammans med annat jag behövde, så jag gjorde det, mest för skojs skull. men jag orkar inte ha kvar den för att använda några få gånger per år, jobbar mycket ensam och mest digitalt.

men den är ju klockren om man vill prova på monitormixer fastän man mest gör små scener. 16 mono/eller 12m +4 st med micpreamps räcker rätt långt. jag brukar göra en patchlista i förväg med vad man vill ha på monitorbordet och är man bara noga med det så blir det knappast nåt strul senare.

dessutom finns det knappast nån bättre avlastning än att ha en hjälpsam kille på scen som styr upp saker utan att man ens behöver oroa sig :lol:

Christoffer Carpvik
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 650
Blev medlem: sön 13 nov 2005, 17:59
Presentation: ........................................
Ort: Jönköping

Inlägg av Christoffer Carpvik »

Jakob Carlsson skrev:Antalet kanaler man har på bordet har snarare med hur stor scen man har, har man få kanaler har man en liten scen för man har inte plats med utrustningen och då har man inte plats för så många monitorer så det är lönt att köra ett separat monitorbord, tänkte snarare så. Har du en större scen så har du ett bord som klarar av mer än 16 kanaler för du kanske får ett band som behöver det. Ett rockband idag ligger på runt 15-20 kanaler på FOH beroende på hur stor lokalen är och vad dom har för sättning, mindre lokaler kräver ju inget OH.
Så du sätter upp mickar efter hur stor lokal och scen du har? Jag brukar micka det som finns på scenen oavsett om de är en liten scen eller stor scen. Sen är det givet att man kan kompromissa med tex OH och dyl. Det är ju inget som tvunget säger att om scenytan är större än X så har man mer än 16 kanaler? och samma sak med att de inte är någon scenyta som bestämmer om vad du ska ha med dig för mixplatser och hur du ska lägga upp jobbet? Det verkar som ett konstigt sätt att planera på?
//Carpvik

Martin Persson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 30
Blev medlem: tis 28 aug 2007, 12:19

Inlägg av Martin Persson »

Per Johanson skrev:Sen när blev antalet auxar ett relevant sätt att bedöma en mixers kvalitet?
Fick du ut det av att jag sa att han borde köpa ett annat bord med fler sendar? Jag syftade på att han klagade tidigare på att hans foh bord bara hade 2 sendar och därav ville köra separat monitorbord. Då kände jag att ett foh bord med fler sendar skulle varit smidigare. Om man kör behringer så känns det ändå inte som om man är på den nivån att man mixar band som kräver separat monitormix.

Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Inlägg av Per Johanson »

Martin: Sorry! Det saknas ett citat från Jakob enligt nedan.

Lars: du kan få ett Venice 320 för lite över 20 (exkl. moms) om jag inte minns fel från en annan tråd, så man bör ju kunna få ett Venice 240 eller liknande för den summan eller kanske köra på något av dom mindre borden från Soundcraft, hur dom mindre borden från Yamaha har det med aux vet jag inte.

Inget illa om A&H däremot, dom har bra med aux på sina mindre bord, såg Mejeriets gamla cafe-mixer igår, 16-kanaler A&H och den hade 6 aux om jag inte minns fel, 4 mono och 2 stereo

Och då undrade jag hur i hela friden man kan bedöma hur bra en mixer är bara utifrån antalet auxar.
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Användarvisningsbild
Lars Magnus Johansson
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 109
Blev medlem: tor 06 dec 2007, 23:14
Presentation: Hustekniker och samlare av maskiner med vita och svarta tangenter
Ort: Piteå
Kontakt:

Inlägg av Lars Magnus Johansson »

Att ni orkar........

Jag tror att vi är överens att han borde köpa en mixer med minst 6 Aux varav 4 ska vara switchbara pre/post.

Fabrikatet är ju mindre viktigt. Där får plånboken bestämma.

L

Användarvisningsbild
Anton Stjärnbrandt
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1070
Blev medlem: mån 06 aug 2007, 20:26
Presentation: Jag driver Star Audio AB - det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel och ännu mer med stora !
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Anton Stjärnbrandt »

Christoffer,

jag har faktiskt börjat jobba mer och mer så som du ifrågasätter.
Alltså visst om det är en akt med en rider så sätter jag självklart upp alla micar som efterfrågas, men rör det sig om ett lokalt band jag känner väl i en lokal jag vet precis hur den är så jobbar jag nästan uteslutande utifrån scenljudet och lokalens förutsättningar. Och vet jag att jag absolut bara kommer att behöva kagge och jag vet att bandet är med på noterna så sätter jag inte upp nåt mer på ett litet gig.

Christoffer Carpvik
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 650
Blev medlem: sön 13 nov 2005, 17:59
Presentation: ........................................
Ort: Jönköping

Inlägg av Christoffer Carpvik »

Anton: Det har jag väl ändå aldrig ifrågasatt?
Det jag ifrågasätter är huruvida scenytan och antalet inputs ska få avgöra om man ska ha/behöver ha separat monitor mix.

Självklart kompromissar vi alla med lokaler, och vilka behov du har där, att stryka tex OH mickar händer ju titt som tätt på smågigg.
//Carpvik

Användarvisningsbild
Måns Nilsson
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 585
Blev medlem: mån 12 apr 2004, 01:00
Ort: Stockholm, numera.
Kontakt:

Inlägg av Måns Nilsson »

Jag har kört Gillan, dvs Purple-sångaren. Det var nåt i stil med 14 kanaler. Inget tal om att köra monitor från FoH där, va? Jag var inte gammal, jag var nervös, det gick bra.

"Please note: Gillan DOES NOT use wedge monitors" Det var sidefills och drumfills och sen var det bra med det.
--
Måns Nilsson, avdankad skåning, ute ur branschen, lever på
sarkasmer och DVBF.

Användarvisningsbild
Anton Stjärnbrandt
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1070
Blev medlem: mån 06 aug 2007, 20:26
Presentation: Jag driver Star Audio AB - det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel och ännu mer med stora !
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Anton Stjärnbrandt »

alltså jag tycker det händer lite då o då att separat monitormixer + sidefills efterfrågas även på mindre scener. argument brukar vara närheten till teknikern osv.

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 9 och 0 gäster