Midas Venice

Här kan du diskutera digitala/analoga mixerbord, FX, inserts mm.
Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Inlägg av Per Johanson »

Klantigt forumlerat av mig. Jag talade inte om Venice specifikt, utan detta var en mer allmän diskurs.

Detta är en utvikning från frågan en smula men ändock intressant för frågeställningen tror jag. I en ideal värld så vill jag ha det på följande sätt:

Monitormix: Sendarna efter regel, post eq. Detta gäller särskilt när man mixar IEM. Jag tycker personligen att man kan likna att inte använda reglarna när man mixar monitor vid att inte använda bromsarna när man kör bil. Visst går det, man får planera sin körning och man får köra mycket långsammare. Men de flesta inser nog att i enlighet med Niklas resonemang att det är smidigare att använda bromsarna/reglarna.

Mon från FOH: OM det är så att det går att välja sendarna pre/post så vill jag att eq följer denna förändring. Dvs en pre send skall också vara före eq. Om det inte går att välja pre/post på senden så föredrar jag att pre sendarna är även då är före eq och givetvis att post sändarna är efter eq. Det är i alla lägen bättre att det inte händer något i monitorerna när man påverkar utljudet än tvärt om.
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

David G. Åhman
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 209
Blev medlem: mån 20 dec 2004, 01:00

Inlägg av David G. Åhman »

Per Johanson skrev:Klantigt forumlerat av mig. Jag talade inte om Venice specifikt, utan detta var en mer allmän diskurs.

Detta är en utvikning från frågan en smula men ändock intressant för frågeställningen tror jag. I en ideal värld så vill jag ha det på följande sätt:

Monitormix: Sendarna efter regel, post eq. Detta gäller särskilt när man mixar IEM. Jag tycker personligen att man kan likna att inte använda reglarna när man mixar monitor vid att inte använda bromsarna när man kör bil. Visst går det, man får planera sin körning och man får köra mycket långsammare. Men de flesta inser nog att i enlighet med Niklas resonemang att det är smidigare att använda bromsarna/reglarna.

Mon från FOH: OM det är så att det går att välja sendarna pre/post så vill jag att eq följer denna förändring. Dvs en pre send skall också vara före eq. Om det inte går att välja pre/post på senden så föredrar jag att pre sendarna är även då är före eq och givetvis att post sändarna är efter eq. Det är i alla lägen bättre att det inte händer något i monitorerna när man påverkar utljudet än tvärt om.
Aha ok det klarar upp lite. Kan i första delen hålla med dig, däremot som sagt inte att ingen kanaleq i monitor är bättre än samma som utljudet. Dock är det ju inget att diskutera, är ju en smaksak..

En intressant fundering är; vad finns det för bord i samma liga som venice (storleksmässigt)?

Soundcraft GB-serie? A&H GL:?? Mackie Onyx? Vilka har vi mer?

Användarvisningsbild
Tobias Walka
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 235
Blev medlem: mån 21 jun 2004, 01:00
Ort: Borås
Kontakt:

Inlägg av Tobias Walka »

Ian Delahorne skrev: (Jag vet inte om jag gör rätt eller fel, men det är så jag gör och det har funkat hittils på vår lilla scen. På hultsfred hade Elvis allting på pre-fader sends)
Jag vill minnas att elvis körde post när jag delade med honom för två år sedan på atlantis
Q.E.D

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1784
Blev medlem: tor 09 mar 2006, 15:32
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Marcus Sandberg »

Per Johanson skrev:Jag har redan svarat. Splitta signalen så är saken klar. Snabbaste vägen till bra jobb är kontroll. Det har man inte om man gör på ditt sätt.

Fler bord som fungerar på samma sätt är t ex A&H GL serien om jag inte är helt förvirrad, tror att de flesta är konfigurerade så faktiskt.
Jo Hur kan du veta om jag har koll eller inte bara för jag inte jobbar som du gör. E det inte så att finns det 50 tekniker så finns det 50 olika sätt och mixa? Sen så e det lite bökigt att splitta 24 kannaler på ett venec bord. man vill inte bära på två bord i onödan eller?

