Yamaha LS9

Här kan du diskutera digitala/analoga mixerbord, FX, inserts mm.
Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 4336
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:02
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Yamaha LS9

Inlägg av Nicke Löfgren »

Nu undrar jag om någon vet om man kan ansluta IPOD till detta bord?
USB minne med MP3 funkar perfekt, men hur är det med IPOD?

Testade lite snabbt idag o det funkade inte. Fast då jackade jag bara in kabeln å såg att det var no connection, testade inget mer.

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 4336
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:02
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Inlägg av Nicke Löfgren »

Detta står i manualen:
Three types of audio file format can be played: MP3 (MPEG-1 Audio Layer-3), WMA (Windows
Media Audio), and AAC (MPEG-4 AAC). The sampling rate can be either 44.1 kHz or 48 kHz,
and the bit rate can be between 64 kbps and 320 kbps

Detta står på Apples sida:
Ljudformat: AAC (16 till 320 Kbit/s), Protected AAC (från iTunes Store), MP3 (16 till 320 Kbit/s), MP3 VBR, Audible (formaten 2, 3 och 4), Apple Lossless, AIFF och WAV

Daniel Börjesson
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 115
Blev medlem: fre 09 apr 2004, 01:00
Ort: Göteborg

Inlägg av Daniel Börjesson »

Jag kan tänka mig att det funkar ifall du bara använder ipoden som lagring(som ett vanligt usb-minne. Men filer som du bakat in med hjälp av Itunes fungerar antagligen inte. Filer som bara lagras på ipoden kan inte spelas upp av ipoden utan går bara att komma åt utifrån.
Hoppas det hjälpte något! /Daniel

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 4336
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:02
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Inlägg av Nicke Löfgren »

Oki, jag fattar!! Men va tråkigt om det är så! Jag skulle ju vilja kunna lyssna i "båda" lägerna! Hmm

varför är det så?

Daniel Börjesson
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 115
Blev medlem: fre 09 apr 2004, 01:00
Ort: Göteborg

Inlägg av Daniel Börjesson »

Jag är fortfarande inte säker på det jag säger men jag gissar att det har något att göra med att man inte skall sprida musiken. Man kan ju t ex inte ta musik från Ipoden o lägga in på datorn.

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 4336
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:02
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Inlägg av Nicke Löfgren »

ok

Jakob Carlsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 612
Blev medlem: ons 14 feb 2007, 21:44
Presentation: Kille från Lund som läser informatik och jobbar som ljud- och ljustekniker när tillfälle ges.
Ort: Lund

Inlägg av Jakob Carlsson »

Kabel från ljud ut på ipoden till ljud in på bordet är nog enda lösningen.

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 4336
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:02
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Inlägg av Nicke Löfgren »

Ja det får bli så.

Ingen usb här :-(

Richard Christofferson
Rookie
Rookie
Inlägg: 8
Blev medlem: tor 21 jun 2007, 00:21

Inlägg av Richard Christofferson »

Daniel Börjesson skrev:Jag kan tänka mig att det funkar ifall du bara använder ipoden som lagring(som ett vanligt usb-minne. Men filer som du bakat in med hjälp av Itunes fungerar antagligen inte. Filer som bara lagras på ipoden kan inte spelas upp av ipoden utan går bara att komma åt utifrån.
Hoppas det hjälpte något! /Daniel
jag har alldeless för mig att när du slänger in låtar på ipod (via itunes), så konverteras de om till något ipod-format, just för att förhindra olaglig spridning utav musiken.. och de hittas väl inte av bordet då de inte längre är .mp3 filer.. Det är vad jag har för mig, men jag kan ha fel...

