Trådlöst

Här kan du diskutera digitala/analoga mixerbord, FX, inserts mm.
Anders Ericsson
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 143
Blev medlem: mån 01 jan 2007, 14:14
Presentation: Lets get the show on the road.....

Ägare, Ljus tekniker & Designer
Ort: Trelleborg

Trådlöst

Inlägg av Anders Ericsson »

Jag har funderat länge över en grej.... Har inte fått tid att testa men får snart göra det.

Någon här som kanske vet mer....

Nåå väl.

Finns många gånger man ska kanske behöva skicka signal trådlöst. Det finns säkert färdiga enheter för detta. Men om man nu inte har tillgång till trådlös "signal" sändning har jag funderat på att testa att skicka men en trådlös mic.

Mottagaren som vanlig in i mixer och sen tar man en sändare från ett headset exempel och pluggar in signalen från ex dj bänk eller dyl. Borde inte detta funka att skicka trådlöst då? Som sagt har aldrig testat men funderar på att testa.

Iden kom då vi skulle köra PA på fotbollsarena. 2 PA system en på vardera sida och 1 mixplats. Fick problem med jord brum då signalkabelen blev väldigt lång. Jord brumet kom säkert inte av längden utan arenans egen nedgrävda gamla kabel. Problemet är löst men det var då jag kläckte iden med att skicka signalen fån PA 2 till mix plats med en trådlös mic sändare över planen....

Någon här som kanske vet mer...

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Klart det går!
KISS. Keep It Simple Stupid.

Rikard Åberg
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 176
Blev medlem: mån 19 feb 2007, 01:46
Presentation: Ljudtekniker både FOH och monitor.
Jag föredrar att jobba med Allen & Heat
I-live, Qu och Gld
men har även erfarenhet av:
Yamaha Ls9, M7cl, CL och QL
Soundcraft Si och Vi
Midas Pro1 och M32
Behringer X32, Mackie TT24, Presonus

Certifierad L-Acoustics:
System Fundamentals level 1,
K2 system level 1
VCLS Design optimization level 2
Ort: Örnsköldsvik

Inlägg av Rikard Åberg »

japp det funkar

David Oxe
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 140
Blev medlem: tor 01 dec 2005, 21:25
Ort: Göteborg

Inlägg av David Oxe »

Går även att använda exempelvis Shure PSM700 tillsammans med micmottagere ur SLX serien då de har ett frekvensöverlapp.

Mikael Thieme
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 790
Blev medlem: mån 23 jan 2006, 19:07
Presentation: Ljudtekniker med nyfikenhet och resvana.
Ort: Falkenberg

Inlägg av Mikael Thieme »

Visst är det smidigt med trådlösa lösningar, men glöm bara inte sårbarheten.
Det är en sak med interferens eller drop-outs på en gitarr- eller sångkanal före mixern, och en helt annan jävelskapsnivå på störningar in i en PA- eller delaystack med öppna steg. Glöm aldrig att vilken sabotagesugen snorunge som helst med en tusenkronors trådlös gitarrsändare kan - inte störa, utan helt omintetgöra en hel produktion om man gör det för enkelt för sig vid signalöverföringen.

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1884
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Re: Trådlöst

Inlägg av Jonas Larsson »

Tar upp denna fråga igen, vad finns det för lösningar som är "proffsigare" än ett modifierat trådlöst system?

Säg att kunden vill skicka signalen 100-200 m över en fotbollsplan, men inte vill gräva ned kabel.
//Jonas - ljudoljus.net crew

Mikael Thieme
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 790
Blev medlem: mån 23 jan 2006, 19:07
Presentation: Ljudtekniker med nyfikenhet och resvana.
Ort: Falkenberg

Re: Trådlöst

Inlägg av Mikael Thieme »

Jonas Larsson skrev:Säg att kunden vill skicka signalen 100-200 m över en fotbollsplan, men inte vill gräva ned kabel.
För min del skulle jag nog ändå överväga kabel som första alternativ, dragen runt planen istället för nedgrävd. Några hundra meter bra kabel med bra drivning är inga problem signalmässigt. (Många mil oskärmad tvinnad kabel är inte heller några problem om det görs rätt, det har vi lyssnat på i SR- och SVT-utsändningar i många år före fiberoptiken.) Ett annat alternativ är att köra digitalt, antingen med någon variant av telco codec för telefonkabel eller via cobranet/ethersound med konventionella datanätverkslösningar. Ett tredje alternativ kan vara nåt i stil med Whirlwind E Beam (http://www.whirlwindusa.com/ebeam.html), också cobranet/ethersound.