Sen på A&H så ligger alla deras tappningar efter Eq lika så på soundcraft.
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Eric Johnson
Rookie
Rookie
Inlägg: 7
Blev medlem: ons 22 nov 2006, 02:54
Ort: Lidköping

Inlägg av Eric Johnson »

Vill man ha kontroll på vad som händer i monitorerna på scenen så finns det bara ett sätt att göra det på om man jobbar utan monitormix..., splitta de kanaler som du känner att det kommer hända saker med efter soundcheck finns inget värre för en musiker eller sångare när det börjar låta annorlunda i hörningen bara för att du börjar att skruva på filterna när det blir gigg..., använder du dess utom "iörat" så kan du tänka dig att det händer ganska mycket om du kröker en del på filterna...!
Tänk på den som står på scenen i första hand..., alltså splitta de kanaler som du känner kan förändra ljudet i monitorerna...!

Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Inlägg av Per Johanson »

Marcus Jönsson skrev:
Per Johanson skrev:Jag har redan svarat. Splitta signalen så är saken klar. Snabbaste vägen till bra jobb är kontroll. Det har man inte om man gör på ditt sätt.

Fler bord som fungerar på samma sätt är t ex A&H GL serien om jag inte är helt förvirrad, tror att de flesta är konfigurerade så faktiskt.
Jo Hur kan du veta om jag har koll eller inte bara för jag inte jobbar som du gör. E det inte så att finns det 50 tekniker så finns det 50 olika sätt och mixa? Sen så e det lite bökigt att splitta 24 kannaler på ett venec bord. man vill inte bära på två bord i onödan eller?

Sen på A&H så ligger alla deras tappningar efter Eq lika så på soundcraft.
Är din fråga egentligen: Hur jag kan veta att du inte har kontroll på läget om filtren du skruvar på för att kröka till utljudet enligt din personliga smak också påverkar scenljudet? Jag tror den är tämligen självbesvarande.

Det finns en massa mer eller mindre kassa sätt och så finns det ett par bra sätt. Det bästa av dom bra sätten är att använda en separat monitormixer, det näst bästa är att använda de knep jag redogjort för. Prova och se hur lätt allt går!

Jag har redan kommenterat pre/post på A&H.
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1784
Blev medlem: tor 09 mar 2006, 15:32
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Marcus Sandberg »

Per Johanson skrev:
Marcus Jönsson skrev:
Per Johanson skrev:Jag har redan svarat. Splitta signalen så är saken klar. Snabbaste vägen till bra jobb är kontroll. Det har man inte om man gör på ditt sätt.

Fler bord som fungerar på samma sätt är t ex A&H GL serien om jag inte är helt förvirrad, tror att de flesta är konfigurerade så faktiskt.
Jo Hur kan du veta om jag har koll eller inte bara för jag inte jobbar som du gör. E det inte så att finns det 50 tekniker så finns det 50 olika sätt och mixa? Sen så e det lite bökigt att splitta 24 kannaler på ett venec bord. man vill inte bära på två bord i onödan eller?

Sen på A&H så ligger alla deras tappningar efter Eq lika så på soundcraft.
Är din fråga egentligen: Hur jag kan veta att du inte har kontroll på läget om filtren du skruvar på för att kröka till utljudet enligt din personliga smak också påverkar scenljudet? Jag tror den är tämligen självbesvarande.

Det finns en massa mer eller mindre kassa sätt och så finns det ett par bra sätt. Det bästa av dom bra sätten är att använda en separat monitormixer, det näst bästa är att använda de knep jag redogjort för. Prova och se hur lätt allt går!

Jag har redan kommenterat pre/post på A&H.
Jo per du vet inte hur jag jobbar men endån kan du komentera det. Varför är ditt sätt riktigt. nu slutar jag och skriva i detta inlägget om detta för det hör inte hemma här.

