Lösning för monitorlyssning vid inspelning via Dante?

Här kan du diskutera digitala/analoga mixerbord, FX, inserts mm.
Användarvisningsbild
P-O Gustavsson
Rookie
Rookie
Inlägg: 3
Blev medlem: lör 21 mar 2015, 17:59
Presentation: Teknikansvarig Lidköpings Närradioförening. Till vardags underhållschef och tekniker i plastindustrin.

Lösning för monitorlyssning vid inspelning via Dante?

Inlägg av P-O Gustavsson »

Spelar in alla tillgängliga kanaler som finns i en fast ljudinstallation med en Allen & Heath GLD80 mixer. Via ett inbyggt Dante-kort skickar jag alla kanalerna till en PC som via ett virtuellt Danteljudkort spelar alla önskade kanaler med hjälp av Studio One Professional. Nu vill jag kunna ta ut monitorsignalen ur PC:n. PC:n verkar tyvärr inte kunna hantera dubbla ljudkort. En annan tanke var att skicka ut monitorsignalen på två Dante-kanaler och försöka hitta en basic 2-kanals Dante-line-converter, men hittar ingen (utom rejält påkostade dito). Någon som har någon idé hur jag kan komma vidare?

Daniel Eriksson
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 189
Blev medlem: ons 19 maj 2004, 01:00
Ort: Bromma
Kontakt:

Re: Lösning för monitorlyssning vid inspelning via Dante?

Inlägg av Daniel Eriksson »

Hejsan,

En lösning kan vara att, som du sade, skicka ut mon-signalen på 2 Dantekanaler och plocka tillbaka dem i mixerbordet och där göra dem analoga. Men det kanske är att gå en för lång väg, är datorn i närheten av mixerbordet?
MVH
Daniel

Användarvisningsbild
P-O Gustavsson
Rookie
Rookie
Inlägg: 3
Blev medlem: lör 21 mar 2015, 17:59
Presentation: Teknikansvarig Lidköpings Närradioförening. Till vardags underhållschef och tekniker i plastindustrin.

Re: Lösning för monitorlyssning vid inspelning via Dante?

Inlägg av P-O Gustavsson »

GLD-bordet är i en kyrko-/konsertlokal. Datorn är i studion som finns i en annan del av fastigheten.
/P-O

Daniel Eriksson
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 189
Blev medlem: ons 19 maj 2004, 01:00
Ort: Bromma
Kontakt:

Re: Lösning för monitorlyssning vid inspelning via Dante?

Inlägg av Daniel Eriksson »

Hej igen,

Ok, då är det knepigare :)

Men jag hittade denna burk: http://www.fouraudio.com/en/products/dbs1.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Återförsäljare AVP Sales, ingen aning om pris dock men en smutt liten burk som gör jobbet.

/Daniel

Användarvisningsbild
P-O Gustavsson
Rookie
Rookie
Inlägg: 3
Blev medlem: lör 21 mar 2015, 17:59
Presentation: Teknikansvarig Lidköpings Närradioförening. Till vardags underhållschef och tekniker i plastindustrin.

Re: Lösning för monitorlyssning vid inspelning via Dante?

Inlägg av P-O Gustavsson »

Tack Daniel för ditt tips!
Det verkar vara en kanonburk för ändamålet.
Jag får troligen leta lite till eller vänta. DBS1 kostar ca 6000kr+moms och fn har jag bara 4000kr i budget till att ordna anpassningen för monitorljudet.
/P-O

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 7 och 0 gäster