Hur var det? Yamaha LS9

Här kan du diskutera digitala/analoga mixerbord, FX, inserts mm.
Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 4336
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:02
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Hur var det? Yamaha LS9

Inlägg av Nicke Löfgren »

har för mig att ni talade om i någon tråd att det gick "bara" att bygga ut LS9 med 8kanaler!!

Men om man andvänder detta kort (MY16-AE) så borde man kunna köra 16kanaler?

Nästa fråga?
Vad är skillnaden på AES/EBU och TDIF? Sen finns det ett ADAT kort med men dom funkar väl bara mot ADAT?
Bilagor
MY16-AE.jpg
MY16-AE.jpg (24.01 KiB) Visad 14676 gånger

Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Inlägg av Per Johanson »

LS9-16 har processorkraft nog att klara upptill 32 kanaler och LS9-32 upp till 64.
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Användarvisningsbild
Ola Strömberg
Rookie
Rookie
Inlägg: 13
Blev medlem: fre 20 okt 2006, 13:07
Ort: Halmstad

Inlägg av Ola Strömberg »

Adatkortet kan användas till all utrustning som stöder adat-formatet. Ett smart sätt att få 16in/16ut är att köpa till Creamwares interface med dubbla adat in/ut.

Jag får själv en LS9-16 till veckan expanderad till 24/16.Ska bli intressant att testa den på allvar. Mjukvaran är ju tydligen kraftigt utvecklad sen jag senast såg den Plasa 06.

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 4336
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:02
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Inlägg av Nicke Löfgren »

Vad andvänder du för kort då och har du köpt till någon preamp?

Jag lutar att köpaen LS9/16 + instickskort + preamp.

Vilket eller vilka är det bäst?

Användarvisningsbild
Ola Strömberg
Rookie
Rookie
Inlägg: 13
Blev medlem: fre 20 okt 2006, 13:07
Ort: Halmstad

Inlägg av Ola Strömberg »

Jag har beställt expansionen My8ADDA96 som ger 8in/ut balanserat och fint. Anledningen till att jag valde just detta är att jag inte var så sugen på att behöva ha ett rack med externa ADDA. Det enda tråkiga med den här expansionen är att kontakterna är av euroblock-typ...

En tanke är att utnyttja de extra lineingångarna till våra digitaltrummor i bandet. Eftersom vi oftast kör mixern på scenen kommer kabellängd spela mindre roll.

Men när jag använder mixern i andra sammanhang så har jag planer på att komplettera med en 8-kanals preamp. Vilken det blir är inte klart än men jag har sneglat på RME's Octamic

Tror det kommer bli finfint!

Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1461
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: vettet
Kontakt:

Inlägg av Ian Delahorne »

AES/EBU är standardiserad 2kanal PCM-stereo över ett balanserat par i 110 ohm. Det är exakt samma som SPDIF förutom att man satt om ett par bitar i versionsfältet, och att SPDIF kör över 75Ohm obalanserad koaxillina.

TDIF är Tascam Digital interface, dvs tascams proprietära protokoll. Deras digitala prylar, som DA88 med vänner, använder det.
"This is the updated input list"

Björn Smith
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 50
Blev medlem: sön 09 nov 2003, 01:00
Ort: ålandsbåtens bar

Inlägg av Björn Smith »

Nån som vet om det finns färdigt kablage att köpa till euroblock kontakterna? för just My8ADDA96 kortet?

Mvh/Björne

Användarvisningsbild
Ola Strömberg
Rookie
Rookie
Inlägg: 13
Blev medlem: fre 20 okt 2006, 13:07
Ort: Halmstad

Inlägg av Ola Strömberg »

Vad jag vet finns det inga färdiga kablage till dessa euroblock men Yamaha skickar iaf med kontakterna så man själv kan fixa sina kablage... Det är ju lite segt med de där alltså. Speciellt när det bli 8in/8ut. Får bli 2st 8-piskor tror jag. Har lite eurocable liggande, så det är bara till att ta fram lödkolven!

Nu väntar man bara på mixern som tydligen är försenad en vecka :cry:

Mvh
/Ola

Jerker Björn
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 146
Blev medlem: tis 11 okt 2005, 10:50
Ort: Frövi

Inlägg av Jerker Björn »

Redigerat: Tagit bort en massa onödigt skitsnack.