Användarvisningsbild
Toiva Savolainen
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 313
Blev medlem: tis 14 feb 2006, 12:27
Presentation: Scendesigner på heltid, mestadels för Broadcast. Jobbar dagligen i Wyg.
Ort: Gävle
Kontakt:

Inlägg av Toiva Savolainen »

Vissa bilstereos där man kan koppla in MP3spelare kan även spela upp från iPod vet jag.
//Toiva - Scendesigner och Wyg-proffs.
http://www.bombee.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1461
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: vettet
Kontakt:

Inlägg av Ian Delahorne »

Richard Christofferson skrev: jag har alldeless för mig att när du slänger in låtar på ipod (via itunes), så konverteras de om till något ipod-format, just för att förhindra olaglig spridning utav musiken.. och de hittas väl inte av bordet då de inte längre är .mp3 filer.. Det är vad jag har för mig, men jag kan ha fel...
Du har fel. De ligger som de filer de lade in dem som (mp3, aac, mp4 m fl). Däremot ligger de under den gömda mappen iPod_Control\Music, med andra namn och utlagda i en annan ordning för att göra indexering lite snabbare. Låtinfo mm läses upp från en databas i iPod_Control\iTunes och inte från filerna som man gör i andra mp3-spelare.
"This is the updated input list"

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 4336
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:02
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Inlägg av Nicke Löfgren »

Men går det att läsa dessa filer på något vis med LS9án?

Anders Brandén
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 487
Blev medlem: mån 21 aug 2006, 19:26
Presentation: Driver firma på fritiden och leker på jobbet. Systemar d&b och rattar FoH som en gud, men har halkat in lite i tv-svängen, på gott och ont. Håller till i Stockholm.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Anders Brandén »

För att bordet ska kunna hitta filerna måste de ligga en mapp som heter YPE\SONGS . Antingen kan man göra en sådan mapp själv eller så gör bordet en när man stoppar i USBminnet i USBporten. Så att använda iPoden i båda lägena är nog utelutet.
Anders Brandén - "Friends don't let friends use Behringer"
andersbranden.wordpress.com

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 4336
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:02
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Inlägg av Nicke Löfgren »

Hur menar du "i båda lägerna"? För mig räcker det med ett...USB

David Göransson
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 286
Blev medlem: fre 14 maj 2004, 01:00
Ort: Lund

Inlägg av David Göransson »

Då får du browsa din iPod, flytta musiken från iPod_Control/Music till YPE/SONGS.

Och som tidigare talare beskrev kommer din iPod inte hitta låtarna eftersom den vill att dem ska finnas i Music-mappen.

Om du kör ett unix-baserat operativsystem kanske du kan prova med att symlänka YPE/SONGS till iPod_Control/Music. Om det fungerar kommer du både kunna spela upp musiken i din iPod och i din LS9

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 4336
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:02
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Inlägg av Nicke Löfgren »

Känns lite svårt...det får bli vanliga kablar

Jakob Carlsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 612
Blev medlem: ons 14 feb 2007, 21:44
Presentation: Kille från Lund som läser informatik och jobbar som ljud- och ljustekniker när tillfälle ges.
Ort: Lund

Inlägg av Jakob Carlsson »

David: jag tror inte varken ipod eller ls9 kan läsa av en symlink, tror knappt att filsystemet på ipoden har stöd för symlinks.

David Göransson
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 286
Blev medlem: fre 14 maj 2004, 01:00
Ort: Lund

Inlägg av David Göransson »

Antagligen inte, men man kan ju testa...
Apple som var så stolta över att Mac Os är unix-certifierat kanske gjort underverk. Inte för att iPod använder Mac Os...

Man behöver ju inte en använda en symlink, en hård länk fungerar lika bra isf, den är lite mer permanent bara...

Jocke Hammar
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 240
Blev medlem: sön 19 mar 2006, 17:22
Presentation: Arbetat som ljudtekniker sedan -94. Med allt från pub spelningar till världsturneer.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jocke Hammar »

Midas ville bygga in en ipod docka i XL8:an men struntade i det då en licens från apple för att göra det skulle kosta ca 30 mille. Så det kan man nog inte vänta sig att någon mixerbords tillverkare kommer att göra.

/Jocke
Jocke Hammar

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Ännu ett exempel på hur tråkig attityd Apple som företag har. Ipod-docka hade underlättat för alla oss Ipodanvändare, dessutom hade det säkert lockat någon ny till att skaffa sig en Ipod.

Synd bara att deras Ipod är den enda vettiga mp3spelaren jag har hittat.
KISS. Keep It Simple Stupid.

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 53 och 0 gäster