Yamaha CL5 monitorfråga

Här kan du diskutera digitala/analoga mixerbord, FX, inserts mm.
Johannes Neiker
Rookie
Rookie
Inlägg: 25
Blev medlem: tis 30 okt 2007, 09:17

Yamaha CL5 monitorfråga

Inlägg av Johannes Neiker »

Jo, jag sprang på ett problem härom sistens med ett problem som inte kunde lösas internt i bordet.

I monitor configuration.
Ponera att man har 6st musiker på scen, alla har inear, dessa har varsin AB Box till sin sångmik (en radial hotshot)
Det man vill är då att b kanalen på denna hotshot ska gå till en separat kanal för inbördes prat i bandet.
Fint inga problem!
Problemet uppstår när man vill prata med monitorkillen.
Det är inte säkert att denne är i rätt mix för att höra vad som sägs.

Så, det som jag eftersöker är en funktion som kanske finns redan men jag inte hunnit lista ut det än.
Jag vill ha en mix in till cue funktion. Dvs vilken patchbar input som helst såväl från en riobox, som från en omni in i bordet som går att routa efter mikförstärkare till cue.

Det blir detsamma som att man tar sina panik/talkback kanaler och skickar in dom i en lite mixer bredvid, samt att man låter cue också gå in i den mixern och sedan till sin lyssning.
Detta borde kunna lösas internt kan man tycka, och ja delvis kan man det, via define funktionen på monitor.
Det finns dock en hake med denna definefunktion, man kommer inte åt några mikförstärkare vilket gör att talkback mikrofonerna hamnar i linenivå.

På Allen & Heath språk finns denna funktion och då heter detta "pafl".

Är hemskt tacksam för svar om någon har doktorerat i detta.
Jag har ställt frågan till Rundlöw på Yamaha och fick svaret med definefunktionen. Vilket i sig är toppen men samtidigt inte.

Daniel Eriksson
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 189
Blev medlem: ons 19 maj 2004, 01:00
Ort: Bromma
Kontakt:

Re: Yamaha CL5 monitorfråga

Inlägg av Daniel Eriksson »

Hallå,

På SD7 (och säkert andra DigiCo oxo) så kan man skicka cue-bussen till en matrix och sedan ut till sina öron, där kan man sedan välja in viktiga kanaler som man behöver har ständig lyssning på.

Borde ju gå att göra på ngt liknande sätt i CL5, kan man använda L&R som monitorlyssning? Isf kan man skicka dessa till en matrix och lösa det så.

MVH
Daniel

Johannes Neiker
Rookie
Rookie
Inlägg: 25
Blev medlem: tis 30 okt 2007, 09:17

Re: Yamaha CL5 monitorfråga

Inlägg av Johannes Neiker »

Hallå!
Jag tror inte man kan skicka cue till matrix så som på digico, dock så kan man ju routa och ha sig till dödagar på dom borden... Det finns ju massa roliga men också tråkiga grejer man kan göra bort sig på med alla "and if or" saker!
Sen kan man ju göra l&r till cue absolut, har för mig att det uppkommer någon annan typ av härva med det dock...
Sen har jag inte bordet framför mig så jag kan laborera.
Jag dryftade problemet med en vän.
Han sa att om man vill kan man patcha en kanal via omni in, använda sig av headamplifiern tills man fått en bra gain sen ta bort patchen så ligger ha kvar då alla omni in har ha på sig.
Sen patchar man in omni in till define och saken ska va biff...
Är lite tveksam till detta då jag
1 vill prova om det går
2 vill kunna gaina efter tidens gång
3 det måste finnas nåt simplare sätt än att "lura" bordet...

Krånglet med Yamaha är att man har fast antal mix/matrix bussar, så frågan är om man har råd alltid med att sno en matrix till lyxproblem som detta alltid.
Yamahaborden går att lura på flera sätt men just i detta fall vill man nog kunna ha en stabil lösning!
Jag ska forska vidare...
Tack för tipsen!

Johannes Neiker
Rookie
Rookie
Inlägg: 25
Blev medlem: tis 30 okt 2007, 09:17

Re: Yamaha CL5 monitorfråga

Inlägg av Johannes Neiker »

Hej igen!
Så här kan man göra utan latency och fullständigt stabilt.

Cue patchar man till slot 1-1 &1-2 där man har ett adatkort sitter.
Insertar slot 1-1&1-2 på stereo L&R.
Skickar L&R till matrix där man då lägger till sina kanaler man vill ha lyssning på hela tiden.
Sedan ut på en analog utgång.
Detta gör att man har all digitalt tills dess att man går ut till sin lyssning!

Stabilt, latencyfritt men ganska omständigt!
Detta är ju som sagt i tidigare tråd om man har plats för det och inte använder alla sina bussar.
Det går åt ett en kortplats, ett adatkort, ett adatsnöre, stereo L&R samt två matrixer.
Om man har råd med det så visst funkar det!

Mvh Johannes

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 7 och 0 gäster