Vilken mixer ska jag välja?

Här kan du diskutera digitala/analoga mixerbord, FX, inserts mm.
Kristian Nilsson
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 442
Blev medlem: mån 09 aug 2010, 02:34
Presentation: ........................................

Vilken mixer ska jag välja?

Inlägg av Kristian Nilsson »

Hej allesammans!

Jag funderar på att skaffa en Live/FOH-mixer med omkring 24-32 kanaler.
Eftersom min egen erfarenhet är begränsad så tänkte jag höra vad ni skulle valt.
Vilken är mest efterfrågad idag/lättast att hyra ut?
Den får gärna vara digital, sålänge den är lika lättskött, driftsäker och överskådlig som en analog :wink:

Ge gärna förslag på både billiga mixers, samt på det som räknas som bäst idag.
Antingen får jag ju satsa och köpa en "riktig" eller snåla lite och skaffa en budgetvariant typ A&H PA28 eller liknande.
En bättre begagnad fungerar också fint!

Tacksam för tips :D

Med vänlig hälsning
Kristian

Användarvisningsbild
Markus Hammerin
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 167
Blev medlem: tis 17 maj 2011, 21:57
Presentation: Tekniknörd som gillar datorer, ljud och ljus. Är dock inte särskilt kunnig* inom någondera området, förutom att jag läst till Ljudingengör.
Har efter avslutad utbildning fått allt för lite praktik varför jag känner att mina kunskaper sakta rinner ur mig.

*alltså jag är bra på att använda datorer, men jag kan inte programmera eller löda ihop en egen processor.

Re: Vilken mixer ska jag välja?

Inlägg av Markus Hammerin »

Det underlättar att veta vilken prisklass du vill hamna i.
Det var inte mitt fel!

Användarvisningsbild
Jonas Wåhlström
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 132
Blev medlem: tis 25 aug 2009, 12:18
Presentation: Gammal DJ som har varit verksam sedan 1987. jobbade heltid som ljud-ljustekniker och rigger 1998-2003. Spelar nu mest fester och bröllop även företagsevent som ljus- och ljudtekniker.
Uthyrning av ljud, ljusteknik och podier m.m.
Återförsäljare för Akg, Crown, Jbl, chauvet m.m.

Nås på mobil: 0708-164125
jonas@dxd.se
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Vilken mixer ska jag välja?

Inlägg av Jonas Wåhlström »

Kan rekommendera Soundcrafts Si modeller vi har Compact 24 med digital stagebox (32ch)men den billiga serien Soundcraft Si Expression finns ju upp till 32ch och med digital stagebox 66ch. Dessa bord är mycket lättarbetade och smidiga.
http://www.soundcraft.com/products/product.aspx?pid=191" onclick="window.open(this.href);return false;

Om du bor nära Linköping så är du välkommen att testa den.

Jonas

Johan Fälth
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 741
Blev medlem: tis 18 okt 2005, 12:17
Ort: Jönköping
Kontakt:

Re: Vilken mixer ska jag välja?

Inlägg av Johan Fälth »

Vill också så ett slag för Expression, mycket bord för pengarna.
"Det är aldrig för sent att ge upp"

Kristian Nilsson
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 442
Blev medlem: mån 09 aug 2010, 02:34
Presentation: ........................................

Re: Vilken mixer ska jag välja?

Inlägg av Kristian Nilsson »

Tack för era svar!

@Markus: Jag har inte bestämt mig för vad/ om jag ska köpa. Antingen en bra, modern (digital)mixer eller en enklare typ A&H PA28/ZED, Soundcraft eller liknande. Jag förstår att frågan är ganska bred, men jag tar gärna emot lite tips på vad ni skulle gjort och t.ex. varför jag ska köpa "just den" mixern för 30 tusen istället för en annan för 10 tusen (jag förstår givetvis att det finns en kvalitets/funktionsskillnad när man går upp i prisklass).

@Jonas & Johan: Jag har faktiskt kikat lite på Compact, Expression hittar jag inte i Septons prislista, är den så pass ny?
Har för mig jag sett i en annan tråd där skillnaderna mellan Compact/Expression diskuterades, jag ska kolla, annars får ni gärna avslöja skillnaderna i korthet.
Är det fortfarande mycket Yamaha som gäller annars?
Eller Compact/Expression är vassare än t.ex. LS9?

/Kristian

Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Sv: Vilken mixer ska jag välja?

Inlägg av Per Johanson »

Min absoluta uppfattningen att Yamaha för tillfället ligger lite efter oavsett nivå på mixer. Det finns konkurrenter på alla nivåer som är mer prisvärda, mer välljudande och roligare som verktyg. SI, iLive är några exempel. I de dyrare segmenten finns Midas, Digico och Avid, alla har i mina ögon mer att erbjuda än Yamahas motsvarighet. Möjligtvis ligger de fortfarande i framkant när det gäller driftsäkerhet. Såg dock en CL5 som hade tappat Dante kontakten med sin stage box för ett par veckor sedan.