Jo många tekniker jag jobbar med vill att eqn ska ta allt precis som det gör på sundcraft och A&H borden och därför så får man bygga om venec borden så de gör det. hur det står till med de övriga midas borden har jag inte kollat in än.
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Inlägg av Per Johanson »

Jag måste bara få påpeka att denna diskussion inte gäller kompetens, den gäller kontroll. Du verkar hänga upp dig på att du tror att jag kritiserar din kunskap eller sätt att göra jobb. Det har jag aldrig gjort, däremot hävdar jag, och de flesta andra i tråden, att det sätt på vilket "många tekniker du jobbar med" och du själv jobbar på innebär att ni inte kan ha kontroll över det som kommer ut i monitorerna.

Jag kan göra ett gigg på vilken skitmixer som helst och förhoppningsvis blir det musik på jobbet i alla fall. Till och med en som är konfigurerad helt tvärt emot vad jag finner lämpligt. Men att hävda att jag har kontroll på läget då är en lögn.
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

David G. Åhman
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 209
Blev medlem: mån 20 dec 2004, 01:00

Inlägg av David G. Åhman »

Per Johanson skrev:Jag måste bara få påpeka att denna diskussion inte gäller kompetens, den gäller kontroll. Du verkar hänga upp dig på att du tror att jag kritiserar din kunskap eller sätt att göra jobb. Det har jag aldrig gjort, däremot hävdar jag, och de flesta andra i tråden, att det sätt på vilket "många tekniker du jobbar med" och du själv jobbar på innebär att ni inte kan ha kontroll över det som kommer ut i monitorerna.

Jag kan göra ett gigg på vilken skitmixer som helst och förhoppningsvis blir det musik på jobbet i alla fall. Till och med en som är konfigurerad helt tvärt emot vad jag finner lämpligt. Men att hävda att jag har kontroll på läget då är en lögn.
För att klargöra lite; du föredrar alltså att alla monitorsend ligger FÖRE eq så att de kanaler du inte splittar och lägger efter regel/eq inte blir eq:ade till monitorerna alls?

Då har jag förstått rätt va?

Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Inlägg av Per Johanson »

Helt rätt!
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Samuel Nielsen
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 104
Blev medlem: sön 13 feb 2005, 01:00
Presentation: Samuel Nielsen, verksam sedan -98 inom ljudbranschen!
Ort: Sverige

Inlägg av Samuel Nielsen »

Eftersom man diskuterar venice i denna tråd, hur gör man då när man inte kan välja pre/post på mer än 2 sändar av 6? Dessutom om bordets kapacitet och väl ljud, så funkar det för Red Hot Chilli Peppar och Weping Willows så funkar det för mig... :D

Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Inlägg av Per Johanson »

Samuel Nielsen skrev:Eftersom man diskuterar venice i denna tråd, hur gör man då när man inte kan välja pre/post på mer än 2 sändar av 6?
Va? Tryckte du på postaknappen för tidigt eller är det jag som är trög? :)
Senast redigerad av 1 Per Johanson, redigerad totalt 0 gånger.
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

David G. Åhman
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 209
Blev medlem: mån 20 dec 2004, 01:00

Inlägg av David G. Åhman »

Samuel Nielsen skrev:Eftersom man diskuterar venice i denna tråd, hur gör man då när man inte kan välja pre/post på mer än 2 sändar av 6? Dessutom om bordets kapacitet och väl ljud, så funkar det för Red Hot Chilli Peppar och Weping Willows så funkar det för mig... :D
Hur ofta kör red hot chili peppers på venice undrar jag då? :P

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1784
Blev medlem: tor 09 mar 2006, 15:32
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Marcus Sandberg »

Per Johanson skrev:Jag måste bara få påpeka att denna diskussion inte gäller kompetens, den gäller kontroll. Du verkar hänga upp dig på att du tror att jag kritiserar din kunskap eller sätt att göra jobb. Det har jag aldrig gjort, däremot hävdar jag, och de flesta andra i tråden, att det sätt på vilket "många tekniker du jobbar med" och du själv jobbar på innebär att ni inte kan ha kontroll över det som kommer ut i monitorerna.

