Hej på er.
Tänkte köpa ett nytt multi system till vår Soundcraft mixer. Frågan är dock om man ska köra på Cat eller Optisk Madi?
Optiskt gör det hela lättare om man vill blanda in fler mixerbord av annat fabrikat, men dock är kabeln mycket dyrare och ömtåligare.
Vad är era åsikter?
Madi , Cat5/6 vs Optisk
-
- PAR-64
- Inlägg: 741
- Blev medlem: tis 18 okt 2005, 12:17
- Ort: Jönköping
- Kontakt:
Madi , Cat5/6 vs Optisk
"Det är aldrig för sent att ge upp"
-
- PAR-46
- Inlägg: 355
- Blev medlem: tor 20 sep 2007, 16:31
- Ort: Mariestad
Re: Madi , Cat5/6 vs Optisk
Cat5 tror jag på, alla jag känner till med soundcraft kör på de, blir ju lättare att hyra på fler bord då.
Som min Vi1:a till exempel
Som min Vi1:a till exempel
-
- PAR-30
- Inlägg: 104
- Blev medlem: sön 13 feb 2005, 01:00
- Presentation: Samuel Nielsen, verksam sedan -98 inom ljudbranschen!
- Ort: Sverige
Re: Madi , Cat5/6 vs Optisk
Jag har en Soundcraft Vi4, och jag hade Cat ett tag, men hade ibland problem med att den tappade synken och ibland fick man starta om hela systemet för att det ska funka, så jag bytte till optisk och är tok nöjd, har inte haft ett enda problem sedan dess med multisystemet!
-
- PAR-20
- Inlägg: 47
- Blev medlem: ons 31 maj 2006, 21:09
Re: Madi , Cat5/6 vs Optisk
Vi har både VI1 och VI6 på firman och vi har funderat i samma banor som du.
Vi valde Cat5 från början och hade en del strul liknande Samuels i början.
Från version 3 har vi dock inte haft något problem alls. Vi pratade senast i somras om att byta till optiskt, inte för att det, enligt oss var bättre ur användarsynpunkt, utan för att det är lättare att distribuera till andra mixerbord.
Vi valde att stanna kvar med TP, då det är större sannolikhet att det ligger TP-kabel färdigt än optiskt på valfri konsertlokal.
Den dagen multin går sönder är det dessutom troligtvis lättare att få tag på en TP-kabel än en fiber med rätt specifikationer/kontakter.
Dilemmat med TP är dock att det kan vara svårare om man ska distribuera en MADI-ström till t.ex OB-buss.
Digco har emellertid gjort burkar som enligt min vetskap ska fungera med soundcraftborden, och även RME är väl på gång att lansera nya burkar som kan konvertera till alla format/standarder. (?)
Gör du mycket jobb där du ska distribuera MADI-strömmar till andra hade jag nog valt en optisk lösning, om inte hade jag valt en TP-lösning tillsammans med en konverterare från lämplig tillverkare.
En konverterare är visserligen en burk till som kan gå sönder men då både RME och Digico är välrenommerade tillverkare skulle jag nog lita på en burk från någon av dessa.
Vi valde Cat5 från början och hade en del strul liknande Samuels i början.
Från version 3 har vi dock inte haft något problem alls. Vi pratade senast i somras om att byta till optiskt, inte för att det, enligt oss var bättre ur användarsynpunkt, utan för att det är lättare att distribuera till andra mixerbord.
Vi valde att stanna kvar med TP, då det är större sannolikhet att det ligger TP-kabel färdigt än optiskt på valfri konsertlokal.
Den dagen multin går sönder är det dessutom troligtvis lättare att få tag på en TP-kabel än en fiber med rätt specifikationer/kontakter.
Dilemmat med TP är dock att det kan vara svårare om man ska distribuera en MADI-ström till t.ex OB-buss.
Digco har emellertid gjort burkar som enligt min vetskap ska fungera med soundcraftborden, och även RME är väl på gång att lansera nya burkar som kan konvertera till alla format/standarder. (?)
Gör du mycket jobb där du ska distribuera MADI-strömmar till andra hade jag nog valt en optisk lösning, om inte hade jag valt en TP-lösning tillsammans med en konverterare från lämplig tillverkare.
En konverterare är visserligen en burk till som kan gå sönder men då både RME och Digico är välrenommerade tillverkare skulle jag nog lita på en burk från någon av dessa.
Vilka är online
Användare som besöker denna kategori: 8 och 0 gäster