Behringer X32 recension

Här kan du diskutera digitala/analoga mixerbord, FX, inserts mm.
Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Behringer X32 recension

Inlägg av Per Johanson »

Fick i helgen möjlighet att göra ett gig på ovanstående mixer och tänkte delge mina tankar om det samma. Jag har tidigare sett det påslaget men aldrig mixat på det.

Giget var en stadsfest av normal modell, band med normal popbandsättning och singback-akt stod på agendan för dagen. PA:t bestod av d&b V-serie och J-serie subbar. 6 monitorsystem från FOH hanterades.

Jag laddade kvällen innan hem X32 editor från Behringers hemsida och gjorde en grund set-up för att spara tid på plats. När PA:t gick upp så startade jag mixern och insåg att det var en äldre FW i bordet som inte var kompatibel med den fil som min set-up bestod av. Övervägde att göra om allt på plats men eftersom tiden var knapp bestämde jag mig för att göra en uppdatering av FW. Laddade ner uppdateringen från hemsidan och la den i roten på en USB-sticka och följde uppdateringsinstruktionerna. Uppdateringen tog ett par minuter och sen accepterades min set-up fil utan problem.

Det pågick andra aktiviteter framför scenen vilket gjorde att jag endast fick en linecheck och ett par tramp på baskaggen på PA:t innan vi drog igång på riktigt. I övrigt prioriterades monitorljudet under soundcheck. 6 bands parametrisk eq på samtliga utgångar gör att det finns gott om filter att använda om det behövs. I mitt fall hade vi bra monitorer som endast behövde en liten korrigering för att vara spelklara. Det ska också sägas att musikanterna är av den bästa sorten, det kommer riktigt bra saker i sladdarna.

Tack vare den smarta Sends on Fader funktionen där man antingen kan selecta en send och sen lägga upp de kanalerna som ska vara med i den senden ELLER selecta en kanal och sen lägga upp den kanalen i de sendar som vill ha kanalen i sin lyssning så var monitorchecken avklarad på ett par minuter. Samma upplägg finns för övrigt på t ex Allen & Heath iLive. Soundcheck i PA:t bestod av ett intro på 2 minuter när musikant efter musikant började spela.

FX sektionen är välljudande och helt ok för ändamålet. 4 sendar plus 4 insertbara effekter finns tillgängliga. Jag använde Transient Designer på baskaggen, en de-esser på leadvokalen och en emulering av Ureis LA1176 på trumpaketet via en subgrupp. Kändes som att allt gjorde det man förväntade sig men jag stod lite off så jag ska utvärdera detta närmare vid annat tillfälle.

Compressor och gate fungerade fläckfritt. Även korta attacktider på gaten fungerade utan allt för mycket skräp. Det är smart att Threshold finns tillgänglig direkt på varje kanal så att man kan justera det utan att trycka sig in i respektive enhets meny. Tydliga mätare visar GR och jag tyckte att compressorns variabla knä gjorde att man kunde få till det man ville.

Pre-ampen och filtren då, som för mig är det viktigaste på en mixer? Ja, preampen lät transparent och snyggt. Filtren kändes taktila i brist på bättre ord. Jag har klara problem med t ex Yamahas samtliga erbjudanden på marknaden då man alltid hamnar böjd över skärmen för att av någon anledning visuellt bekräfta det man tror sig göra med rattarna. Här kändes det som att det man förväntade sig skulle hända också hände. Utan att man behövde visuellt bekräfta. Rattarna reagerar också på ett "analogt" sätt, vrider man från klockan 12 till klockan 3 så har man ökat gainen lika mycket varje gång oavsett hur snabbt man vrider.

Jag hade inte tid att pröva multitrack inspelning eller ipad-app och inte heller hann jag lägga någon egentlig tid på scenminnen och allt som rör detta.

Mixern har en mycket väl utbyggd UDK-sektion. Det mesta man kan komma på att man vill göra går att styra från dessa 12x3 knappar.

De begränsningar som finns som kan vara av det slag att man väljer att köpa något annat är kanske det faktum att man ingångspatchningen sker i block om åtta. Dvs har man 9 kanaler trådlöst som man vill köra på FoH och använder deras digitala mulitisystem så förlorar man 7 kanaler som man inte kan använda. Om driftsäkerheten vet vi inte så mycket ännu, men det har funnits ute i snart två år och efter vad jag förstår om man googlar så har det inte varit fler haverier, varken mjuk- eller hårdvarumässiga än för de bästa konkurrenterna.