Jag kan göra ett gigg på vilken skitmixer som helst och förhoppningsvis blir det musik på jobbet i alla fall. Till och med en som är konfigurerad helt tvärt emot vad jag finner lämpligt. Men att hävda att jag har kontroll på läget då är en lögn.
Jo jag kan oxå göra jobb på vilken skitmixer som helst bara det itne e sundcraft 324 för dom vägrar jag jobba med.

Jo du nämnde i ett att jag inte hadde koll då det viset jag jobba. Altså så kritiserar du mitt sätt att jobba och min kunskap. Jag har full koll när jag mixar om Eqn på kannalen tar allt om jag skär eller bostar så vill jag att det ska ta på allt för det finns väll någon anledning till att göra det. Men om man inte bygger om bordet och splittar signalen så varför splitta för den nya kannalen har du väll endån inte byggt om eller har du byggt om hälften av kannalerna eller använder du dubbla bord??
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Inlägg av Per Johanson »

Dave Rat verkar vara en rätt smart kille. Han väljer nog det som han tycker passar bäst för tillfället och gör ett fullgott jobb, det är jobbigt att släpa på stora konsoller även om man har 30 hump.

Personligen hör jag ingen större skillnad mellan en XL3:a och en Venice.
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Inlägg av Per Johanson »

Men du Marcus, lägg ner stridsyxan nu. Du vill ju inte fatta vad jag skriver verkar det som.
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Samuel Nielsen
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 104
Blev medlem: sön 13 feb 2005, 01:00
Presentation: Samuel Nielsen, verksam sedan -98 inom ljudbranschen!
Ort: Sverige

Inlägg av Samuel Nielsen »

The FX controls give continuous
adjustment of the level sent from
the input channel to the FX busses.
The level adjustment is from
+ 10dB to off with 0dB at the
centre position of the rotary control.
The FX controls are connected
post-fader and send the
mixed left/right signal to the FX
busses.

The MON controls give continuous
adjustment of the level
sent from the input channel to the
MON busses. The level adjustment
is from + 10dB to off with
0dB at the centre position of the
rotary control. The MON controls
are connected pre fader, pre
equaliser and send the mixed
left/right signal to the MON busses.

The AUX controls give continuous
adjustment of the mixed
left/right signal level sent from
the input channel to the AUX
busses. The level adjustment is
from + 10dB to off with 0dB at
the centre position of the rotary
control. AUX1 and 2 can be configured
globally for pre- or postfader
operation by pressing the
PRE/POST switch on the appropriate
AUX-rail in the master
section.

Taget direkt ur manualen, om det var det du menade eller är det jag som inte har alla hästar i stallet och fattade vad du menade.. :lol:

Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Inlägg av Per Johanson »

Samuel Nielsen skrev:Eftersom man diskuterar venice i denna tråd, hur gör man då när man inte kan välja pre/post på mer än 2 sändar av 6?
Hur gör man vad när man inte kan välj pre/post på mer än 2 sends av 6?
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Samuel Nielsen
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 104
Blev medlem: sön 13 feb 2005, 01:00
Presentation: Samuel Nielsen, verksam sedan -98 inom ljudbranschen!
Ort: Sverige

Inlägg av Samuel Nielsen »

Jaha, tanken snabbare än vad jag skrev.. jag menade med tanke på om det är rätt eller fel att ha Eq:n pre eller post..
och så hade jag fel ang. Venice till Red Hot, det var en Sienna... Förlåt och tar av hatten...

Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Inlägg av Per Johanson »

Tja i fallet Venice blir det helt klart en kompromiss eftersom man inte kan välja pre/post på alla. Men som jag sade tidigare så föredrar jag helt klart för kontrollens skull pre om det nu är så att man måste kompromissa.
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 47 och 0 gäster