Köpa ny mixer

Här kan du diskutera digitala/analoga mixerbord, FX, inserts mm.
Daniel Albertsson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 32
Blev medlem: tis 18 sep 2007, 18:51

Köpa ny mixer

Inlägg av Daniel Albertsson »

Det är dags att uppdatera sej på mixerfronten. Har idag ett 12+4-kanalers Behringer bord för mindre livegig samt ett Soundcraft live studio 16-kanalers inlinebord som jag tänkte ersätta med ett lite bättre bord.

Jag gör både livejob, liveinspelningar och hemmastudioinspelningar och tänkte skaffa en mixer med 16-24 micpreamp ingångar som både funkar bra som FOH och inspelningsmixer med direct out eller adat ut.

Kan ni hjälpa mej med förslag på bord. Budgeten är mellan 5 och 12 tusen och jag vill ha något som låte hyffsat för pengarna.

Vill gärna bli tipsad om märken man skall undvika.. typ Behringer.... samt märken man kan lita på....

Tacksam för all hjälp.

Användarvisningsbild
Krister Uddén
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 278
Blev medlem: mån 12 feb 2007, 00:04
Presentation: Numera anställd. teknisk samordnare dans/teater
Frilansar som tekniker på lediga stunder.
Ort: Mellerud

Inlägg av Krister Uddén »

Hmmm,

Jag skulle tänka mig typ n Yamaha 01v96 med Mlan kort i!
Över din budget, men då får du ju hela paketet i en låda.
Bara att köra in i datorn.
Utöka med extern micpramp för fler än 12 mikar...

Eller kolla på de billigare bord med inbygd FireWire.
typ Phonic.

/krister

Jakob Carlsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 612
Blev medlem: ons 14 feb 2007, 21:44
Presentation: Kille från Lund som läser informatik och jobbar som ljud- och ljustekniker när tillfälle ges.
Ort: Lund

Inlägg av Jakob Carlsson »

För dom pengarna skulle jag inte ersätta soundcraft-bordet, ser det som ett nerköp vad det gäller kvalitet. Jag skulle valt ett Mackie Onyx 1640 med firewire-expansion men då överskrider du din budget rejält eftersom det blir runt 20k totalt.

Om du kan få tag på en begagnad Midas Venice eller så så är det ju bra men jag tror att även den ligger lite över din budget.

Daniel Börjesson
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 115
Blev medlem: fre 09 apr 2004, 01:00
Ort: Göteborg

Inlägg av Daniel Börjesson »

Det finns precis en mackie onyx 16 kanaler på säljes sidan på forumet, ta en titt där.

Jakob Carlsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 612
Blev medlem: ons 14 feb 2007, 21:44
Presentation: Kille från Lund som läser informatik och jobbar som ljud- och ljustekniker när tillfälle ges.
Ort: Lund

Inlägg av Jakob Carlsson »

Daniel: det är precis en sån jag menar :)

Daniel Albertsson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 32
Blev medlem: tis 18 sep 2007, 18:51

Inlägg av Daniel Albertsson »

Ojdå, här var det snabb respons, tackar!

Grejjen är den att jag har två bra ljudkort (Motu 828 MkII) och de kan jag använda utan bekymmer vid inspelning.

Onyxen läste jag att den skulle vara av ganska låg byggkvalitet, stämmer det?

Jakob Carlsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 612
Blev medlem: ons 14 feb 2007, 21:44
Presentation: Kille från Lund som läser informatik och jobbar som ljud- och ljustekniker när tillfälle ges.
Ort: Lund

Inlägg av Jakob Carlsson »

Daniel: byggkvaliteten på onyx-borden beror ju på vad man jämför med, onyx-preampsen sägs vara väldigt bra, jag har bara hört dom vid ett fåtal tillfällen och med alkohol i kroppen så jag vet inte riktigt. Om man jämför med Soundcraft, Midas och Yamaha så är onyx inte så bra (det är dom tre jag sätter på delad förstaplats vad det gäller mixerbord, på andra plats kommer Mackie) men det är inget dåligt bord för dom pengarna (12k för ett begagnat med firewire-extension, 20k för ett nytt med firewire-extension), jämför du med Behringer så är onyx-bordet mycket mycket bättre.