Jag tänker inte rekommendera dig att köpa en Behringer men visst verkar X32 rätt svårslagen om du vill hålla i slantarna. Har dock inte testat den.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Arild Rønes
Rookie
Rookie
Inlägg: 16
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:08
Presentation: Rønes Musikk - www.ronesmusikk.no - Rønes Musikk

Re: Vilken mixer ska jag välja?

Inlägg av Arild Rønes »

Ville ha valgt en Behringer X32 (mye bedre enn Soundcraft SI etter min mening, spesielt lydkvalitet) eller en brukt Yamaha LS9.

Kristian Nilsson
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 442
Blev medlem: mån 09 aug 2010, 02:34
Presentation: ........................................

Re: Vilken mixer ska jag välja?

Inlägg av Kristian Nilsson »

Tack för era svar!
Jag känner mig väl lite smått allergisk mot Behringer, men jag kanske får skaffa medicin mot det? :wink:
Spontant så känns det ju bättre att lägga till några tusen och köpa en enklare Soundcraft i så fall, men det kanske är helt fel?

Arild, menar du att Behringer X32 och Yamaha LS9 är bättre än Soundcraft SI?
Det som är mest aktuellt för mig är i så fall Soundcraft Expression eller i liknande prisklass, men denna kanske är ännu sämre enligt dig?

Mikael anser ju att Soundcraft är bättre än Yamaha, men jag antar att det hela också är en smaksak, även om jag blir lite förvirrad när det gäller just ljudkvalitén...

/Kristian

Henning Andersson
Rookie
Rookie
Inlägg: 29
Blev medlem: tor 16 sep 2010, 22:31
Presentation: Ex.hälsing och nuvarande Uppsalabo. Arbetar mest med inspelningar men även ibland med liveljud.

Re: Vilken mixer ska jag välja?

Inlägg av Henning Andersson »

Behringern är iaf bättre än LS9:an i både ljudkvalitét och gränssnitt. Har en själv, och det skulle bära mig emot att byta ut den mot en LS9a...

Det finns ju rapporter av folk som har varit och och kört turnéer med den och är hur nöjda som helst, men det stora frågetecknet där är väl den långsiktiga hållbarheten skulle jag säga. Och hur rider-vänlig den är...!

/H.

Martin Schöld
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 33
Blev medlem: ons 04 feb 2009, 11:10
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Vilken mixer ska jag välja?

Inlägg av Martin Schöld »

Bruttopriser på Si Expression är:
SiEx1 19.200:-
SiEx2 22.400:-
SiEx3 28.000:-

Mini Stageboxarna som just nu trillar in, 16/8 och 32/16 kostar (INKLUSIVE MADI-kort till mixern, enkelmadi/ej redundans för MSB16, vanligt med redundans för MSB32):
MSB16 7.200:-
MSB32 14.400:-

USB/FireWire-kort är på G, 32-kanalsinspelning direkt till datorns DAW.
Si-Multidigital 3.000:-

Eftersom jag jobbar på Septon ska jag inte stå och säga att Expression låter bättre eller sämre än X32, men jag råder dig att lyssna SJÄLV innan du bildar dig en uppfattning.

/Martin

Användarvisningsbild
Robin Skarp
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 255
Blev medlem: tis 31 aug 2010, 17:16
Presentation: Jag vill alltid utmana mig själv och andra.
Utveckling och lärdom är mina ledord.
Jag ställer höga krav på andra men högre på mig själv.
Ort: Stockholm

Re: Vilken mixer ska jag välja?

Inlägg av Robin Skarp »

Behringer är mycet bord för pengarna... men på alla riders jag får så står det Berhinger X32 är inget pro-bord.

Men om du mest ska ratta själv så är det helt okej.
Det man inte kan ska man lära sig.

Användarvisningsbild
Svante Gustafsson
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 307
Blev medlem: fre 23 jan 2009, 06:31
Presentation: www.supersound.se

Vi på supersound.se hjälper dig som kund med ljud & ljusanläggning samt discjockeys till just ditt arrangemang!
Ort: Falköping
Kontakt:

Re: Vilken mixer ska jag välja?

Inlägg av Svante Gustafsson »

Robin Skarp skrev:på alla riders jag får så står det Berhinger X32 är inget pro-bord"
Står detta ordagrant?
http://www.Supersound.se" onclick="window.open(this.href);return false; Ljud-ljusanläggning & discjockeys i Skaraborg!

Kristoffer Engvall
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 90
Blev medlem: sön 09 dec 2012, 12:18
Presentation: Upplev - Ljud - Ljus - Event
Tillhandahåller helhetslösningar till stora som små evenemang.

Placering Skaraborg med omnejd.

Re: Vilken mixer ska jag välja?

Inlägg av Kristoffer Engvall »

Jag får flera riders varje vecka. Och ännu har det inte stått på någon om att x-32 inte duger, där i mot har jag bara sett två där det står att x-32 föredras. Om det är för att ridersarna inte uppdaterats eller för att teknikern inte föredrar den, vet jag ej.

