nyfiken på Soundcraft SiEx3

Här kan du diskutera digitala/analoga mixerbord, FX, inserts mm.
Användarvisningsbild
Niklas Elste
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2169
Blev medlem: sön 13 jul 2008, 15:58

nyfiken på Soundcraft SiEx3

Inlägg av Niklas Elste »

vad säger vi om detta bord?

http://www.thomann.de/se/soundcraft_sie ... bundle.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Niklas Elste
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2169
Blev medlem: sön 13 jul 2008, 15:58

Re: nyfiken på soundcrsft siex3

Inlägg av Niklas Elste »

Hallå nån moste ju veta nått

Har vi ingen representant från septon här?

Anton Jonsson
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 355
Blev medlem: tor 20 sep 2007, 16:31
Ort: Mariestad

Re: nyfiken på soundcrsft siex3

Inlägg av Anton Jonsson »

hej!

Ska prova siex 1 i kommande helg, vet inte så mycket än men de verkar lovande :)

Användarvisningsbild
Niklas Elste
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2169
Blev medlem: sön 13 jul 2008, 15:58

Re: nyfiken på soundcrsft siex3

Inlägg av Niklas Elste »

trevligt en lång och fin rapport hoppas jag på

en sak är ju säkert i alla fall priset verkar ju oslagbart

Patrik Svenberg
Rookie
Rookie
Inlägg: 19
Blev medlem: tis 29 jun 2010, 00:42
Presentation: Frilansande ljudtekniker
Tekniker för Roslagens scenteknik
Ort: Norrtälje

Re: nyfiken på Soundcraft SiEx3

Inlägg av Patrik Svenberg »

Jag testade bordet på LLB och tyckte att det var värt priset av det lilla jag testade.

Det var ganska liknande sätt att arbeta med det som med Vi serien om jag minns rätt.

Tyckte det var bättre än en LS9. Men jag har aldrig hört hur den låter.

Skulle vara kul att se vad andra tycker också ;)

Användarvisningsbild
Niklas Elste
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2169
Blev medlem: sön 13 jul 2008, 15:58

Re: nyfiken på Soundcraft SiEx3

Inlägg av Niklas Elste »

trevligt

och enn ls9 32 som i dagens läge kostar det dubbla

Martin Schöld
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 33
Blev medlem: ons 04 feb 2009, 11:10
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: nyfiken på Soundcraft SiEx3

Inlägg av Martin Schöld »

Jag svarar gärna på frågor om Si Expression om det finns. Några speciella funderingar Niklas?

Kort sagt så är det samma kärna som i Performer, klarar max 66 kanaler till mix (med digital stagebox), finfina Lexicon FX hämtade från Vi-serien och det låter riktigt riktigt bra. Och den kanske största "nyheten" på denna serie är nog priset.
SiEx1 19 200:-
SiEx2 22 400:-
SiEx3 28 000:-
Listpriser ex moms.

Användarvisningsbild
Niklas Elste
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2169
Blev medlem: sön 13 jul 2008, 15:58

Re: nyfiken på Soundcraft SiEx3

Inlägg av Niklas Elste »

kommer den att dyka upp på en rider den närmaste tiden ? eller kommer det stå yamaha i 5 år till?

hur är priserna på stageboxen ?

laggar det på nå vis?

fur färgar den ljudet

Martin Schöld
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 33
Blev medlem: ons 04 feb 2009, 11:10
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: nyfiken på Soundcraft SiEx3

Inlägg av Martin Schöld »

Pratar man ridervänlighet så är det nog snarare Vi-serien som gäller, expression ligger ju i en prisklass som mer sällan finns på riders. Men att den låter riktigt bra är det ingen tvekan om, du får gärna testa den Niklas. Hör av dig på martin@septon.se om det är intressant.
Jag har inte i huvudet vad det är för latency (är det vad du menar med laggar?) men det är inget problem, så mycket kan jag säga. Om du med laggar menar om det är segt när man navigerar så gör det inte det.
Priserna på de nya stageboxarna, Mini Stagebox är:
MSB-16, 7.200:-
MSB-32, 14.400:-
Detta är listpriser ex moms och Madikort till både boxen och bordet (enkelmadi till16-versionen) är inkluderat. Samtliga Soundcraft/Studer-boxar passar till alla bord så det går att köra Compact Stagebox eller Vi-stagebox till Expression om man vill.

Användarvisningsbild
Niklas Elste
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2169
Blev medlem: sön 13 jul 2008, 15:58

Re: nyfiken på Soundcraft SiEx3

Inlägg av Niklas Elste »

jag är av den åsikten att nått med en billig prislapp inte automatiskt är skit så jag vet inte varför man skulle välje de större borden om detta bord nu bygger på samma teknologi

är priset med case?

Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Re: nyfiken på Soundcraft SiEx3

Inlägg av Per Johanson »

Eh, nu skojar du va?
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Användarvisningsbild
Niklas Elste
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2169
Blev medlem: sön 13 jul 2008, 15:58

Re: nyfiken på Soundcraft SiEx3

Inlägg av Niklas Elste »

Per Johanson skrev:Eh, nu skojar du va?
nä jag skojar inte kan jag köpa en skruv för 0,5 kr istället för 10 kr och det är samma kvalitet så köper jag skälvklart den för 0,5 kr

Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Re: nyfiken på Soundcraft SiEx3

Inlägg av Per Johanson »

"jag är av den åsikten att nått med en billig prislapp inte automatiskt är skit så jag vet inte varför man skulle välje de större borden om detta bord nu bygger på samma teknologi"

Det är ju inte riktigt samma sak som en hyfsat generisk produkt som en skruv. Det du skriver ovan är ju att du inte förstår varför någon väljer en Vi6 istället för en SiEx. Då frågar jag om du skojar för jag tror att du faktiskt förstår det.

Att du, för dina jobb, inte har nytta av funktioner och kapacitet hos en större mixer gör ju inte att det saknas marknad för större mixers.
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Johan Fälth
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 741
Blev medlem: tis 18 okt 2005, 12:17
Ort: Jönköping
Kontakt:

Re: nyfiken på Soundcraft SiEx3

Inlägg av Johan Fälth »

Vi har en SiEX3, funkar mycket bra detta lilla jag hunnit prova den. Den låter i min öron ljusår bättre än en LS9.
"Det är aldrig för sent att ge upp"

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1784
Blev medlem: tor 09 mar 2006, 15:32
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: nyfiken på Soundcraft SiEx3

Inlägg av Marcus Sandberg »

Det måsta finnas något som de har tullat på för att den ska vara något billigare. Annars är det så att de tar ett duktigt överpris på de dyrare borden. Men som tågteknik så måste jag flicka in det med skruvar. Det är stor skillnad på de för 10kr och de för 0,5kr Men kan se att de båda är M10 men den ena kan vara galvad 8.8 och sen andra kan vara rostfri A4. Båda M10 men den ena klarar och håller för mycket mer.
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Martin Schöld
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 33
Blev medlem: ons 04 feb 2009, 11:10
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: nyfiken på Soundcraft SiEx3

Inlägg av Martin Schöld »

Niklas Elste skrev:jag är av den åsikten att nått med en billig prislapp inte automatiskt är skit så jag vet inte varför man skulle välje de större borden om detta bord nu bygger på samma teknologi

är priset med case?
Det finns en del komponenter som är gemensamma, eller i alla fall bygger på samma delar som Vi-serien. Men jag gissar att du pratar om Performer? Där är likheterna stora, men Performer har en del saker som Expression saknar.

Fullparametrisk EQ (shelf/Q på hi&mid ist. för bara shelf)
Display på varje kanal
Dubbla kortplatser (Madi, Dante, USB/FW, BLU-link m.m)
8 VCA
8 Mutegrupper
80 kanaler till mix (Expression 66)
DMX-styrning.

Priset är utan case.

Martin Schöld
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 33
Blev medlem: ons 04 feb 2009, 11:10
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: nyfiken på Soundcraft SiEx3

Inlägg av Martin Schöld »

Marcus Sandberg skrev:Det måsta finnas något som de har tullat på för att den ska vara något billigare. Annars är det så att de tar ett duktigt överpris på de dyrare borden. Men som tågteknik så måste jag flicka in det med skruvar. Det är stor skillnad på de för 10kr och de för 0,5kr Men kan se att de båda är M10 men den ena kan vara galvad 8.8 och sen andra kan vara rostfri A4. Båda M10 men den ena klarar och håller för mycket mer.
Det kan ju också vara så att marknaden ser ut på ett sätt som gör att man måste lägga sig i en viss prisklass för att få sälja...

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1784
Blev medlem: tor 09 mar 2006, 15:32
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: nyfiken på Soundcraft SiEx3

Inlägg av Marcus Sandberg »

Martin Schöld skrev:
Marcus Sandberg skrev:Det måsta finnas något som de har tullat på för att den ska vara något billigare. Annars är det så att de tar ett duktigt överpris på de dyrare borden. Men som tågteknik så måste jag flicka in det med skruvar. Det är stor skillnad på de för 10kr och de för 0,5kr Men kan se att de båda är M10 men den ena kan vara galvad 8.8 och sen andra kan vara rostfri A4. Båda M10 men den ena klarar och håller för mycket mer.
Det kan ju också vara så att marknaden ser ut på ett sätt som gör att man måste lägga sig i en viss prisklass för att få sälja...
Jo men man säljer inte en pryl med förlust för då är det inte lönt och sälja. Sänker man priset så måste man minska något.
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Magnus Gustafsson
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 554
Blev medlem: ons 08 apr 2009, 20:55
Presentation: __________________________________________________
Ort: Luleå

Re: nyfiken på Soundcraft SiEx3

Inlägg av Magnus Gustafsson »

Marcus Sandberg skrev:Det måsta finnas något som de har tullat på för att den ska vara något billigare. Annars är det så att de tar ett duktigt överpris på de dyrare borden.
Rent allmänt, och inte just gällande mixerbord, så är det vanligt är att stora delar av utvecklingskostnader landar på de första, högre prissatta produkterna för att sedan implementera ny teknik i enklare modeller.

Det är inte bara det som syns i apparaterna som kostar.

Sedan förekommer givetvis "pris-politisk" prissättning. Om en eller flera konkurrenter ligger i en viss prisklass så kan det vara nödvändigt att sänka marginalerna på en viss produkt för att hamna rätt till i pris. Detta kompenseras på annat håll (andra produkter, tillbehör eller ökad försäljning t ex).

Vissa produkter "måste" kosta t ex 199kr, 1.995kr eller 9.995kr oavsett valutakurser, ökade logistik-kostnader etc.

...och självklart funkar det likadant åt andra hållet. En pryl som kan säljas för 99kr säljer du för 99kr även om marginalen är 4x högre än vad du normalt har.

/M
_________________
T b a

Användarvisningsbild
Niklas Elste
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2169
Blev medlem: sön 13 jul 2008, 15:58

Re: nyfiken på Soundcraft SiEx3

Inlägg av Niklas Elste »

så vad kostar ett case till bordet?

och ja det är klart jag förstår att de större har mer möjligheter men hur ofta har man mer än 66 kanaler in (förutom körinspelning med många tagningar och liknande)

hur funkar subgrupperna på detta bord?

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 5 och 0 gäster