Användarvisningsbild
Niklas Elste
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2169
Blev medlem: sön 13 jul 2008, 15:58

Re: Trådlöst

Inlägg av Niklas Elste »

hur driver man väldigt långa kablar? slutsteg till di?
eller bara reäla linje steg

Användarvisningsbild
Anton Stjärnbrandt
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1070
Blev medlem: mån 06 aug 2007, 20:26
Presentation: Jag driver Star Audio AB - det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel och ännu mer med stora !
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Trådlöst

Inlägg av Anton Stjärnbrandt »

jag håller med om att vindor med långa mickablar är det som gäller. jag brukar dra runt fotbollsplaner o liknande.
Det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel - och ännu mer med stora !

http://www.star-audio.se

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1884
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Re: Trådlöst

Inlägg av Jonas Larsson »

Jag är väl också inne på att gräva kabel, men vill kunden ha en prisuppgift på en trådlös lösning så får man ju räkna ihop något så får de själva avgöra om det är prisvärt eller inte.

Jag antar att en lösning med ljud -> cobranet -> lite vassare PTP nätverk -> cobranet -> ljud sticker iväg ganska mycket utöver vad kostnaden blir för att lägga kabel.

Det finns inga lösningar som fungerar på samma sätt med en enkel sändare med xlr i ena änden och en mottagare med xlr i andra änden, typ lösningen som diskuteras ovan, men att produkten är avsedd för just detta?

Vi har också lagt löskabel vid tillfälliga arrangemang och ett par hundra meter brukar inte vara några problem med balanserad kabel, utan några extrapryttlar.
//Jonas - ljudoljus.net crew

Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1461
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: vettet
Kontakt:

Re: Trådlöst

Inlägg av Ian Delahorne »

Niklas Elste skrev:hur driver man väldigt långa kablar? slutsteg till di?
eller bara reäla linje steg
Har vettiga utgångssteg i linjenivå. Om man bygger själv så är SSM2142 att föredra, men annars borde vilken vettig mixer som helst utan problem driva några hundra meter balanserad kabel.
"This is the updated input list"

Magnus Gustafsson
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 554
Blev medlem: ons 08 apr 2009, 20:55
Presentation: __________________________________________________
Ort: Luleå

Re: Trådlöst

Inlägg av Magnus Gustafsson »

Hur funkar det med att skicka ljudet över Cat5-kabel? Jag har bara goda erfarenheter av bildsignaler den vägen i a f...

/M
_________________
T b a

Användarvisningsbild
Niklas Elste
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2169
Blev medlem: sön 13 jul 2008, 15:58

Re: Trådlöst

Inlägg av Niklas Elste »

menar du analogt eller digitalt?

Användarvisningsbild
Adam Ander
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 282
Blev medlem: sön 09 mar 2008, 17:47
Presentation: Blinkar med konstiga lampor och låter illa med stora högtalare...
Pluggar ljusdesign på Boomtown.
Gillar promenader på stranden, hemmakvällar och att grilla korv.........
Ort: Avesta
Kontakt:

Re: Trådlöst

Inlägg av Adam Ander »

Yamaha har väl en "digital-multi" som använder cat-5 kabel?
Hello, my name is Ninja.

Användarvisningsbild
Andreas Vinnberg
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 98
Blev medlem: mån 26 maj 2008, 09:46
Presentation: Kommer ursprungligen från Dalarna men har emigrerat till Göteborg för studier. Elektroingenjör på visitkortet men jobbar minst lika mycket med ljud och ljus.
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Trådlöst

Inlägg av Andreas Vinnberg »

Niklas Elste skrev:eller bara reäla linje steg
Även med oändlig linjedrivning så bildas en frekvensberoende spänningsdelning mellan kabeln och lasten i andra ändan, vilket ofta innebär klart minskad diskant i slutändan, beroende på kabel och last.