Tror de flesta accepterar x32 i de flesta fall. Men vid större akter har de med sig egna bord. Så vart är problemet egentligen? Mindre akter som har med egen tekniker brukar nöja sig med ett analogt midas eller soundcraftbord. Så varför inte ett digitalt behringer/midas bord?
Upplev - Ljud Ljus Event

Placering Skaraborg med omnejd.

Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Sv: Vilken mixer ska jag välja?

Inlägg av Per Johanson »

Kristoffer Engvall skrev: Mindre akter som har med egen tekniker brukar nöja sig med ett analogt midas eller soundcraftbord. Så varför inte ett digitalt behringer/midas bord?
Du menar inte det du skriver här ovan va?
Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Kristoffer Engvall
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 90
Blev medlem: sön 09 dec 2012, 12:18
Presentation: Upplev - Ljud - Ljus - Event
Tillhandahåller helhetslösningar till stora som små evenemang.

Placering Skaraborg med omnejd.

Re: Sv: Vilken mixer ska jag välja?

Inlägg av Kristoffer Engvall »

Per Johanson skrev:
Kristoffer Engvall skrev: Mindre akter som har med egen tekniker brukar nöja sig med ett analogt midas eller soundcraftbord. Så varför inte ett digitalt behringer/midas bord?
Du menar inte det du skriver här ovan va?
Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
Jo, jag har aldrig stött på några problem om jag endast kunnat erbjuda ett analogbord. Snarare tvärt om, många tycker det kan bli kul att skruva lite analogt igen.
Detta syftar så klart på de akter som inte har med eget mixerbord utan de som väljer att något ska finnas på plats.
Upplev - Ljud Ljus Event

Placering Skaraborg med omnejd.

Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Sv: Vilken mixer ska jag välja?

Inlägg av Per Johanson »

Att nöja sig med ett analogt Midas eller Soundcraftbord var det jag reagerade på. Det är ju som att säga att det fanns inga Datsun Cherry i bilaffären så jag fick nöja mig med en Ferrari Enzo. Och att kalla en X32 för Midas är allt att dra det hela väl långt.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Användarvisningsbild
Robin Skarp
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 255
Blev medlem: tis 31 aug 2010, 17:16
Presentation: Jag vill alltid utmana mig själv och andra.
Utveckling och lärdom är mina ledord.
Jag ställer höga krav på andra men högre på mig själv.
Ort: Stockholm

Re: Vilken mixer ska jag välja?

Inlägg av Robin Skarp »

Svante Gustafsson skrev:
Robin Skarp skrev:på alla riders jag får så står det Berhinger X32 är inget pro-bord"
Står detta ordagrant?
Japp
Det man inte kan ska man lära sig.

Användarvisningsbild
Robin Skarp
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 255
Blev medlem: tis 31 aug 2010, 17:16
Presentation: Jag vill alltid utmana mig själv och andra.
Utveckling och lärdom är mina ledord.
Jag ställer höga krav på andra men högre på mig själv.
Ort: Stockholm

Re: Vilken mixer ska jag välja?

Inlägg av Robin Skarp »

Inte alla, men på roande många :)
Det man inte kan ska man lära sig.

Kristian Nilsson
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 442
Blev medlem: mån 09 aug 2010, 02:34
Presentation: ........................................

Re: Vilken mixer ska jag välja?

Inlägg av Kristian Nilsson »

Tack för alla svar, intressant läsning!

Om vi säger som såhär...
Spontant väljer jag Soundcraft Expression före Behringer X32 med tanke på att prisbilden är ganska lik och Soundcraft är ett välrenommerat fabrikat.
Men, finns det något som gör att jag borde välja X32 istället? Några viktiga skillnader jag har missat?

Jag har även hittat Soundcraft GB4/GB8 till helt ok pris om man jämför med vad de kostade nya.
Vad säger ni om dessa analoga borden?

Och nu utökar jag min ursprungliga fråga lite grann:
Oavsett om jag väljer en digital eller analog mixer så skulle jag nog utöver den även kunna ha nytta av en prisvärd, liten och smidig 16-24ch mixer som kan användas till t.ex. mindre band som bara hyr och själva ska ratta ljudet, gärna med inbyggda effekter.
Vilken tycker ni är bäst till detta användningsområde, och varför?

Tack på förhand!

Med vänlig hälsning
Kristian

Användarvisningsbild
Jonas Wåhlström
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 132
Blev medlem: tis 25 aug 2009, 12:18
Presentation: Gammal DJ som har varit verksam sedan 1987. jobbade heltid som ljud-ljustekniker och rigger 1998-2003. Spelar nu mest fester och bröllop även företagsevent som ljus- och ljudtekniker.
Uthyrning av ljud, ljusteknik och podier m.m.
Återförsäljare för Akg, Crown, Jbl, chauvet m.m.

Nås på mobil: 0708-164125
jonas@dxd.se
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Vilken mixer ska jag välja?

Inlägg av Jonas Wåhlström »

Jag skulle nog välja digitalt bord då slipper man konka runt på extra rack med effekter... Soundcraft expression har ju gate/compressor på alla input och parametrisk eq på alla utgångar samt 4 st separata lexikon effekter med tap delay vilket gör att du slipper den extra kostnaden.
Mvh Jonas

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 11 och 0 gäster