Om jag vore du så skulle jag byta ut Behringer-bordet före jag byter ut Soundcraft-bordet, kanske byta ut Behringern mot en liten mixer från Mackie eller Soundcraft, men sen förstår jag inte vad du ska med en 12+4 till på "mindre" gig när du har ett 16-kanalers som ditt stora bord, det är ju samma storlek på dom.

Användarvisningsbild
Anton Stjärnbrandt
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1070
Blev medlem: mån 06 aug 2007, 20:26
Presentation: Jag driver Star Audio AB - det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel och ännu mer med stora !
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Anton Stjärnbrandt »

varför inte sälja båda dina bord, utöka budgeten något och köpa nåt schysst beggat som funkar till båda ändamålen?
01v96 med ett MY16-AT/MY8-AT kort och extern preamp skulle kunna funka, då kan du skicka 16 kanaler via lightpipe till dina motu-ljudkort.

/ Anton

Thomas Nilsson
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 381
Blev medlem: lör 22 jul 2006, 19:57
Presentation: Ljustekniker som tycker om ljud.. arbetat ett par år som ljustekniker både inom teater, show och turné både i Sverige och utomlands.. Har under de senaste åren börjat lära mig lite ljud också t.ex. att gainratten alltid sitter överst på ljudmixern och att lyckas få ett band att låta hyfsat ur ett PA.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Thomas Nilsson »

Hej
Vi har ett Behringer MX9000, dvs ett 24 ch bord med 6 auxar och 8 bussar i ett case med hjul och doghouse som vi nästan skänker bort.
Men som du skrev.. Behringer är inte de bästa.. Men de är billigt och funkar finfin till mindre jobb där kunden inte är kräsen eller saknar pengar.
/Thomas

Daniel Albertsson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 32
Blev medlem: tis 18 sep 2007, 18:51

Inlägg av Daniel Albertsson »

Ser på SVT att dom har både 03D och 01V bord för runt 5-6.000, vet någon nåt om dessa, jag vill ju ha 16 micpreamps, men det går väl å fixa kanske via externa saker.

Kan man kombinera ADAT direct out och extra micpreampar?

Thomas, MX9000 bordet är nog inte intressant.
Daniel, skall läsa på lite mer om Onyx-bordet å fundera, lite över budget som sagt....

Daniel Albertsson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 32
Blev medlem: tis 18 sep 2007, 18:51

Inlägg av Daniel Albertsson »

Någon som vet om Onyx-bordet rullar på Logic å Intel Mac?

Johannes Tegern
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 468
Blev medlem: fre 18 nov 2005, 15:08
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Johannes Tegern »

På 01V borden så har du bara en extra kortplats, och du behöver två för att kunna kombinera ADAT ut och extra preampar, tyvärr. Jag vet inte hur det ser ut på 03D dock...

Christoffer Carpvik
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 650
Blev medlem: sön 13 nov 2005, 17:59
Presentation: ........................................
Ort: Jönköping

Inlägg av Christoffer Carpvik »

Johannes: ett MY-AT16 kort då? adat, 2in - 2ut
//Carpvik

Johannes Tegern
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 468
Blev medlem: fre 18 nov 2005, 15:08
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Johannes Tegern »

Men det finns väl inga preampar med toslink ut vad jag vet. Men jag måste erkänna att jag inte har järnkoll på det.

Mikael Thieme
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 790
Blev medlem: mån 23 jan 2006, 19:07
Presentation: Ljudtekniker med nyfikenhet och resvana.
Ort: Falkenberg

Inlägg av Mikael Thieme »

Focusrite Octopre är en prisvärd preamp med opto ut.

Johannes Tegern
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 468
Blev medlem: fre 18 nov 2005, 15:08
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Johannes Tegern »

Det var som tusan, man lär sig nåt varje dag!

Rikard Åberg
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 176
Blev medlem: mån 19 feb 2007, 01:46
Presentation: Ljudtekniker både FOH och monitor.
Jag föredrar att jobba med Allen & Heat
I-live, Qu och Gld
men har även erfarenhet av:
Yamaha Ls9, M7cl, CL och QL
Soundcraft Si och Vi
Midas Pro1 och M32
Behringer X32, Mackie TT24, Presonus

Certifierad L-Acoustics:
System Fundamentals level 1,
K2 system level 1
VCLS Design optimization level 2
Ort: Örnsköldsvik

Inlägg av Rikard Åberg »

Har inte mackie en preamp med opto ut?

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster