DigiDesign Venue

Här kan du diskutera digitala/analoga mixerbord, FX, inserts mm.
Användarvisningsbild
Emil Brolin
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 637
Blev medlem: ons 14 jan 2004, 01:00
Presentation: DJ & Ljusnisse i Sundsvall med omnejd..
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av Emil Brolin »

Det verkar stabilare om det satt XP i burken. Hade någon sagt ME skulle jag ha sprungit. Sist jag kollade är väl ändå XP stabilare än 98'an?

Gäst

Inlägg av Gäst »

Känns och verkar är rätt svaga ord i sammanhanget. Vad jag känner till har inte operativet varit något som helst problem i sammanhanget. Spelar inte det större roll? Hur det i verkligheten har fungerat alltså?

Användarvisningsbild
Tobias Walka
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 235
Blev medlem: mån 21 jun 2004, 01:00
Ort: Borås
Kontakt:

Inlägg av Tobias Walka »

Walka skrev:
Ingo skrev:Och det spelar roll på vilket sätt? Alltså att det finns 98SE i en D5:a?
inte det minsta roll....totalt värdelös information...förutom kanske att det känns stabilare än om det hade suttit xp i
Skall inte vara än om, bara om... och jag vet inte hur stor roll det egentligen spelar heller...
Vad jag hört och läst mig till verkar D5:an vara stabil...
Q.E.D

Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1461
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: vettet
Kontakt:

Inlägg av Ian Delahorne »

det skulle vara intressant att se hur ett sånt bord reagerar på OS-bortfall från styrdator. Jag skulle vilja låna ett par digitalbord för att försöka utsätta de för elakheter samtidigt som man försöker giga på dem.

Men ja, track record spelar lite större roll än vad det är för OS, även vissa ordkombinationer ("windows xp embedded", "hardened linux" och annat) väcker viss munterhet på min arbetsplats, där vi inte anförtror operativsystemet annat än styrfunktioner och låter hårdvara (FPGA:er) göra all driftskritisk verksamhet.
"This is the updated input list"

Nicklas Arlevall
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 405
Blev medlem: tis 09 nov 2004, 01:00
Ort: Borås
Kontakt:

Inlägg av Nicklas Arlevall »

ian skrev:det skulle vara intressant att se hur ett sånt bord reagerar på OS-bortfall från styrdator. Jag skulle vilja låna ett par digitalbord för att försöka utsätta de för elakheter samtidigt som man försöker giga på dem.

Men ja, track record spelar lite större roll än vad det är för OS, även vissa ordkombinationer ("windows xp embedded", "hardened linux" och annat) väcker viss munterhet på min arbetsplats, där vi inte anförtror operativsystemet annat än styrfunktioner och låter hårdvara (FPGA:er) göra all driftskritisk verksamhet.
Går detta förklara för en lekman..?

Användarvisningsbild
Magnus Johansson
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 109
Blev medlem: sön 05 dec 2004, 01:00
Presentation: Före detta student i Linköping som jobbat med ljud och ljus i studentföreningen Forte. Har också jobbat ett par år som DJ på en av Linköpings studentkrogar. Numera färdigutbildad civilingenjör som bytt högtalare och DJ-ing mot datorer och programmering.
Ort: Stockholm

Inlägg av Magnus Johansson »

Walka skrev:
Walka skrev:
Ingo skrev:Och det spelar roll på vilket sätt? Alltså att det finns 98SE i en D5:a?
inte det minsta roll....totalt värdelös information...förutom kanske att det känns stabilare än om det hade suttit xp i
Skall inte vara än om, bara om... och jag vet inte hur stor roll det egentligen spelar heller...
Vad jag hört och läst mig till verkar D5:an vara stabil...
Vad jag hört så valde de att köra med Windows 98 eftersom det varit ute på marknaden så länge att alla (många i alla fall) buggar blivit kända. Sedan har de inte tagit operativsystemet rakt av utan verkligen ansträngt sig för att ta bort allt utom just de funktioner som behövs. På så vis har de drastiskt förbättrat systemets stabilitet jämfört med hur Windows 98 beter sig på en vanlig skrivbordsdator.

Hade de istället valt att köra med Windows XP så är det operativet så nytt att det fortfarande hittas rätt många buggar som kan påverka driften hos bordet.

/ Ännu en lekman på området som gissar lite baserat på lösa rykten

Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1461
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: vettet
Kontakt:

Inlägg av Ian Delahorne »

Newbee skrev: Går detta förklara för en lekman..?
Datorn i prylen gör inget som är kritisk för att prytteln ska fortsätta fungera. Programmerbara kretsar, FPGA (Field Programmable Grid Array, ett chip där man kan "ladda ner" ny beteende) gör allting viktigt, dvs skyffla nätverkstrafik.
"This is the updated input list"

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

mange: Det kan tyckas vara ett dumt tillvägagångssätt, då de finns operativsystem med väldigt mycket lägre buggantal.

Verkar fungera gör det dock!
KISS. Keep It Simple Stupid.

BuffaloBengt
Rookie
Rookie
Inlägg: 11
Blev medlem: lör 15 jan 2005, 01:00

Inlägg av BuffaloBengt »

Men vad kostar det????????????

Gäst

Inlägg av Gäst »

Sisådär 1.5

Användarvisningsbild
Tobias Walka
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 235
Blev medlem: mån 21 jun 2004, 01:00
Ort: Borås
Kontakt:

Inlägg av Tobias Walka »

prislista finns på intersonics hemsida...dock finns inte D1:an med där än...
Q.E.D

Gäst

Inlägg av Gäst »

Jodå visst finns det. 762 till 1,3 kostar en D1:a.

ElectroAudioHB
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 277
Blev medlem: lör 07 feb 2004, 01:00
Ort: Egenföretagare

Inlägg av ElectroAudioHB »

ian skrev: Men ja, track record spelar lite större roll än vad det är för OS, även vissa ordkombinationer ("windows xp embedded", "hardened linux" och annat) väcker viss munterhet på min arbetsplats, där vi inte anförtror operativsystemet annat än styrfunktioner och låter hårdvara (FPGA:er) göra all driftskritisk verksamhet.
Det är inte alltid det hjälper.
Jag kämpade igår med ett I-tech 4000 som hade fått för sig att låsa knapparna och som blandannat hade ställt om gainen till 0.
Dvs, ett fullt fungerande steg som inte gick att använda bara för att styrdatorn hade ballat ur litegranna.

Användarvisningsbild
Tobias Walka
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 235
Blev medlem: mån 21 jun 2004, 01:00
Ort: Borås
Kontakt:

Inlägg av Tobias Walka »

Ingo skrev:Jodå visst finns det. 762 till 1,3 kostar en D1:a.
*tvättar sin mun med tvål* Oj då, antingen har de uppdaterat sen jag kollade för nån vecka sedan eller så är jag blind.... Ja där ser man i vilket fall...
Q.E.D

Christoffer Gustafsson
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 111
Blev medlem: fre 20 feb 2004, 01:00
Ort: Örebro

Inlägg av Christoffer Gustafsson »

ElectroAudioHB skrev:
ian skrev: Men ja, track record spelar lite större roll än vad det är för OS, även vissa ordkombinationer ("windows xp embedded", "hardened linux" och annat) väcker viss munterhet på min arbetsplats, där vi inte anförtror operativsystemet annat än styrfunktioner och låter hårdvara (FPGA:er) göra all driftskritisk verksamhet.
Det är inte alltid det hjälper.
Jag kämpade igår med ett I-tech 4000 som hade fått för sig att låsa knapparna och som blandannat hade ställt om gainen till 0.
Dvs, ett fullt fungerande steg som inte gick att använda bara för att styrdatorn hade ballat ur litegranna.
Det finns ny firmware att ladda ner på crownhemsida som ska lösa ev. buggar.
Dock hjälpte det ju inte dig på det giget, men till nästa. =)

Användarvisningsbild
Mats Wennersten
Rookie
Rookie
Inlägg: 19
Blev medlem: tis 23 aug 2005, 19:09
Presentation: Ljudtekniker, Backlinetekniker med 28 års erfarenhet i turnébranchen, Har egen uthyrningsfirma
Ort: Rosersberg
Kontakt:

Digidesign Venue

Inlägg av Mats Wennersten »

Hej !

Åker just nu Eva Dahlgren Turnén på ett Digidesign Venue bord, har gjort gig på det sedan augusti utan några som helst problem, ta i trä !!!

Det körs på XP embedded och är tokstabilt, jag förstår inte varför folk är så rädda för XP, har aldrig haft några problem.

Jag använder just nu i FX väg (Plugins som ingår i paketet)

8 olika reverb
2 x focusrite Comp/Eq
4 x modulations fx
4 x Bombfactory compressorer och EQ

Låter jättebra, tänkte i början ta med mig separat FX rack med t.ex. M-500, M-3000, PCM-91 men efter 2 repdagar insåg jag att det inte behövdes.

F.ö. tycker jag bordet är otroligt användarvänligt och lättförståeligt, lite annorlunda tänk jämfört med tex. yamaha, framförallt slipper man touchskärm som inte är så kul i alla lägen, mer analogkänsla över allting.

Eq´n låter fantastiskt bra, jag drar paraleller med dom dyra Midas borden, framföralt H3000 som jag gjort mycket gig på, det är samma känsla i q-värden och svep.

Saker som måste nämnas är även att det är lätt att ladda upp/ned en Show som innebär att bordets hela status lagras, behöver man inte det kan man ladda upp/ned en snapshot med dom funktioner man vill ha för tillfället eller enbart patch.
Grafiska eq´s, 24 st, finns i bordet och kan insertas vart som helst.

Ian, som demade bordet på Plaza och LLB har gjort b.la. Manic Street Preacers, The Prodigy, Santana m.m på Venue mixern och tycker det är ett av hans absoluta favoritmixer, framförallt det enda man kan använda dom inbyggda plugin´sen utan kompromisser.

Nackdelar !
Tja ! det är rätt mycket plats på delar av kontrollytan som man kunde ha gjort lite mindre för att få ned storleken.

Man måste nog investera i en till DSP om man tänker köra lite FX och Plugin compressorer, jag fick inte plats med ovanstående på dom två DSP som ingår i mixern, testade även att stänga av en del FX men det räckte inte iallafall.

Slutligen :

Prislappen hamnar för Main, Sidecar (24 fysiska inputreglar), FOHrack, Stagebox (48 kanaler in,8 ut) på runt 600.000 + moms, men då skall man ta in i beräkningarna att man slipper i stort sett extern outboard.

Om någon är intresserad av Venue eller har några frågor så får ni gärna skicka dom på forumet eller maila mig så skall jag försöka besvara dom i mån av tid.

MVH

/Skuggan
Ears & Eyes AB
skuggan@ears-eyes.se

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Skuggan: Det verkade ju som att bordet låter rätt trevligt också :)

/David, flög pa tillsammans med dig och Mattias i Linköping
KISS. Keep It Simple Stupid.

Användarvisningsbild
Mats Wennersten
Rookie
Rookie
Inlägg: 19
Blev medlem: tis 23 aug 2005, 19:09
Presentation: Ljudtekniker, Backlinetekniker med 28 års erfarenhet i turnébranchen, Har egen uthyrningsfirma
Ort: Rosersberg
Kontakt:

Digidesign Venue

Inlägg av Mats Wennersten »

Hej Dawen!

Precis, Jag tycker bordet låter kanonbra, jättenöjd hitills :D

Tack för din rigghjälp i Linköping också.

MVH

/Skuggan

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 5 och 0 gäster