Det enda jag retade mig på i arbetsflödet var att man för att komma till t ex EQ sektionen på en kanal måste först trycka select (eller dra i regeln en aning) och sedan för att få full information om sektionen trycka på View-knappen i EQ sektionen. Det borde kunna finnas ett val att mixern automatiskt öppnar den sektionen på displayen om man skruvar på en ratt i den sektionen.

Totalt sett är jag positivt överraskad. Jag har varit en närmaste militant motståndare till allt som heter Behringer tidigare men måste nog inse att detta är en väldigt lyckad produkt. Det var roligt att mixa på det, det passade mitt arbetsflöde på ett bra sätt och ljudkvaliteten kan jag inte ge annat än ett bra betyg. Det finns mer flexibla mixers, det finns mixers med fler in- och utgångar, det finns mixer med fler finesser och häftigare namn. Men för de pengar den kostar och om man klarar sig med begränsningen 32 in/16 ut så är det en intressant lösning. Kan till och med sträcka mig så långt som att säga att det är ett bra bord priset oaktat.

Man kan ju fundera på vad som kommer hända härnäst på marknaden.
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Användarvisningsbild
Björn Lundin
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 173
Blev medlem: fre 09 jul 2004, 01:00
Presentation: Jobbar som elektriker på dagarna, driver ljud- och ljusfirma resten av dygnet.
Ort: Vetlanda
Kontakt:

Re: Behringer X32 recension

Inlägg av Björn Lundin »

Intressant läsning Per. Jag har själv inte fått mixa på bordet än, däremot stått bredvid ett par gånger. Sett till priset upplever jag att man får oslagbart mycket funktionalitet och ljudkvalitet.

Många av oss är nog väldigt nyfikna på Midas M32 som också är hyggligt prissatt. Kan det tänkas bli nästa storsäljare för koncernen?

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 4323
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:02
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Re: Behringer X32 recension

Inlägg av Nicke Löfgren »

Intressant å bra recession

Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Re: Behringer X32 recension

Inlägg av Per Johanson »

Ja, för en ljudfirma med riderkrav verkar M32 vara helt rätt. Det är ju i allt väsentligt samma sak som X32 med undantag för preamparna och reglarna som kommer direkt från Midas Pro serie och möjligheten att köra i 96 kHz. Om detta ihop med varumärket är värt pengarna är så klart upp till var och en att avgöra.
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Kristoffer Engvall
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 90
Blev medlem: sön 09 dec 2012, 12:18
Presentation: Upplev - Ljud - Ljus - Event
Tillhandahåller helhetslösningar till stora som små evenemang.

Placering Skaraborg med omnejd.

Re: Behringer X32 recension

Inlägg av Kristoffer Engvall »

Jag har kört ett par gig på x32, och när man väl har fått till snitsen (Som det är på alla bord), och lärt sig vad man inte ska göra, så tycker jag det fungerar väldigt smidigt.
Är väldigt imponerad av iPad appen, som gör mixandet till en dröm om man har gott om tid på sig.
Upplev - Ljud Ljus Event

Placering Skaraborg med omnejd.

Användarvisningsbild
Dennis Åhman
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 202
Blev medlem: tis 15 mar 2011, 23:44
Presentation: Något ska man ju göra för att få mat på bordet!

www.ljudteknikerna.se
www.shimmer.se
Ort: Ljungby

Re: Behringer X32 recension

Inlägg av Dennis Åhman »

Instämmer med ovanstående! Har själv gjort ett teater projekt nyligen just på detta bord!

Funkar sjyst och låter löjligt bra med tanke på prislappen!

Enda nackdelen är att just detta bordet har fått nått vajjsing med reglarna i block 9-16 så vissa faders går lite upp o ner och ändrar värde av sig själva.
Bordet är nått år gammalt!

Men det är nog inte något värre än att de kunde hända på andra modeller.

Kommeer själv inskaffa compact modellen för de mindre gigen i sommar!
Live - http://www.ljudteknikerna.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Studion - http://www.shimmer.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 9 och 0 gäster