Switch 1 par RCA in -> 4 par RCA ut, med RS-232

Här kan du diskutera digitala/analoga mixerbord, FX, inserts mm.
Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1880
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Switch 1 par RCA in -> 4 par RCA ut, med RS-232

Inlägg av Jonas Larsson »

Håller på med ett projekt där jag vill ha 4 st tryckknappar, varje tryckknapp ska starta en MP3a, och sedan ska ljudet styras om till 4 st olika zoner.

Jag köpte en ID-AL Microplayer som löser uppspelningen, ut från denna får jag 1 par RCA kontakter. Jag byggde då en liten reläbox mellan som styrde om ljudet till 4 olika par RCA utgångar med hjälp av växlande kontakter. Lösningen fungerar, men eftersom det är reläer som växlar får jag sprak i högtalarna när jag byter utgång. Hade på känn att det skulle bli så, men ville testa den enklaste lösningen först.

Så jag behöver alltså någon burk som kan styra om 1 par RCA ut till 4 olika zoner, den behöver kunna styras med kontaktslutning eller RS-232 som ID-AL burken ger ifrån sig.

Någon form av prisvärd RCA matris är väl det jag eftersöker. Någon som har tips?

Det finns ju en del burkar som tar 4 RCA/minitele in och kör ut den till 1 RCA/minitele (tänk en 4 vägs VGA switch med ljud), går dessa att köra "baklänges"? Så jag kan mata in ljudet på ut och plocka ut det på de 4 ingångarna?

Andra tips och ideér på lösningen är också välkomna!
//Jonas - ljudoljus.net crew

Kristofer Pettersson
Rookie
Rookie
Inlägg: 20
Blev medlem: tor 20 nov 2008, 11:17
Presentation: Jobbat som Ljudtekniker och AV-tekniker sedan 2000 i Göteborg.
Nu på landets största gymnasieskola i Umeå.
Spelar elgitarr hårt.
Ort: Umeå

Re: Switch 1 par RCA in -> 4 par RCA ut, med RS-232

Inlägg av Kristofer Pettersson »

Du borde kunna köpa en gammal videoswitch billigt, jag hittade tex. en Kramer VS-5x4 på hyllan här som skulle funka. Men jag kan inte sälja saker.

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1880
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Re: Switch 1 par RCA in -> 4 par RCA ut, med RS-232

Inlägg av Jonas Larsson »

Jo, det får väl bli något sådant. Men hade helst hittat något som var lite mindre till formatet och kunna växla bild blir ju lite överkurs men tack för tipset, en burkt likt denna skulle ju lösa det.
//Jonas - ljudoljus.net crew

Användarvisningsbild
Niklas Elste
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2169
Blev medlem: sön 13 jul 2008, 15:58

Re: Switch 1 par RCA in -> 4 par RCA ut, med RS-232

Inlägg av Niklas Elste »

https://www.elfa.se/sv/halvledare/ic-kr ... L_01040102" onclick="window.open(this.href);return false;

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1784
Blev medlem: tor 09 mar 2006, 15:32
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: Switch 1 par RCA in -> 4 par RCA ut, med RS-232

Inlägg av Marcus Sandberg »

Jag gjorde ett liknande projekt och då fick jag modda relä brytaren med varistorer, kondingar och motstånd för att få bort klickarna. Fick även bygga om ljussättarens relästyrning för att få väck störningar.
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 8 och 0 gäster