Hjälp med kablar till mixer

Här kan du diskutera digitala/analoga mixerbord, FX, inserts mm.
Sven Eriksson
Rookie
Rookie
Inlägg: 5
Blev medlem: ons 15 okt 2014, 20:04
Presentation: Hej! Sven Eriksson Kulturarbetare från Bergslagen. Teaterpedagog, musikant, skådespelare och ljustekniker m.m. Kan inte mycket om ljud men försöker lära mig :)

Hjälp med kablar till mixer

Inlägg av Sven Eriksson »

Hej!

Jag köpte en mixer med inbyggt slutsteg på en loppis för en vecka sedan för 300 kr.
Det är en Riley Powered Mixer PC-6300 med två telejack som ska gå till högtalarna

På baksidan står följande att läsa:

OUTPUT POWER
300 W RMS AT 4 OHM
200 W RMS AT 8 OHM

SPEAKER JACKS PARALLELLED
CLASS II WIRING MAY BE USED
MINIMUM AMPLIFIER LOAD 4 OHMS.

Jag har två högtalare från ett annat P.A. system och de har XLR input.
Frågorna lyder nu följande kommer högtalarna att funka med min nya mixer? Vad behöver jag veta om högtalarna för att få reda på det? Vad ska jag använda för sorts kabel i så fall (gärna en länk)? Vad betyder "speaker jacks parallelled"?

Jag är ny här och kan som ni kanske märker ingenting om ljud, jag sysslar med ljus men behöver då och då tampas med ljudsystem. Hoppas ni kan hjälpa :)

// Sven
Mixern
Mixern

Börje Svenzon
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 86
Blev medlem: mån 29 aug 2011, 12:32
Presentation: DJ sedan slutet av 60 talet och firma för uthyrning av ljud och ljus sedan dryg 20 år.

Re: Hjälp med kablar till mixer

Inlägg av Börje Svenzon »

Du får byta kontakten i ena ändan på din högtalarkalarl från XLR till 6,3 mm. (mono) telepropp eller bygg dig två adaptrar med XLR och telepropp. Då har du högtalarkabel som passar till minst två olika steg. Om du köper ny kabel så bör den vara minst 2,5 kvadrat X 2. Byter du kontakter va noga med att löd/koppla kablarna lika i båda kontaktern så högtalarna då kommer att spela i fas/takt när du börjar spela. När man skriver om last och parrallet så menar dom att skulle du koppla in (lasta) en kanal med fler högt än en så får den totala impedansen (läs motståndet per kanal) inte understiga 4 Ohm. Ex. två st. 8 Ohm högtalare kopplade parralellt blir då 4 ohm. Sedan är det ju bra om högtalarna håller måttet och klarar den effekt som mixen/steget ger ut. Lycka till.

Let it Rock ! :wink:

//B.

Sven Eriksson
Rookie
Rookie
Inlägg: 5
Blev medlem: ons 15 okt 2014, 20:04
Presentation: Hej! Sven Eriksson Kulturarbetare från Bergslagen. Teaterpedagog, musikant, skådespelare och ljustekniker m.m. Kan inte mycket om ljud men försöker lära mig :)

Re: Hjälp med kablar till mixer

Inlägg av Sven Eriksson »

Skulle två sådana här funka?

http://www.thomann.de/se/cordial_ctl_10_mp.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Det stod inget om kvadrat... Finns det fler olika standarder eller är det bara grovleken på kabeln som skulle kunna vara problem? Kan högtalare vara för stora stora också eller finns det ingen gräns där?

Ursäkta om det är korkade frågor :lol:

Användarvisningsbild
Krister Uddén
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 280
Blev medlem: mån 12 feb 2007, 00:04
Presentation: Numera anställd. teknisk samordnare dans/teater
Frilansar som tekniker på lediga stunder.
Ort: Mellerud

Re: Hjälp med kablar till mixer

Inlägg av Krister Uddén »

Den kabeln borde fungera.
Men XLR för högtalare kan vara lite vanskligt, alla är inte kopplade lika.

Det verkar som din mixer/slutsteg har EN utgång (dvs mono)
Så du kan bar koppla in två högtalare á 8 Ohm

Lycka till!

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1784
Blev medlem: tor 09 mar 2006, 15:32
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: Hjälp med kablar till mixer

Inlägg av Marcus Sandberg »

Många högtalarkablar med tele är och XLR är 1,5mm2 för det krävs lite av den som löder att få det bra med 2,5mm2.
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 8 och 0 gäster