Användarvisningsbild
Måns Nilsson
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 585
Blev medlem: mån 12 apr 2004, 01:00
Ort: Stockholm, numera.
Kontakt:

Re: Trådlöst

Inlägg av Måns Nilsson »

Vill man köra trådlöst och menar allvar så ska man gå ner i källaren här och ta ut ett par pytsar med mottagare (Jag har 25 st system på hyllan). Men det är det bara vi som får, så det kan ni andra glömma. Med rätt antenn kan man gå ett par mil... 50Hz-15KHz, linje in och ut, 12V-drift, och vettig dynamik.

Annars? En bra linjedriver, Lundahltrafar i mottagarändan, och så den bästa kabel man kan få tag på. Cat5, gärna skärmad, är bra. Skulle jag göra det i dag skulle jag lägga cat5 och en jordlina (2,5 - 4 mm^2) i rör.

Talet om att kapacitans mm påverkar ledningen är helt sant, men man ska inte glömma att det är impedansberoende; ju lägre impedanser man kör (dvs ju mer ström) desto bättre blir det och desto mindre påverkar en given kabel. En mikrofon ger inte ut många µA, måste lastas med 10x utimpedansen, och är lite ömtålig. Om man istället har en drivare (typ SSM 2142, som Ian skrev) som kan driva kortslutning utan diskantförlust och lastar den måttligt med en trafo i andra ändan så klarar man sig bra.

Som Mikael skrev så var det inga problem Förr(tm) att köra flera km över Teliakoppar med bra bandbredd; man klarar lätt 15KHz om man är omsorgsfull.
--
Måns Nilsson, avdankad skåning, ute ur branschen, lever på
sarkasmer och DVBF.

Användarvisningsbild
Niklas Elste
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2169
Blev medlem: sön 13 jul 2008, 15:58

Re: Trådlöst

Inlägg av Niklas Elste »

Måns Nilsson skrev: Som Mikael skrev så var det inga problem Förr(tm) att köra flera km över Teliakoppar med bra bandbredd; man klarar lätt 15KHz om man är omsorgsfull.
balanserat utan jord? eller körde man med vanlig jord eller utnyttjade man blyet i kablarna (var bly kablarna bättre)

Användarvisningsbild
Andreas Vinnberg
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 98
Blev medlem: mån 26 maj 2008, 09:46
Presentation: Kommer ursprungligen från Dalarna men har emigrerat till Göteborg för studier. Elektroingenjör på visitkortet men jobbar minst lika mycket med ljud och ljus.
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Trådlöst

Inlägg av Andreas Vinnberg »

Måns Nilsson skrev:Som Mikael skrev så var det inga problem Förr(tm) att köra flera km över Teliakoppar med bra bandbredd; man klarar lätt 15KHz om man är omsorgsfull.
Absolut! Lågkapacitiv kabel och högimpediv ingång löser många av världens problem.

Användarvisningsbild
Anton Stjärnbrandt
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1070
Blev medlem: mån 06 aug 2007, 20:26
Presentation: Jag driver Star Audio AB - det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel och ännu mer med stora !
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Trådlöst

Inlägg av Anton Stjärnbrandt »

alltså man kommer ju flera hundra meter med vanlig mickabel.
och då står sig väl även ett bra trådlöst micsystem slätt.

det behöver väl inte vara krångligare än bra mickabel med bra kontakter på bra vindor, som kopplar samman bra utrustning?
Det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel - och ännu mer med stora !

http://www.star-audio.se

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1884
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Re: Trådlöst

Inlägg av Jonas Larsson »

Om vi återgår till grundfrågan, kunden vill inte lägga kabel utan ha en trådlös lösning. Det finns inga alternativ utan att konvertera till digitalt och sedan skicka över vanligt datanätverk?
//Jonas - ljudoljus.net crew

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 9 och 0 gäster