Yamaha 01V96 VCM strular i reglarna

Här kan du diskutera digitala/analoga mixerbord, FX, inserts mm.
Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1784
Blev medlem: tor 09 mar 2006, 15:32
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Yamaha 01V96 VCM strular i reglarna

Inlägg av Marcus Sandberg »

Hej

Jag har en Yamaha 01V96 VCM som just nu står ute hos en kund och gjort några månader. Det som har hänt är att några reglar har börjat strula i motorerna. Några reglar går bara upp och några går bara ner när man byter lager eller går över till Aux. Kör man med reglarna upp och ner och kollar samtidigt på datorn när man har kopplat upp sig så följer de med och även om man byter lager så följer inställningarna med. Det trista är om de stannar i ett högt läge eller lågt och man rör på regeln så hoppar den snabbt dit vilket kan göra i värsta fall mycket högt ljud på scen och rundgång om man inte e snabb.

Det började med en regel och har snabbt nu gått över till 4st reglar. och vad jag har förstått så har det endast motorerna som är berörda. Är det någon mer här inne som har varit med om det problemet och hur fik ni lösa det. Jag har provat med att kalibrera reglarna men det hjälpte inne det gjorde bara att en till hängde sig.
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Orjan Eriksson
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 130
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 22:27
Ort: Mora
Kontakt:

Re: Yamaha 01V96 VCM strular i reglarna

Inlägg av Orjan Eriksson »

Hej,

Vi hade samma problem på en 01v96 som var ute en sommar, det visade sig att det blåst in finkornigt grusdamm i reglarna och det enda som hjälper är att byta reglarna. Reglarna kan inte hitta rätt värde när de beter sig sådär.

Mvh
Örjan

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1784
Blev medlem: tor 09 mar 2006, 15:32
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: Yamaha 01V96 VCM strular i reglarna

Inlägg av Marcus Sandberg »

Jag misstänkte att det va något sådant. Det är så att mixern står i en kyrka som håller på att byggas om från en lagerlokal till frikyrka. Kyrksalen där den har stått har varit färdig men det har pågått byggen i lokalerna brevid och där med mycket dam i luften.
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Jonas Areskough
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 339
Blev medlem: lör 21 feb 2009, 12:35

Re: Yamaha 01V96 VCM strular i reglarna

Inlägg av Jonas Areskough »

Eftersom reglarna ändå måste bytas kan du ju prova med "brakeclean" och spola ur reglarna ordentligt, funkar som en sista utväg och det dunstar ju. har gjort det på en gammal grogg indränkt pioneer mixer med lyckat resultat, men det är ingen garanti att det kommer funka för er men ska dom ändå bytas kan det ju vara värt ett försök.

Daniel Ravald
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 343
Blev medlem: ons 01 okt 2008, 22:35
Presentation: Amplitude Audio & HR-AV Produkter AB.
Ort: Båstad
Kontakt:

Re: Yamaha 01V96 VCM strular i reglarna

Inlägg av Daniel Ravald »

Blås rent med tryckluft. Rekommenderar inte starka lösningar på motorreglar. Använd i så fall en produkt gjord för ändamålet http://store.caig.com/s.nl/sc.2/category.293/.f" onclick="window.open(this.href);return false;

För driftsäkerhet eller din egen trygghet, byt reglarna.

Jag tycker för övrigt att det är trevligt "med mycket dam i luften" ;)

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1784
Blev medlem: tor 09 mar 2006, 15:32
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: Yamaha 01V96 VCM strular i reglarna

Inlägg av Marcus Sandberg »

Jonas Areskough skrev:Eftersom reglarna ändå måste bytas kan du ju prova med "brakeclean" och spola ur reglarna ordentligt, funkar som en sista utväg och det dunstar ju. har gjort det på en gammal grogg indränkt pioneer mixer med lyckat resultat, men det är ingen garanti att det kommer funka för er men ska dom ändå bytas kan det ju vara värt ett försök.
Bräcklen ska man inte använda i reglar det är för starkt och skadar kolbanorna. Där emot är det bra när man har fått öl och skumpa på högtalarna efter en tur på studentflak då hjälper inte T-röd.
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Jonas Areskough
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 339
Blev medlem: lör 21 feb 2009, 12:35

Re: Yamaha 01V96 VCM strular i reglarna

Inlägg av Jonas Areskough »

Nej det är klart man inte "ska" andvända det, men rent blir det. Som sista utväg som sagt.

Rikard Åberg
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 176
Blev medlem: mån 19 feb 2007, 01:46
Presentation: Ljudtekniker både FOH och monitor.
Jag föredrar att jobba med Allen & Heat
I-live, Qu och Gld
men har även erfarenhet av:
Yamaha Ls9, M7cl, CL och QL
Soundcraft Si och Vi
Midas Pro1 och M32
Behringer X32, Mackie TT24, Presonus

Certifierad L-Acoustics:
System Fundamentals level 1,
K2 system level 1
VCLS Design optimization level 2
Ort: Örnsköldsvik

Re: Yamaha 01V96 VCM strular i reglarna

Inlägg av Rikard Åberg »

Hade samma fel på en ls9 som jag åtgärdade med att byta reglar på. Inte speciellt dyrt eller svårt.

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1784
Blev medlem: tor 09 mar 2006, 15:32
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: Yamaha 01V96 VCM strular i reglarna

Inlägg av Marcus Sandberg »

Det jag tycker är märkligt att reglarna bara rör sig åt ett håll antingen upp och så får man hjälpa dem ner eller så rör de sig ner och så får man hjälpa dem upp. Jag antog att de skulle dö helt.
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1784
Blev medlem: tor 09 mar 2006, 15:32
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: Yamaha 01V96 VCM strular i reglarna

Inlägg av Marcus Sandberg »

Sitter här nu med mixern öppen kunde konstatera att det inte va smuts i reglarna. Jag tog och skifta plats på två av reglarna en som funkade och en som va kass. Om det skulle vara smuts i reglarna så hade felet bytt plats vilket det inte gjorde utan det. 1:ans och 12:ans regel går endast ner och 8 och 10 går bara upp.

Så att det känns som om att det är något annat fel.
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Hans Ruz
Rookie
Rookie
Inlägg: 14
Blev medlem: tor 03 jul 2014, 17:18
Presentation: Göteborgare med fokus på PA och Backline

Re: Yamaha 01V96 VCM strular i reglarna

Inlägg av Hans Ruz »

Det är som med en I-phone.
Ladda in firwaren på nytt, annars får du dumpa den i Östersjön.
Hade en LS9'a med liknande problem, det löste sig efter ny firmware.

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1784
Blev medlem: tor 09 mar 2006, 15:32
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: Yamaha 01V96 VCM strular i reglarna

Inlägg av Marcus Sandberg »

Hans Ruz skrev:Det är som med en I-phone.
Ladda in firwaren på nytt, annars får du dumpa den i Östersjön.
Hade en LS9'a med liknande problem, det löste sig efter ny firmware.
Jag har laddat den med ny firwar men det hjälpte inte. Och jag orkar inte kasta den i östersjön jag bor på västkusten.
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1784
Blev medlem: tor 09 mar 2006, 15:32
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: Yamaha 01V96 VCM strular i reglarna

Inlägg av Marcus Sandberg »

Problemet är löst mixern är fixad. För ni som undrar så va det transistorerna som styr regel motorn som hade lagt av. Det sitter 4st/regel. Jag bytte alla 4 men troligen va det bara en av dom som hade lagt av sen kalibrera om reglarna sen är mixern fix4fight igen.
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 5 och 0 gäster