Förresten ang LS-9borden Är det nån som har expanderat bordet och "A-B-testat" ljudkvalitén mellan dom interna micingångarna och dom expanderade?

Användarvisningsbild
Ola Strömberg
Rookie
Rookie
Inlägg: 13
Blev medlem: fre 20 okt 2006, 13:07
Ort: Halmstad

Inlägg av Ola Strömberg »

Bordet finns ju inte i sverige än då jag tror inte det finns så många som hunnit testa... Vilka externa mickpre skulle du vilja göra ett A-B test med? LS9 har samma mickpre som M7cl för övrigt.

Mvh
/Ola

Jerker Björn
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 146
Blev medlem: tis 11 okt 2005, 10:50
Ort: Frövi

Inlägg av Jerker Björn »

A-B test med så många externa preamps som möjligt för att se om det är nån skillnad.. det kan också vara ide att prova olika expanderingskort och hela kittet för att se om det är nån skillnad :)

Användarvisningsbild
Ola Strömberg
Rookie
Rookie
Inlägg: 13
Blev medlem: fre 20 okt 2006, 13:07
Ort: Halmstad

Inlägg av Ola Strömberg »

Visst! Det är alltid kul med A-B test. Jag tycker iof att M7cl's preampar fungerar bra live och det är ju sällan man har lust att släpa med massa externt bröte. Man tappar ju lite poängen att köra digitalt då. Speciellt eftersom man inte kan använda den underbara funktionen recal av HA.

Mvh
/Ola

Jerker Björn
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 146
Blev medlem: tis 11 okt 2005, 10:50
Ort: Frövi

Inlägg av Jerker Björn »

Det har du rätt i.. men för den som kanske vill använda tex LS9 till lite inspelningar osv.. Jag har sneglat lite på Octopre.. Ett par såna och en FIN A/D-omvandlare borde låta trevligare? :)

Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Inlägg av Per Johanson »

Någon som har provat LS9 än? Rapportera!
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Användarvisningsbild
Ola Strömberg
Rookie
Rookie
Inlägg: 13
Blev medlem: fre 20 okt 2006, 13:07
Ort: Halmstad

Inlägg av Ola Strömberg »

LS9'orna är försenade. 16-kanalaren ska enligt yamaha finnas i sverige nu och på väg ut till de som beställt. Det är dock ett begränsat parti så många lär få vänta... 32'an är ännu mer försenad och lär inte dyka upp på ett tag som jag har förstått.

Jag blev lovad min LS9a för en månad sen och hade premiär på en show där jag skulle haft den för två veckor sedan. Har blivit lite jobbigt nu om man säger så.

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Vi har en LS9-32 på monitor i helgen, ska känna på den på fredag. Apropå förseningar hit och dit så var den enligt fraktbolaget i Göteborg i fredags.
KISS. Keep It Simple Stupid.

Christoffer Carpvik
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 650
Blev medlem: sön 13 nov 2005, 17:59
Presentation: ........................................
Ort: Jönköping

Inlägg av Christoffer Carpvik »

David: Var 32:an i sverige i fredags eller bara 16 kanalarn??
//Carpvik

Användarvisningsbild
Ola Strömberg
Rookie
Rookie
Inlägg: 13
Blev medlem: fre 20 okt 2006, 13:07
Ort: Halmstad

Inlägg av Ola Strömberg »

LS9'orna kom till tullen i lördags enligt yamaha och då var det enbart 16-kanalarn som jag har förstått det. 32'an ska enligt uppgifter inte ha kommit än... Men man vet ju aldrig!

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

32:an. Fast, man vet ju inte förrän man har sett bordet irl. Återkommer med bilder och intryck så fort jag gjort det.
KISS. Keep It Simple Stupid.

Christoffer Carpvik
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 650
Blev medlem: sön 13 nov 2005, 17:59
Presentation: ........................................
Ort: Jönköping

Inlägg av Christoffer Carpvik »

David: Tack, vore kul med en liten användar recension kanske? Ifall du orkar och vill
//Carpvik

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 66 och 0 gäster