Bästa sättet att styra bakgrunder

Här kan du diskutera digitala/analoga mixerbord, FX, inserts mm.
Kristoffer Engvall
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 90
Blev medlem: sön 09 dec 2012, 12:18
Presentation: Upplev - Ljud - Ljus - Event
Tillhandahåller helhetslösningar till stora som små evenemang.

Placering Skaraborg med omnejd.

Bästa sättet att styra bakgrunder

Inlägg av Kristoffer Engvall »

Jag har testat en hel del olika möjligheter, men inte kommit fram till någon direkt bra och idiotsäker lösning på hur man ska styra bakgrunder bäst.

Med bakgrunder menar jag inte enkla backtracks, utan där man även har full kanaluppsättning på trummor, bas, gitarrer, körer och sången, rätt in från datorn till mixerbordet. Bra ifall något skulle krångla på ett gig, så kan man temporärt höja ena instrumentet, eller kunna göra så ljudet får en extra knuff...

Jag har testat...
Dator -> Ljudkort 8 kanaler -> Multi -> mixerbord,
Dator -> Miditrigg -> Dator -> Ljudkort -> Mixerbord,
Dator -> Ljudkort -> Mixerbord.

Vad finns det för smarta alternativ? Gärna som inte kostar skjortan, men även de alternativen kan vara trevliga att veta.

Vad har ni för erfarenhet av sånahär produktioner?
Tacksam för svar.
Upplev - Ljud Ljus Event

Placering Skaraborg med omnejd.

Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Re: Bästa sättet att styra bakgrunder

Inlägg av Per Johanson »

Det beror väl på vad traxen ligger på för media från början? Eller är det det som är frågan egentligen, vad ska man använda för att spela upp BT?
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Kristoffer Engvall
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 90
Blev medlem: sön 09 dec 2012, 12:18
Presentation: Upplev - Ljud - Ljus - Event
Tillhandahåller helhetslösningar till stora som små evenemang.

Placering Skaraborg med omnejd.

Re: Bästa sättet att styra bakgrunder

Inlägg av Kristoffer Engvall »

Både vad man ska använda eller helt enkelt, bästa lösningen för att kunna styra det på smidigast sätt.
Jag ser att trummisen startar dem, men jag vill kunna styra varje spår separat på mixerbordet.

Just nu används Logic/mainstage där jag lägger in alla spår som jag behöver, skickar till ett ljudkort och sedan in i mixerbordet.
Upplev - Ljud Ljus Event

Placering Skaraborg med omnejd.

Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Re: Bästa sättet att styra bakgrunder

Inlägg av Per Johanson »

http://www.joeco.co.uk/main/BBP_introduction.html" onclick="window.open(this.href);return false;, finns t om med Dante så det blir en Cat5 kabel ut.

Annars är det ju någon lösning i den formen som du beskriver som är vanligast idag.
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Kristoffer Engvall
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 90
Blev medlem: sön 09 dec 2012, 12:18
Presentation: Upplev - Ljud - Ljus - Event
Tillhandahåller helhetslösningar till stora som små evenemang.

Placering Skaraborg med omnejd.

Re: Bästa sättet att styra bakgrunder

Inlägg av Kristoffer Engvall »

Låter helt klart som en intressant pryl! Frågan är hur bra mjukvaran är och om det är mycket jobb att ladda in det.
Har du testat den?
Upplev - Ljud Ljus Event

Placering Skaraborg med omnejd.

Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Re: Bästa sättet att styra bakgrunder

Inlägg av Per Johanson »

Nä, men den får mycket goda omdömen av kollegor som har använt den. Benum säljer i Sverige.
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Marcus Höglund
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 39
Blev medlem: lör 23 jan 2010, 14:07
Presentation: Gillar teknik och har varit inom branschen ett par år...

Re: Bästa sättet att styra bakgrunder

Inlägg av Marcus Höglund »

Vi använder Cubase med 8 kanaler (adat) ut till en LS9a via focusrite ljudkort. I bakgrunden på samma dator kör vi även Martin lightjockey som synkas med midi-timecode och styr allt ljus. Vi skickar aven midi till en annan dator som styr vad som händer på vår LED-vägg. LS9an får även den midi som gör att vi kan styra i princip vad som helst på mixern. Vi ställer delay-tider och effekter av/på. Funkar kanon :)

Trummisen oppnar ett cubase-projekt, trycker på play och allt rullar på fint...

kolla länken nedan så fattar du vad jag menar. Där styr vi allt ljud o ljus själva :)

http://www.youtube.com/watch?v=QsRDONkFOno" onclick="window.open(this.href);return false;

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 5 och 0 gäster